0 00:00:02,11 --> 00:00:08,20 بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله العالی 1 00:00:09,20 --> 00:00:15,13 سفر عمره. مکه مکرمه. ماه رمضان1427هجری قمری 2 00:00:16,05 --> 00:00:20,18 بسم الله الرحمن الرحیم 3 00:00:21,07 --> 00:00:35,22 نفس عنوانِ این آقایان که 4 00:00:36,10 --> 00:00:46,19 سرپرست کاروان های حج بیت الله الحرام اند 5 00:00:47,04 --> 00:00:58,21 کافی است برای اینکه اهمیت امر را روشن کند. 6 00:01:00,13 --> 00:01:13,16 قرآن مشتمل است بر عباراتی و اشاراتی 7 00:01:14,00 --> 00:01:18,23 و لطائفی و حقائقی. 8 00:01:21,05 --> 00:01:29,12 کتابی است مُنزَل برای عامه نفوس. 9 00:01:29,15 --> 00:01:38,15 «وَ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْكِتَاب تِبْيَاناً لِّكلِّ شىْ‏ءً» 10 00:01:38,23 --> 00:01:47,09 قهرا کتابی که هدیً للناس است 11 00:01:47,15 --> 00:01:52,21 و مفهومی اعم از ناس نیست 12 00:01:54,02 --> 00:02:00,19 و تمام افراد بشر به تمام مراتب 13 00:02:00,24 --> 00:02:06,17 مه مندرج اند درعنوان ناس. 14 00:02:06,22 --> 00:02:22,07 قهرا کتاب مُنزَل برای ناس بالضروره دارای این مراتب است: 15 00:02:22,12 --> 00:02:29,03 عبارات برای عوام مردم 16 00:02:29,08 --> 00:02:34,01 ‌اشارات برای علما 17 00:02:34,06 --> 00:02:40,14 ‌لطائف برای اولیا 18 00:02:40,17 --> 00:02:45,02 حقائق برای انبیا 19 00:02:45,04 --> 00:02:52,23 حالا باز خود این حدیث بحث مفصلی دارد 20 00:02:53,02 --> 00:03:04,00 غرض این است که علماء باید به اشارات قرآن دقت کنند 21 00:03:04,01 --> 00:03:16,21 موضوع حج در کتاب خدا به جوری عنوان شده که 22 00:03:17,00 --> 00:03:25,10 تأمل در نحوه ی بیان بهت آور است 23 00:03:25,13 --> 00:03:30,08 مثلا بالنسبه به صیام: 24 00:03:30,11 --> 00:03:39,08 «كُتِب عَلَيْكمُ الصيَامُ كَمَا كُتِب عَلى الَّذِينَ مِن قَبْلِكمْ» 25 00:03:39,10 --> 00:03:49,09 و لکن بالنسبه به حج تعبیر این است: 26 00:03:49,12 --> 00:03:57,20 «وَ للَّهِ عَلى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ 27 00:03:57,23 --> 00:04:02,19 مَنِ استَطاعَ إِلَيْهِ سبِيلاً» 28 00:04:02,22 --> 00:04:15,10 بعد دنبال قضیه [آمده]: « ومَن كَفَرَ » 29 00:04:15,20 --> 00:04:22,17 معلل شده به این علت: 30 00:04:22,20 --> 00:04:28,16 «فَإِنَّ اللَّهَ غَنىُّ عَنِ الْعَالَمِينَ» 31 00:04:28,20 --> 00:04:37,16 این تعبیر در هیچیک ازفرائض نیست 32 00:04:37,23 --> 00:04:46,02 این آیه ی وضع است بالنسبه به اصل حج. 33 00:04:46,07 --> 00:04:53,00 آیه ای است بالنسبه به اتمام حج. 34 00:04:53,08 --> 00:04:56,18 اصل الشیئ امری است 35 00:04:56,20 --> 00:05:00,13 اتمامه امر اخرٌ 36 00:05:00,14 --> 00:05:04,22 و این است دقائق قرآن 37 00:05:04,24 --> 00:05:12,12 بالنسبه به اصل وضعِ حج، تعبیر این است: 38 00:05:12,15 --> 00:05:17,19 «وَ للَّهِ عَلى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ 39 00:05:17,21 --> 00:05:22,11 مَنِ استَطاعَ إِلَيْهِ سبِيلاً» 40 