0 00:00:01,23 --> 00:00:08,22 بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله العالی 1 00:00:09,22 --> 00:00:13,16 سفر عمره. مدینه منوره. ماه رمضان1427هجری قمری 2 00:00:14,16 --> 00:00:19,14 بسم الله الرحمن الرحیم 3 00:00:20,00 --> 00:00:31,23 کسانی که شغلی دارند مهم این است که 4 00:00:32,02 --> 00:00:43,00 آن شاغل، معرفت به شغل خودش پیدا کند. 5 00:00:43,12 --> 00:00:50,22 شما جمعی که اینجا تشریف دارید 6 00:00:51,10 --> 00:01:15,05 خودتان عمق عظمت شغلتان را آنچنان که باید و شاید باید توجه کنید. 7 00:01:16,01 --> 00:01:22,20 معرفت هر امری سه رکن دارد 8 00:01:23,12 --> 00:01:33,01 اگر بخواهد آن معرفت کامل بشود: 9 00:01:33,19 --> 00:01:44,04 یکی نظر به خود آن امر،‌یکی نظر به اصل آن امر. 10 00:01:44,17 --> 00:01:51,15 یکی هم نظر به فرع و ثمر آن امر. 11 00:01:52,03 --> 00:02:00,14 شغل شما باید دید چه شغلی است 12 00:02:01,00 --> 00:02:04,22 اصل این شغل چیست 13 00:02:05,02 --> 00:02:15,09 و ما یترتب علی هذا الشغل و العمل چیست؟ 14 00:02:15,23 --> 00:02:19,22 اما کار شما: 15 00:02:24,12 --> 00:02:29,02 ‌اضافه مغیر است. 16 00:02:32,16 --> 00:02:44,22 به نفس اضافه مضاف کسب حیثیت می کند از مضاف الیه 17 00:02:45,11 --> 00:02:55,13 و به همین ملاک است که اضافه نکره را معرفه می کند. 18 00:02:55,23 --> 00:03:10,23 اگر مضاف الیه درجه عظمتش محدود نباشد 19 00:03:11,02 --> 00:03:19,09 قهرا به حکم برهان به مضاف اثر می کند. 20 00:03:19,22 --> 00:03:29,00 شماها معلم حجّ اید. 21 00:03:29,11 --> 00:03:35,13 این کلمه ی ساده ای نیست. 22 00:03:35,23 --> 00:03:43,08 ما آنچه امروز می گوییم بعد باید بروید 23 00:03:43,17 --> 00:03:51,24 چندین شبانه روز روی این مطالب مطالعه کنید 24 00:03:52,10 --> 00:04:00,13 تا اهمیت کار خودتان را بدانید 25 00:04:00,24 --> 00:04:08,01 و وقتی دانستید دو مطلب روشن می شود: 26 00:04:08,12 --> 00:04:15,13 یکی مسئولیت چقدر سنگین است و 27 00:04:15,22 --> 00:04:21,09 یکی اجر چقدر عظیم است. 28 00:04:21,18 --> 00:04:27,14 شماها مرشد جمعی هستید که 29 00:04:27,15 --> 00:04:37,03 آن جمع مهاجر اند الی الله و الی رسوله. 30 00:04:37,06 --> 00:04:42,14 حجاجی که از خانه بیرون می آیند 31 00:04:42,20 --> 00:04:52,20 اینها می شوند مهاجرین.هجرت می کنند. 32 00:04:52,23 --> 00:04:56,11 به چه هجرت می کنند؟ 33 00:04:56,12 --> 00:05:01,24 الی الله که مکه است. 34 00:05:02,07 --> 00:05:06,11 الی الرسول که مدینه است. 35 00:05:06,12 --> 00:05:20,15 قهرا شماها علمدار فوج مهاجرین اید الی الله و رسوله. 