00:05:22,13 --> 00:05:32,12 بعد هم تحدید[می شود] به اینکه اِعراض از حج کفر است 41 00:05:32,14 --> 00:05:41,11 و بعد تعلیل[می شود به این] که « إِنَّ اللَّهَ غَنىُّ عَنِ الْعَلَمِينَ » 42 00:05:42,01 --> 00:05:48,19 نسبت به اتمام عمل باز آیه این است 43 00:05:49,01 --> 00:05:56,13 «واتموا الحج والعمرة لله» 44 00:05:56,21 --> 00:06:03,15 به قدری دقیق است نظم کلام. 45 00:06:03,17 --> 00:06:16,21 بالنسبه به اصلّ وضعِ حج شروع شده از کلمه الله ، "و لله" 46 00:06:16,22 --> 00:06:24,03 ختم هم در اتمام شده به لله 47 00:06:24,12 --> 00:06:31,00 دقت باید بشود. مبدأ، الله 48 00:06:31,03 --> 00:06:33,14 منتها، الله. 49 00:06:33,15 --> 00:06:43,20 ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا. 50 00:06:43,21 --> 00:06:47,09 این بدو امر است 51 00:06:47,11 --> 00:06:54,23 ختم امر هم «واتموا الحج والعمرة لله» 52 00:06:55,01 --> 00:07:05,10 خود این وضعِ ابتداء به الله ، انتهاء به الله 53 00:07:05,11 --> 00:07:10,13 هر دو به عنوان «لله» 54 00:07:10,15 --> 00:07:19,09 منتها لامِ اول لامی است تضمینی، 55 00:07:19,11 --> 00:07:32,11 ‌لام دوم لامی است از جهت داعی بالنسبه به عمل. 56 00:07:32,14 --> 00:07:38,07 و در این دو لام هم غوغائی است. 57 00:07:38,08 --> 00:07:48,24 «و لله علی الناس حج البیت» به نحو ضمان است 58 00:07:49,01 --> 00:08:06,07 ضمان و برعهده گذاشتن و بر ذمه نهادن جهت دَینْی پیدا می کند 59 00:08:06,17 --> 00:08:18,08 به نظر دقیق علمی تمام فرائض الهّیه دیون است 60 00:08:18,12 --> 00:08:25,06 اما اشتغال به فرائض، عقلی است 61 00:08:25,09 --> 00:08:35,23 در خصوص حج، اشتغالِ نقلی بیان شده، 62 00:08:36,00 --> 00:08:45,08 لک علیّ کذا، لی علیک کذا. 63 00:08:45,11 --> 00:08:52,22 تعبیر این است که برای خدا بر شماست. 64 00:08:52,24 --> 00:09:01,14 این تعبیر که کاشف از دَیْنیت است 65 00:09:01,17 --> 00:09:11,08 آن هم امر عقلی را به بیان نقلی منعکس کرده 66 00:09:11,11 --> 00:09:15,24 برای این است که بفهماند 67 00:09:16,02 --> 00:09:27,04 این قضیه، قضیه اشتغال و گرفتاریِ عهده ناس است 68 00:09:27,05 --> 00:09:35,03 منتها به حکم قاعده من استطاعَ. 69 00:09:35,13 --> 00:09:42,23 بعد تحدیدی که می کند این است که 70 00:09:43,00 --> 00:09:51,11 ترک حج را قرین کفر می کند. 71 00:09:51,16 --> 00:10:06,10 بالنسبه به تعبیر کفر در نصوص و روایات بالنسبه به نماز هست. 72 00:10:06,13 --> 00:10:13,09 ‌از ترک صلاة‌ تعبیر به کفر شده 73 00:10:13,12 --> 00:10:27,07 اما مهم این است که در خود قرآن بالنسبه به ترک حج تعبیر کفر آمده. 74 00:10:27,09 --> 00:10:41,17 مشایخ اربعه: مفید، کلینی، شیخ الطائفه و شیخ صدوق 75 00:10:41,20 --> 00:10:51,08 هرچهار رکن این روایت را ضبط کرده اند 76 00:10:51,12 --> 00:11:04,00 و گذشته از نقل مشایخ اربعه روایت اعتبار سندی دارد که 77 00:11:04,01 --> 00:11:14,10 فقیه بر طبق این سند در مسائل احتیاطیه فتوا می دهد 78 00:11:14,13 --> 00:11:20,20 آن وقت متن روایت هم این است که 79 00:11:20,23 --> 00:11:25,09 کسی که مستطیع بشود و نرود، 80 00:11:25,12 --> 00:11:31,11 ‌دم مرگ مخیرش می کنند 81 00:11:31,14 --> 00:11:40,10 مختاری بمیری یهودیاً او نصرانیاً. 82 00:11:40,17 --> 00:11:45,24 شدت امر بالنسبه به حج این است 83 00:11:46,03 --> 00:12:00,09 قهرا ازاین نحوه ی بیان کتاباً، سنهً روشن می شود که 84 00:12:00,10 --> 00:12:09,24 وظیفه کسانی که متصدی این امرند چقدر مهم است. 85 00:12:10,06 --> 00:12:21,11 اولا ما نمی توانیم درک کنیم: اینجا کجاست! 86 00:12:21,14 --> 00:12:27,21 این بنا چه بنایی است! 87 00:12:28,00 --> 00:12:42,00 این سنگ های روی هم گذاشته شده چه غوغائی است 88 00:12:42,03 --> 00:12:55,18 «وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسمَاعِيلُ 89 00:12:55,24 --> 00:13:08,16 رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّك أَنت السمِيعُ الْعَلِيمُ» 90 00:13:08,20 --> 00:13:16,02 اولاً دو نفر را انتخاب کرده: 91 00:13:16,04 --> 00:13:22,05 یکی خلیل الله 92 00:13:22,08 --> 00:13:26,21 یکی ذبیح الله 93 00:13:26,22 --> 00:13:40,06 بعد از آن ابتلا: «واذ ابتلی ابراهیمَ ربُه بکلماتٍ فاتمهن» 94 00:13:40,14 --> 00:13:46,19 همچو شخصی با همچو دستی، 95 00:13:46,23 --> 00:13:56,20 ‌او را کارگرِاین بنا کرده. 96 00:13:56,22 --> 00:14:02,20 آن ذبیحی که وقتی گفت: 97 00:14:02,23 --> 00:14:09,01 «انی اری فی المنام انی اذبحک» 98 00:14:09,05 --> 00:14:13,03 بهت آوراست این کلمات. 99 00:14:13,05 --> 00:14:17,23 تصورش سهل است 100 00:14:18,00 --> 00:14:25,08 تحققش فوق العاده دشوار است 101 00:14:25,09 --> 00:14:29,14 «یا ابت افعل ما تؤمر 102 00:14:29,17 --> 00:14:35,16 ستجدنی ان شاء‌الله من الصابرین» 103 00:14:35,23 --> 00:14:42,19 بعد که هر دو را از همچو مَحَکی در آورد 104 00:14:42,22 --> 00:14:48,14 مأمور کرد که این بنا را بسازند 105 00:14:48,17 --> 00:14:56,14 این خانه ای است که لا یدرک و لا یوصف 106 00:14:56,17 --> 00:15:08,19 بعد مهم این است که همچو دو شخصیتی با آن تضرع می گویند 107 00:15:08,20 --> 00:15:18,08 «ربنا تقبل منا انک انت السمیع العلیم» 108 00:15:18,12 --> 00:15:27,09 منتها رمزِ این خانه بعد روشن شد. 109 00:15:30,13 --> 00:15:37,05 شماها اهل فضل اید اشاره ای کافی است 110 00:15:37,15 --> 00:15:43,09 بعد فکر کنید تامل کنید بس است. 111 00:15:43,15 --> 00:15:57,03 نتیجه خلقت و ثمره تمام وجود، معرفت است و عبادت. 112 00:16:02,07 --> 00:16:06,08 خلقت مقدمه است. 113 00:16:09,12 --> 00:16:13,11 تمام این عالم، پوست است 114 00:16:13,15 --> 00:16:18,15 فقط مغز عقل است و 115 00:16:18,19 --> 00:16:23,07 حامل عقل، انسان است 116 00:16:23,08 --> 00:16:28,01 دعامة الانسان العقل. 117 00:16:28,05 --> 00:16:37,20 این خانه ساخته شده. صاحب این خانه آدم شده 118 00:16:37,22 --> 00:16:45,00 «و سخّر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض» 119 00:16:45,03 --> 00:16:53,17 چراغ عقل را در مغزِ این صاحبخانه روشن کرده 120 00:16:53,20 --> 00:17:03,09 این چراغ باید روشن بشود به معرفت از جهت نور، 121 00:17:03,11 --> 00:17:10,13 به حرارت از جهت ایمان و عبادت. 