36 00:05:20,18 --> 00:05:27,10 این کار، کاری است عظیم. 37 00:05:27,13 --> 00:05:36,10 لا یدرک عمق عظمت این کار. 38 00:05:36,15 --> 00:05:47,22 وقتی ما می توانیم بفهمیم امر را که 39 00:05:48,02 --> 00:05:52,06 بدانیم مکه چیست 40 00:05:52,09 --> 00:05:54,09 مدینه چیست. 41 00:05:54,12 --> 00:06:03,08 آنجا به که اضافه دارد. اینجا به که مضاف است. 42 00:06:03,24 --> 00:06:17,07 اما آنجا، آن کعبه ای که شماها مرشد حجاج آن بیت اید 43 00:06:17,16 --> 00:06:21,22 آن کعبه ای است که 44 00:06:22,02 --> 00:06:30,11 جعله سبحانه للاسلام عَلَماً 45 00:06:30,20 --> 00:06:35,11 وللعائذین حرما، 46 00:06:35,20 --> 00:06:41,20 فرض حجه و اوجب حقه 47 00:06:42,03 --> 00:06:46,19 وکتب علیکم وفادته 48 00:06:46,21 --> 00:06:55,14 فقال: ولله علی الناس حج البیت 49 00:06:55,19 --> 00:07:00,08 من استطاع الیه سبیلا. 50 00:07:00,12 --> 00:07:09,00 این کلمات لرزه بر عقل می اندازد 51 00:07:09,04 --> 00:07:14,14 واختار من خلقه سُمّاعاً 52 00:07:14,18 --> 00:07:18,01 اجابوا دعوته 53 00:07:18,02 --> 00:07:22,19 وصدّقوا کلمته 54 00:07:22,22 --> 00:07:28,12 ووقفوا مواقف انبیائه 55 00:07:28,15 --> 00:07:32,14 آنجا همچو جائی است. 56 00:07:32,17 --> 00:07:44,09 وظیفه سنگین شما تعلیم احکام این بیت است. 57 00:07:45,07 --> 00:08:00,01 وقتی زراره استفتاء کرد در حج، چهل سال. 58 00:08:00,10 --> 00:08:04,21 مثل زرارة بن اَعین! 59 00:08:05,00 --> 00:08:10,17 زراره از ارکان دین است. 60 00:08:10,21 --> 00:08:15,20 اوتاد الارض اربعة: 61 00:08:15,22 --> 00:08:28,12 زراره، محمد بن مسلم، برید بن معاویه، ابو بصیر لیث المرادی. 62 00:08:28,14 --> 00:08:33,24 زراره صدر این جمع است. 63 00:08:34,01 --> 00:08:41,08 چهل سال استفتاء‌ کرد بعد تعجب کرد که 64 00:08:41,10 --> 00:08:47,02 در مدت چهل سال تمام نشد. 65 00:08:47,04 --> 00:08:51,20 امام فرمود به زراره این کلمه را: 66 00:08:52,22 --> 00:09:01,18 بیتی که دو هزار سال قبل از آدم طواف شده 67 00:09:02,00 --> 00:09:08,11 تو می خواهی مسائلش به چهل سال تمام بشود. 68 00:09:08,14 --> 00:09:12,10 عظمت بیت این است. 69 00:09:12,13 --> 00:09:22,11 احکام این بیت به تناسب بیت فوق العاده مهم است. 70 00:09:22,13 --> 00:09:31,01 واتموا الحج والعمرة لله. 71 00:09:31,03 --> 00:09:36,00 حج و عمره دو رکن اند. 72 00:09:36,08 --> 00:09:41,21 ابواب مختلف، اسرار احرام ، 73 00:09:42,02 --> 00:09:51,04 آن دقائقی که در طواف است 74 00:09:51,17 --> 00:09:56,23 آن رموزی که در سعی است 75 00:09:57,01 --> 00:10:02,16 آن رقائقی که در وقوفین است 76 00:10:03,01 --> 00:10:12,08 و آن لطائفی که در ایام و لیالی تشریق است. 77 00:10:12,15 --> 00:10:17,05 این شغل شماست. 78 00:10:17,13 --> 00:10:24,23 نتیجه این است: شماها کسانی هستید که 79 00:10:25,04 --> 00:10:35,10 عهده دار اداره مهاجرین الی الله و الی الرسول اید. 80 00:10:35,19 --> 00:10:47,14 وظیفه سنگین شما سه امر است، خوب دقت کنید: 81 00:10:47,21 --> 00:10:56,03 اولا: همه افرادی که در کاروان اند 82 00:10:56,04 --> 00:11:03,04 و شماها معلم آن جمع اید 83 00:11:03,05 --> 00:11:07,16 اینها ایتام آل محمد اند. 84 00:11:13,01 --> 00:11:19,19 شماها هم کُفَلاء این ایتام اید. 85 00:11:20,02 --> 00:11:33,22 بقدری قضیه کفالت یتیم اهمیت دارد که خاتم... 86 00:11:34,05 --> 00:11:47,18 خاتم یعنی منتها نقطه ی سیر وجود. 87 00:11:48,06 --> 00:11:55,06 آن کسی که اینجا آرمیده او خاتم است. 88 00:11:55,09 --> 00:11:59,19 معنی خاتم این است: 89 00:11:59,21 --> 00:12:16,06 او ختم کرده تمام نتیجه ی خلقت را و تمام سلسله ی نبوت را. 90 00:12:16,09 --> 00:12:25,21 نظام تکوین و تشریع به آن کسی که اینجا خوابیده ختم شده. 91 00:12:25,24 --> 00:12:47,21 چنین کسی فرمود: انا وکافل الیتیم کهاتین.من و کسی که یک یتیم را کفالت کند مثل این دو انگشت ایم، 92 00:12:48,05 --> 00:12:50,21 از هم جدا نمی شویم. 93 00:12:51,03 --> 00:12:53,16 این بیان حضرت است. 94 00:12:54,00 --> 00:12:59,05 حدیثی است از سید الشهداء... 95 00:13:02,12 --> 00:13:14,19 بالاتر از کفالت یتیم، کار کسی است که ایتام ما را کفالت کند. 96 00:13:15,04 --> 00:13:19,15 سید الشهداء فرمود: 97 00:13:19,19 --> 00:13:27,24 یتیمان ما کسانی هستند که از امامشان منقطع شده اند. 98 00:13:29,00 --> 00:13:35,03 کفالت اینها تعلیم دین است به اینها. 99 00:13:35,10 --> 00:13:40,20 پس کار شما روشن شد: 100 00:13:41,02 --> 00:13:50,16 یکی سرپرست مهاجرین الی الله و الی الرسول اید. 101 00:13:51,00 --> 00:13:58,00 دوم کفیل ایتام آل محمد اید. 102 00:14:03,11 --> 00:14:08,13 نعمت هائی نصیب اشخاص می شود 103 00:14:09,00 --> 00:14:19,06 منتها نه می شناسند نعمت را، 104 00:14:19,08 --> 00:14:24,05 نه شکر آن نعمت را بجا می آورند. 105 00:14:24,10 --> 00:14:32,08 این نعمت که نصیب شما شده ارزشش این است: 106 00:14:32,12 --> 00:14:40,20 حالا فکر کنید روایت خیلی عجیب است. 107 00:14:41,07 --> 00:14:47,12 خدا به موسی بن عمران فرمود. 108 00:14:50,14 --> 00:14:58,03 مخاطِب خدا ،‌مخاطَب کلیم خدا. 109 00:14:58,15 --> 00:15:05,24 ‌اما خطاب این است ‌فرمود: 110 00:15:06,00 --> 00:15:17,14 ای موسی اگر یک آبقی را به درگاه ما بر گردانی 111 00:15:17,24 --> 00:15:31,10 یا ضالی را از فناء ‌ما به فناء ‌ما هدایت کنی، 112 00:15:31,20 --> 00:15:40,14 برای تو از عبادتِ صد سال بالاتراست که 113 00:15:40,23 --> 00:15:54,06 تمام این صد سال صائم باشی کل سنه را 114 00:15:54,11 --> 00:15:58,21 و قائم باشی کل لیل را. 115 00:15:59,02 --> 00:16:04,17 صد سال عبادت مقبول. 116 00:16:04,22 --> 00:16:10,20 خوب دقت کنید شماها اهل فضل اید. 117 00:16:11,01 --> 00:16:19,03 از صد سال عبادت... آن هم این عبادت، بالاتراست. 