122 00:17:10,16 --> 00:17:14,17 می شود غرض خلقت این. 123 00:17:14,19 --> 00:17:21,15 نتیجه کی حاصل می شود؟ به بعثت. 124 00:17:24,18 --> 00:17:32,08 بعثت از بدء ‌باید شروع بشود 125 00:17:32,11 --> 00:17:39,14 کمال و نهایت می رسد به مقام خاتمیّت، 126 00:17:39,16 --> 00:17:48,00 خاتم، می شود نتیجه خلقت،‌ثمره وجود 127 00:17:48,04 --> 00:17:54,17 و او مبعوث می شود برای اینکه 128 00:17:54,18 --> 00:18:01,12 این بشر را به آن غایه القصوی که 129 00:18:01,13 --> 00:18:07,05 عبارت است از معرفت و عبادت، برساند 130 00:18:07,08 --> 00:18:11,22 حالا مهم این است که 131 00:18:12,00 --> 00:18:21,20 آن بذرِ ثمره ی خلقت و نتیجه ی بعثت 132 00:18:21,23 --> 00:18:28,14 آن بذر کنار این خانه کاشته شده 133 00:18:28,15 --> 00:18:33,07 عظمت این بیت در این است. 134 00:18:33,09 --> 00:18:37,24 این است که باید فهمید کعبه چیست؟ 135 00:18:38,02 --> 00:18:46,14 و اینجا کجاست؟ و وظیفه ما نسبت به این بنا چیست؟ 136 00:18:46,16 --> 00:18:54,16 «رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسلِمَينِ لَك 137 00:18:54,18 --> 00:19:02,01 ومِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسلِمَةً لَّك 138 00:19:02,04 --> 00:19:05,20 وأَرِنَا مَنَاسِكَنَا» 139 00:19:05,22 --> 00:19:11,13 بهت آور است این بیانات. 140 00:19:11,14 --> 00:19:19,23 بعد که قواعد را بالا برد با آن خلوص، 141 00:19:19,24 --> 00:19:24,19 ‌خودش و اسماعیل، 142 00:19:24,20 --> 00:19:28,01 کمکی هم در کار نیست 143 00:19:28,03 --> 00:19:32,08 چون دست دیگری لایق نیست 144 00:19:32,10 --> 00:19:37,07 فقط دست خلیل است و دست ذبیح. 145 00:19:37,09 --> 00:19:41,22 بعد دو دعا کرد 146 00:19:42,04 --> 00:19:47,10 « رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسلِمَينِ لَك 147 00:19:47,11 --> 00:19:54,22 ومِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسلِمَةً لَّك 148 00:19:55,00 --> 00:19:58,06 وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا» 149 00:19:58,09 --> 00:20:05,24 خوب دقت کنید مناسک حج را ساده نگیرید 150 00:20:06,13 --> 00:20:13,01 ابراهیم در همچو جایی گفت 151 00:20:13,03 --> 00:20:17,10 بارالها ارنا مناسکنا 152 00:20:17,11 --> 00:20:25,15 وظیفه ما را نسبت به این خانه، خود ارائه بده 153 00:20:25,17 --> 00:20:34,16 بعد که بذر ثمره ی وجود پاشیده شد اینجاست :‌ 154 00:20:34,17 --> 00:20:43,14 « رَبَّنَا وَ ابْعَث فِيهِمْ رَسولاً مِّنهُمْ 155 00:20:43,17 --> 00:20:48,08 يَتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايَاتِك 156 00:20:48,09 --> 00:20:53,22 وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَاب وَالحِْكْمَةَ 157 00:20:53,23 --> 00:21:01,08 وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّك أَنت الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ». 