118 00:16:19,09 --> 00:16:27,08 صوم اگر باطل باشد که عبادت نیست. 119 00:16:27,12 --> 00:16:34,10 نماز اگر باطل باشد که عبادت نیست. 120 00:16:34,12 --> 00:16:39,22 در خود جمله قبولش مندرج است. 121 00:16:40,00 --> 00:16:50,03 اولا کجا ما یک روزه مقبول پیدا می کنیم یا یک نماز مقبول. 122 00:16:50,06 --> 00:16:59,09 صد سال صوم و صلاة مقبول عند الله یک طرف، 123 00:16:59,11 --> 00:17:06,10 ای موسی اگر یک آبق را بر گردانی 124 00:17:06,13 --> 00:17:14,02 یا یک ضالی را به فناء ما هدایت کنی 125 00:17:14,03 --> 00:17:20,03 افضل از این صد سال عبادت مقبول است. 126 00:17:20,05 --> 00:17:23,18 پرسید آن آبق کیست؟ 127 00:17:23,20 --> 00:17:27,08 این ضال از فناء کیست؟ 128 00:17:27,10 --> 00:17:38,10 خدا فرمود: آن آبق، گنهکار متمردی است 129 00:17:38,16 --> 00:17:46,19 اگر او را توبه بدهی و برگردانی به درگاه ما 130 00:17:46,20 --> 00:17:50,17 از صد سال عبادت بالاتر است. 131 00:17:50,19 --> 00:17:55,12 پرسید آن ضال از فناء‌ کیست؟ 132 00:17:55,13 --> 00:18:02,10 فرمود: آن کسی است که امام زمانش را نشناحته 133 00:18:02,12 --> 00:18:08,14 اگر او را هدایت کنی به امام زمانش 134 00:18:08,17 --> 00:18:14,01 و احکام ما را به او تعلیم کنی 135 00:18:14,03 --> 00:18:18,16 از صد سال نماز و روزه بالاتراست. 136 00:18:18,17 --> 00:18:21,01 ‌کار شما این است. 137 00:18:21,02 --> 00:18:31,24 آن وقت شما دراین کاروان چقدر می توانید افراد را منقلب کنید. 138 00:18:32,02 --> 00:18:38,08 اولا باید دقت کنید زمان مؤثراست 139 00:18:38,09 --> 00:18:41,10 مکان مؤثر است. 140 00:18:41,11 --> 00:18:49,02 اینها همه برهانی است. خطابه نیست 141 00:18:49,04 --> 00:18:53,10 وقتی کسی می آید به مدینه 142 00:18:53,13 --> 00:18:57,24 مکان منقلب می کند. 143 00:18:58,03 --> 00:19:00,17 وقتی می آید ‌به مکه 144 00:19:00,18 --> 00:19:05,11 آن مکانی که مطاف انبیاء است 145 00:19:05,13 --> 00:19:12,09 و مواقف صد و بیست و چهار هزار ‌پیغمبر است 146 00:19:12,13 --> 00:19:17,10 انقلاب‌ در نفس ایجاد می کند، 147 00:19:17,12 --> 00:19:23,02 آن وقت این نفوس که زیر دست شما اند 148 00:19:23,05 --> 00:19:30,19 وقتی می آیند ‌در اینجا مثل زمینی است که 149 00:19:30,23 --> 00:19:35,14 نسیم بهاری به آن خورده. 150 00:19:35,17 --> 00:19:39,14 خواه ناخواه مهیا است 151 00:19:39,16 --> 00:19:46,14 اگر بذر را بپاشانید آن بذر به ثمر می رسد 152 00:19:46,15 --> 00:19:50,06 این است که باید دقت کنید 153 00:19:50,08 --> 00:19:54,20 شب و روز نباید آرام بگیرید.‌ 154 00:19:54,23 --> 00:19:59,13 نمی دانید چه بختی نصیب شما شده 155 00:19:59,16 --> 00:20:08,14 از یک سفر بر گردید یک جاهل را به‌ احکام دین عالم کنید 156 00:20:08,18 --> 00:20:18,07 یک شخصی که معرفت به ولی‌عصر ندارد‌ او را عارف کنید 157 00:20:18,09 --> 00:20:23,07 ارزش این عمل چقدر است؟ 158 00:20:23,10 --> 00:20:29,00 ارزش این عمل این است که روز قیامت که‌ می شود 159 00:20:29,04 --> 00:20:33,18 بر شهپر ملائکه مبعوث می شود 160 00:20:33,19 --> 00:20:45,13 و از قبرش تا منزلش در بهشت، ملائکه روی اجنحه [شان] می برندش. 161 00:20:46,12 --> 00:20:49,01 نه محنتِ حساب می کشد. 162 00:20:49,03 --> 00:20:58,13 بعد هم می گویند: طوباک طوباک. خوشا به حال تو، خوشا به حال تو. 163 00:20:58,15 --> 00:21:10,20 تو آن کسی هستی که یکی از ایتام آل محمد را از دستبرد کلابی که 164 00:21:10,23 --> 00:21:16,09 می خواستند او را صید کنند حفظ کردی . 165 00:21:16,12 --> 00:21:25,23 وظیفه مهم شما سه امر است در این سفر: 166 00:21:26,01 --> 00:21:30,15 اول تعلم احکام حج. 167 00:21:30,16 --> 00:21:35,00 فوق العاده دقیق است 168 00:21:35,03 --> 00:21:42,21 مسائل را با دقت، با متانت،‌عجله نکنید 169 00:21:43,03 --> 00:21:49,10 با تأمل دقیق مسئله راجواب بدهید. 170 00:21:49,12 --> 00:21:54,07 ممکن است یک مسئله اشتباه بشود 171 00:21:54,11 --> 00:22:00,22 آن شخصی که آمده آن شخص... . 172 00:22:00,24 --> 00:22:10,18 حج به قدری اهمیت دارد که نص صحیح فقهی است که 173 00:22:10,20 --> 00:22:14,23 اگر مستطیع شد و به مکه نرفت 174 00:22:15,00 --> 00:22:22,21 هنگام موت یموت یهودیا او نصرانیا. 175 00:22:22,23 --> 00:22:26,15 عظمت حجی که چنین است 176 00:22:26,18 --> 00:22:32,02 بعد اگر فتوایی گفته بشود 177 00:22:32,04 --> 00:22:35,13 مسئله ای رسیده گی نشود 178 00:22:35,15 --> 00:22:38,08 آن حج باطل بشود. 179 00:22:38,12 --> 00:22:40,16 نتیجه چیست؟ 180 00:22:40,19 --> 00:22:52,12 نتیجه این است که کل مفت ٍ ضامنٌ. هر کسی که آن مسئله را می گوید ضامن است. 181 00:22:52,14 --> 00:22:58,01 گناهِ او می آید به گردن این گوینده. 182 00:22:58,02 --> 00:23:00,23 اهمیت این امر این است. 183 00:23:01,01 --> 00:23:05,01 یکی تعلم احکام حج. 184 00:23:05,03 --> 00:23:11,08 خسته هم نشوید اجر را ببینید: 185 00:23:11,09 --> 00:23:20,19 یک زن آمد خدمت صدیقه کبری. فاطمه زهرا کیست؟ 186 00:23:20,24 --> 00:23:25,24 ‌فاطمه زهرا آن کسی است که... 187 00:23:26,02 --> 00:23:32,15 منتها درجه عصمت این است که بشر به جایی برسد که 188 00:23:32,20 --> 00:23:40,03 به غضب خدا غضب کند به رضای خدا راضی بشود 189 00:23:40,05 --> 00:23:44,07 این دیگر منتهی کمال بشریت است 190 00:23:44,09 --> 00:23:51,12 فاطمه زهرا کسی است که خدا به غضب او غضب می کند 191 00:23:51,14 --> 00:23:54,04 به رضای او راضی می شود 192 00:23:54,07 --> 00:23:57,13 او همچه گوهری است 193 00:23:57,15 --> 00:24:03,13 ان الله یغضب لغضبک 194 00:24:03,15 --> 00:24:05,23 و یرضی لرضاک. 