158 00:21:01,09 --> 00:21:06,21 این دعا از همچو داعی 159 00:21:06,23 --> 00:21:11,15 از همچو بازوی خسته ای 160 00:21:11,16 --> 00:21:15,15 از همچو نفس مخلصی، 161 00:21:15,21 --> 00:21:25,06 هنگام ساختمان این خانه انجام شد 162 00:21:25,07 --> 00:21:31,21 بذر کمال وجود اینجا پاشیده شد. 163 00:21:31,22 --> 00:21:35,23 این قضیه در سوره بقره است... 164 00:21:36,04 --> 00:21:45,08 خوب دقت کنید. اینکه گفتم اشارات قرآن را باید دید... 165 00:21:45,10 --> 00:21:53,10 این قضیه در سوره بقره است.دعا تمام شد 166 00:21:53,12 --> 00:21:59,06 بعد بروید به آخر قرآن، سوره جمعه 167 00:21:59,10 --> 00:22:03,09 بسم الله الرحمن الرحیم 168 00:22:03,11 --> 00:22:09,19 یسبح لله ما فی السماوات و ‌الارض 169 00:22:09,24 --> 00:22:15,11 الملک القدوس العزیز الحکیم» 170 00:22:15,15 --> 00:22:20,05 به قدری مطلب مهم است 171 00:22:20,09 --> 00:22:25,08 اولا:شروع که می شود: 172 00:22:25,09 --> 00:22:33,23 یسبح لله ‌ما فی السماوات و ما فی الارض 173 00:22:34,02 --> 00:22:41,06 در آیه، پنج اسم آورده شده: 174 00:22:41,10 --> 00:22:52,16 الله،‌ الملک، القدوس ،‌العزیز، ‌الحکیم، 175 00:22:52,20 --> 00:22:58,15 دو جای قرآن این قضیه را آورده: 176 00:22:58,21 --> 00:23:01,02 یک جا فرموده: 177 00:23:01,03 --> 00:23:08,06 «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم 178 00:23:08,10 --> 00:23:11,18 یتلو علیهم آیاته 179 00:23:11,21 --> 00:23:13,17 ویزکیهم 180 00:23:14,15 --> 00:23:18,17 ویعلمهم الکتاب والحکمه 181 00:23:18,19 --> 00:23:23,06 یک جای دیگر باز فرموده 182 00:23:23,09 --> 00:23:27,11 «لقد من الله علی المؤمنین 183 00:23:27,13 --> 00:23:32,19 اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم 184 00:23:32,21 --> 00:23:38,20 یتلو علیهم آیاته ویزکیهم 185 00:23:38,23 --> 00:23:43,14 ویعلمهم الکتاب و الحکمه» 186 00:23:43,17 --> 00:23:49,08 مهم این است: دعا از ابراهیم این بود. 187 00:23:49,09 --> 00:23:55,08 اجابت دعا در این دو آیه بیان شد. 188 00:23:55,12 --> 00:24:03,13 در سوره جمعه با آن پنج اسم با هو الذی. 189 00:24:03,15 --> 00:24:08,01 جای دیگرهم لقد منّ الله. 190 00:24:08,04 --> 00:24:10,10 نتیجه این است: 191 00:24:10,13 --> 00:24:14,02 خانه خانه ای است که 192 00:24:14,03 --> 00:24:22,10 مبدأ‌ کمال بشریت در اینجا تأسیس شده 193 00:24:22,13 --> 00:24:25,22 و منتها هم، این است. 194 00:24:25,24 --> 00:24:32,05 حالا مهم این است. نتیجه این شد: 195 00:24:32,07 --> 00:24:41,20 بعثت خاتم بذرش اینجا پاشیده شده 196 00:24:41,22 --> 00:24:48,19 ثمرش هم اینجا به وجود آمده. 197 00:24:51,24 --> 00:24:58,18 و از اینجا همان شمسی که فرمود: 198 00:24:58,20 --> 00:25:03,03 والشمس وضحاها طلوع کرد 199 00:25:03,04 --> 00:25:10,16 یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا 200 00:25:10,18 --> 00:25:13,17 