195 00:24:05,24 --> 00:24:18,14 هزار و چهار صد سال است تمام منقدینِ رجال عامه جمع شده اند تا 196 00:24:18,15 --> 00:24:24,13 در سند این حدیث خدشه کنند نتوانسته اند. 197 00:24:24,15 --> 00:24:33,19 این حدیثی است که قطعی الصدور است از شخص خاتم. 198 00:24:33,21 --> 00:24:36,24 و ما ینطق عن الهوی. 199 00:24:37,01 --> 00:24:45,20 همچو گوهری در مباهله ی خاتم النبیین است 200 00:24:45,22 --> 00:24:48,02 امیر المؤمنین هست 201 00:24:48,06 --> 00:24:55,14 آن دو نفر[حسنین] دو زینت عرش خدایند 202 00:24:55,15 --> 00:25:08,18 اما تمام این دعا و مباهله باید تمام بشود به نسائنا و نسائکم 203 00:25:08,19 --> 00:25:14,21 و این جمع[نسائنا] هم منحصر در این فرد[فاطمه] بشود 204 00:25:14,22 --> 00:25:22,22 علی ای حال این همان گوهری است که دل شب به خاک سپرده شد 205 00:25:22,24 --> 00:25:29,11 و عالم و آدم را برای ابد داغدار کرد . 206 00:25:30,10 --> 00:25:38,08 علی ای حال. زنی آمد مسئله ای سئوال کرد 207 00:25:38,11 --> 00:25:46,03 حضرت جواب داد. خب این زن عامی نفهمید. 208 00:25:46,07 --> 00:25:51,01 دوباره برگشت. حضرت باز جواب داد 209 00:25:51,03 --> 00:25:57,07 ده مرتبه این مسئله را برای این زن فرمود. 210 00:25:57,08 --> 00:26:04,08 بعد زن عذر خواهی کرد که من شما را زحمت دادم. 211 00:26:04,09 --> 00:26:10,04 این کلمه ای که آن روز فرمود، برای شماست. 212 00:26:10,08 --> 00:26:15,06 واقعا بهت آور است. فرمود: 213 00:26:15,09 --> 00:26:22,09 من از تو باید تشکرکنم تو از من معذرت می خواهی؟ 214 00:26:22,12 --> 00:26:30,08 [آیا]اگر باری به دوش کسی بگذارند، بگویند: 215 00:26:30,09 --> 00:26:35,07 این بار را ببر از این سطح به آن فوق، 216 00:26:35,09 --> 00:26:44,22 این خانه را پر از جواهر کنند به او بدهند خستگی احساس می کند؟ 217 00:26:45,01 --> 00:26:48,00 گفت: نه . فرمود: 218 00:26:48,02 --> 00:26:54,08 هر بار تو مسئله را سئوال کردی من جواب دادم 219 00:26:54,10 --> 00:27:00,12 از زمین تا به آسمان برای من گوهر ساخته اند. 220 00:27:00,14 --> 00:27:03,02 اجر شما این است. 221 00:27:04,00 --> 00:27:13,18 این است که دقت کنید. مسائل را با تحقیق بیان کنید. 222 00:27:13,20 --> 00:27:17,17 رکن دوم که مهم است: 223 00:27:17,19 --> 00:27:30,20 باید شما بر شبهاتی که مخالفین القاء‌می کنند سیطره داشته باشید. 224 00:27:30,22 --> 00:27:44,01 تمام شبهات آنها را باید فرد فرد حلاجی کرده باشید، مسلط باشید. 225 00:27:44,04 --> 00:27:47,17 آن وقت نتیجه اش چیست؟ 226 00:27:47,19 --> 00:27:51,20 این قضیه اجرش چقدر است؟ 227 00:27:52,00 --> 00:27:54,09 اجرش این است... 228 00:27:54,13 --> 00:28:03,22 ‌آن، کار اول شما بود عظمتش. این هم ثمرش. 229 00:28:04,00 --> 00:28:06,21 این هم کار دوم شماست. 230 00:28:06,23 --> 00:28:11,19 عظمتش چقدر است؟ ثمرش چقدر است؟ 