ومبشرا ونذیرا 201 00:25:13,20 --> 00:25:17,18 وداعیا الی الله باذنه 202 00:25:17,20 --> 00:25:20,06 وسراجا منیرا» 203 00:25:21,03 --> 00:25:27,16 نتیجه این شد:‌کعبه یعنی 204 00:25:27,18 --> 00:25:41,00 مرکزی که غرض از خلقت و نتیجه ی بعثت به برکت این خانه تأمین شده. 205 00:25:41,02 --> 00:25:50,00 آنچه محیر العقول است این است که 206 00:25:50,08 --> 00:25:59,15 دعا از ابراهیم،‌اجابت از خدا. تمام شد 207 00:25:59,17 --> 00:26:05,19 اما غرض نهائی چیست؟‌ 208 00:26:06,18 --> 00:26:15,08 غرض نهائی این است که این بعثت یعنی 209 00:26:15,12 --> 00:26:18,09 این تلاوت آیات، 210 00:26:18,11 --> 00:26:20,10 این تزکیه، 211 00:26:20,11 --> 00:26:25,01 این تعلیم کتاب و حکمت، 212 00:26:25,04 --> 00:26:30,06 ‌سرتاسر زمین را بگیرد 213 00:26:31,06 --> 00:26:37,09 و به تمام مراتب، از قوه به فعل بیاید 214 00:26:37,14 --> 00:26:42,14 و آن چیست؟ کی می شود؟ 215 00:26:42,16 --> 00:26:44,12 آن وقتی که 216 00:26:44,14 --> 00:26:54,11 «هو الذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق 217 00:26:54,14 --> 00:26:58,09 لیظهره علی الدین کله» 218 00:26:58,10 --> 00:27:06,01 آن جهت هم باز باید از این خانه شروع بشود. 219 00:27:06,02 --> 00:27:14,15 این است که عظمت کعبه وقتی فهمیده می شود که 220 00:27:14,18 --> 00:27:24,10 معلوم بشود بذر بعثت خاتم، کنار این سنگ ها پاشیده شده 221 00:27:25,09 --> 00:27:31,19 کمال این بعثت هم که به ظهور ولی عصر است 222 00:27:31,20 --> 00:27:35,04 باید از کنار این خانه بشود 223 00:27:35,07 --> 00:27:40,21 جای دیگر اصلا لایق این امر نیست 224 00:27:40,22 --> 00:27:45,07 خود تصور این دو کلمه بس است. 225 00:27:45,09 --> 00:27:57,09 آنچه سنی و شیعه متفقاً نقل می کنند و نقل کرده اند 226 00:27:57,14 --> 00:28:05,15 و عجب این است که این روایت مورد اتفاق است 227 00:28:05,18 --> 00:28:11,06 هم عامه نقل کرده اند[و] هم خاصه. 228 00:28:11,09 --> 00:28:17,00 [ولی عصر]یخرج از کعبه [در حالی که] 229 00:28:17,03 --> 00:28:23,02 ‌جبرائیل در یمینش، 230 00:28:23,07 --> 00:28:27,06 میکائیل در یسارش، 231 00:28:27,10 --> 00:28:31,16 بالای سرش ابری است. 232 00:28:31,19 --> 00:28:36,21 منادی از آن ابر ندا می کند: 233 00:28:36,24 --> 00:28:44,03 هذا المهدی خلیفة الله فاتبعوه. 234 00:28:49,02 --> 00:28:54,05 جبرائیل در یمین یعنی چه؟ 235 00:28:54,06 --> 00:28:58,07 میکائیل در یسار یعنی چه؟ 236 00:28:58,10 --> 00:29:05,05 ناموس علم، جبرئیل امین است 237 00:29:05,09 --> 00:29:10,06 ناموس رزق، میکائیل است 238 00:29:10,07 --> 00:29:17,06 قوام وجود انسان به دو چیزاست: 239 00:29:17,09 --> 00:29:22,17 از جهت جسمانی، رزق مادی 240 00:29:22,19 --> 00:29:29,17 از جهت معنوی، علوم و کمالات انسانی. 241 00:29:29,20 --> 00:29:35,07 جبرائیل در یمین اوست یعنی 242 00:29:35,10 --> 00:29:42,02 ناموس علم در دست راست اوست. 243 00:29:42,06 --> 00:29:47,00 میکائیل در یسار اوست یعنی 244 00:29:47,02 --> 00:29:50,08 رزقِ عالم در دست اوست. 245 00:29:50,11 --> 00:29:56,08 با این وضع ظهور می کند از این خانه. 246 00:29:57,09 --> 00:30:01,20 نتیجه این مطالب چی شد؟ 