231 00:28:11,21 --> 00:28:17,14 اولا شبهه ای که القاء‌می شود... خوب دقت کنید. 232 00:28:17,16 --> 00:28:25,12 آدم سالم وقتی میکروب[در بدنش] وارد شد 233 00:28:25,15 --> 00:28:34,20 اگر دستگاه دافعه بدن قوی باشد، دفع می کند 234 00:28:34,21 --> 00:28:37,23 اگر ضعیف باشد چه می شود؟ 235 00:28:38,00 --> 00:28:43,15 خواه ناخوه آن میکروب مسلط می شود 236 00:28:43,17 --> 00:28:48,07 کم کم مثل خوره همه را می خورد 237 00:28:48,08 --> 00:28:56,23 شبهه در ارواح و نفوس مثل میکروب است در ابدان. 238 00:28:56,24 --> 00:29:02,19 این نفوسِ پاکی که از ایران می آیند 239 00:29:03,00 --> 00:29:12,06 این افراد با این دلهای پاک از همه شبهات، کدورات 240 00:29:12,07 --> 00:29:20,04 اگر اینجا مفسدی شبهه ای در نفس این القاء‌کند 241 00:29:20,05 --> 00:29:26,03 آن نفس در اثر ضعف متأثر بشود 242 00:29:26,04 --> 00:29:31,01 مسئولیت این خانمان سوز است، 243 00:29:31,03 --> 00:29:38,23 به خدا باید پناه برد اگر در این زمینه کوتاهی بشود. 244 00:29:38,24 --> 00:29:42,05 شبهات این جور است. 245 00:29:42,06 --> 00:29:48,12 این است که باید شما دوره سال مسلط باشید 246 00:29:48,13 --> 00:29:54,15 بر شبهاتی که القاء می شود و دفاع از این شبهات. 247 00:29:54,17 --> 00:29:58,02 اجر عمل شما چقدر است؟ 248 00:29:58,03 --> 00:30:03,13 اجر عمل این قدر است... خوب باز دقت کنید این روایت را. 249 00:30:03,14 --> 00:30:11,03 فرمود: روز قیامت که می شود 250 00:30:11,04 --> 00:30:20,24 عالِم هفتاد درجه بر عابد مقدم است. 251 00:30:21,01 --> 00:30:32,20 فاصله ی مقام آن عابد با مقام آن عالم هفتاد درجه است 252 00:30:32,24 --> 00:30:48,15 [فاصله]بین هر درجه ای تا درجه ای باز هفتاد سال سیر یک اسب سواری است که بتازد. 253 00:30:48,20 --> 00:30:53,15 این قدر، فاصله بین دو مقام است. 254 00:30:53,18 --> 00:30:57,22 آن وقت معلل است. 255 00:30:58,00 --> 00:31:07,23 آنی که امام فرموده علتش را هم ذکر کرده. 256 00:31:07,24 --> 00:31:15,04 آن عابد عمری عبادت کرده، 257 00:31:15,05 --> 00:31:22,23 آن هم نه عبادت باطل، ‌عبادت مقبول به درگاه خدا. 258 00:31:22,24 --> 00:31:33,00 باز اجر آن عالم این است و درجه او حدش این است. 259 00:31:33,03 --> 00:31:35,07 بعد علت چیست؟ 260 00:31:35,08 --> 00:31:41,23 علتی که امام ذکر می کند این است فرمود: 261 00:31:41,24 --> 00:31:49,09 علتش این است که آن عابد به خودش پرداخته 262 00:31:49,11 --> 00:32:02,16 ولی این عالم یک شبهه از دلِ یک گرفتارِ مشتبهی دفع کرده. 263 00:32:02,20 --> 00:32:06,18 یک شبهه اگر دفع بشود 264 00:32:06,22 --> 00:32:18,04 یک شخص را اگر شما از مرض صیانت کنید اجرش این است. 265 00:32:18,06 --> 00:32:23,24 درهر حال قدر این نعمت را بدانید 266 00:32:24,01 --> 00:32:27,10 مسئولیت این قدر است 267 00:32:27,11 --> 00:32:30,07 اجر هم، این قدر است 268 00:32:30,10 --> 00:32:36,22 به این افراد بفهمانید که کجا آمده اند 269 00:32:36,24 --> 00:32:39,06 اینجا چه خبر است 270 00:32:39,09 --> 00:32:43,18 من نمی توانم بگویم چه خبر است 271 00:32:43,19 --> 00:32:48,10 یک کلمه می گویم و آن کلمه این است: 272 00:32:48,11 --> 00:32:53,23 آن مکه ای که آن غوغاست 273 00:32:53,24 --> 00:32:57,06 آن مقام است 274 00:32:57,18 --> 00:33:02,13 آن کعبه ای که دارای این موقعیت است 275 00:33:02,17 --> 00:33:05,09 شماها فکر کنید 276 00:33:05,12 --> 00:33:12,16 بعد نه یک روز ،‌یکسال هم اگر فکر کنید 277 00:33:12,18 --> 00:33:17,03 به کنه مطلب هنوز ما نمی رسیم. 278 00:33:17,05 --> 00:33:26,24 مهم این است که آن مکه با آن مقام، با آن کعبه، با آن ابراهیم 279 00:33:27,01 --> 00:33:33,07 خدا می فرماید به صاحب این قبر: 280 00:33:33,08 --> 00:33:37,07 لا اقسم بهذا البلد 281 00:33:37,08 --> 00:33:50,05 وأنت حلّ بهذا البلد 282 00:33:50,09 --> 00:33:54,13 من به این مکه قسم می خورم 283 00:33:54,14 --> 00:33:59,08 علت اینکه به این مکه قسم می خورم 284 00:33:59,11 --> 00:34:04,06 برای این است که تو در اینجا جا گرفته ای. 285 00:34:04,07 --> 00:34:08,08 این متن قرآن است. 286 00:34:08,10 --> 00:34:14,06 این کیست؟ صاحب این قبر کیست؟ 287 00:34:14,07 --> 00:34:18,13 الم نشرح لک صدرک. 288 00:34:18,15 --> 00:34:23,01 بخوانید قرآن را، ببینید. 289 00:34:23,04 --> 00:34:27,05 وعلّمک ما لم تکن تعلم 290 00:34:27,08 --> 00:34:32,06 وکان فضل الله علیک عظیما 291 00:34:32,07 --> 00:34:40,07 آن خدای عظیم، به عظمت، او را یاد می کند 292 00:34:40,09 --> 00:34:43,17 بعد آخرش می فرماید: 293 00:34:43,19 --> 00:34:53,05 «و رفعنا لک ذکرک» ما ذکر تو را بالا بردیم 294 00:34:53,07 --> 00:34:56,02 به کجا بالا برده؟ 295 00:34:56,05 --> 00:35:00,09 اسم را ببین به کجا رسانده 296 00:35:00,11 --> 00:35:04,18 مسمی را بفهم به کجا رسیده 297 00:35:04,20 --> 00:35:07,19 ورفعنا لک ذکرک. 298 00:35:07,20 --> 00:35:15,12 اسم او را بقدری بالا برد که همترازوی اسم خودش کرد 299 00:35:15,14 --> 00:35:19,06 اشهد ان لا اله الا الله 300 00:35:19,08 --> 00:35:23,20 اشهد ان محمدا رسول الله 301 00:35:23,23 --> 00:35:30,13 درهر نمازی: اشهد ان لا اله الا الله 302 00:35:30,14 --> 00:35:32,24 وحده لا شریک له 303 00:35:33,01 --> 00:35:38,06 وأشهد أن محمدا عبده و رسوله. 304 00:35:38,09 --> 00:35:42,23 اسم شد هم زانوی اسم خدا. 305 00:35:43,00 --> 00:35:49,01 باید فهمید مسما با مسما چه نسبتی دارد 306 00:35:49,02 --> 00:35:51,03 جف القلم . 307 00:35:51,06 --> 00:36:29,19 اللهم کن لولیك الحجة بن الحسن صلواتك علیه وعلی آبائه في هذه الساعة و في کل ساعة ولیا وحافظا وقائدا وناصرا ودلیلا وعینا حتی تسکنه ارضك طوعا وتمتعه فیها طویلا.