247 00:30:01,22 --> 00:30:13,24 نتیجه این است که وظیفه شما همه تان روشن شد به دو کلمه. 248 00:30:14,03 --> 00:30:17,14 و آن دو کلمه این است که 249 00:30:17,15 --> 00:30:24,21 هر روحانی که متصدی امری است در کاروانی، 250 00:30:25,00 --> 00:30:29,11 وظیفه اش این است اولا: 251 00:30:29,13 --> 00:30:36,16 عظمت این بیت را به آن حجاج بفهماند 252 00:30:36,18 --> 00:30:43,06 ما در یک مجلس- نه در یک مجلس- 253 00:30:43,11 --> 00:30:50,15 در صدها مجلس هم نمی توانیم بگوییم اینجا کجاست. 254 00:30:50,23 --> 00:30:57,13 هر آیه ای را که ببینی هر جمله ای را 255 00:30:57,15 --> 00:31:04,05 «انّ اولّ بیتٍ وضع للناس» غوغائی است 256 00:31:05,04 --> 00:31:13,00 «ولیطّوّفوا بالبیت العتیق» باز غوغای دیگری است 257 00:31:13,04 --> 00:31:19,06 «و اذّن فی الناس بالحج» آن داستانی است 258 00:31:20,04 --> 00:31:27,02 هر یک از این آیات غوغائی از مطلب است. 259 00:31:27,06 --> 00:31:35,19 عظمت این حج را باید به افراد بفهمانید 260 00:31:36,00 --> 00:31:38,16 حج، قصد است 261 00:31:39,05 --> 00:31:44,04 قصد، مفهوم تعلقی است 262 00:31:44,15 --> 00:31:48,16 قاصد می خواهد، مقصود می خواهد 263 00:31:48,19 --> 00:31:52,04 قاصد این[اشاره به افراد حاضر] و آن است 264 00:31:52,08 --> 00:31:56,09 مقصود چیست؟ این بیت است 265 00:31:56,12 --> 00:32:01,07 پس باید مقصود معلوم بشود 266 00:32:01,09 --> 00:32:07,12 وظیفه ی فرد فرد شما این است که 267 00:32:07,13 --> 00:32:18,17 عظمت مقصود را که کعبه است -کما هو- بفهمانید. 268 00:32:18,20 --> 00:32:34,06 نتیجه ی این قصد و نتیجه ی این مقصود را هم بیابید و اجرا‌ء ‌کنید. 269 00:32:34,07 --> 00:32:38,07 نتیجه چیست؟ نتیجه این است که 270 00:32:38,08 --> 00:32:43,12 از[روز] اولی که کاروان حرکت می کند 271 00:32:43,13 --> 00:32:47,12 تا وقتی که برمی گردد 272 00:32:47,14 --> 00:32:55,22 وظیفه فرد فرد شما این است که افرادی که 273 00:32:55,23 --> 00:33:03,00 تحت اشراف شما هستند به دو کلمه توجیه بدهید 274 00:33:03,01 --> 00:33:10,20 حرف حساب دو کلمه است. بیشتر دیگر نیست 275 00:33:10,24 --> 00:33:13,16 آن دو کلمه چیست؟‌ 276 00:33:13,18 --> 00:33:17,19 یکی مَن مِنه الوجود 277 00:33:17,21 --> 00:33:19,21 و او خداست 278 00:33:19,23 --> 00:33:24,03 یکی مَن بِه الوجود 279 00:33:24,04 --> 00:33:26,24 و او ولی عصر است 280 00:33:27,00 --> 00:33:36,21 وقتی ما فهمیدیم این خانه برای چه ساخته شده 281 00:33:36,24 --> 00:33:42,12 و این خانه مبدأ و منتهایش چیست 282 00:33:42,15 --> 00:33:51,20 باید بفهمیم‌ که حاجی وقتی می آید به مکه و برمی گردد 283 00:33:51,22 --> 00:33:56,02 باید عارف به دو کلمه برگردد: 284 00:33:56,05 --> 00:34:02,04 یکی خدا که وجود از اوست 285 00:34:02,06 --> 00:34:08,08 یکی ولی خدا که وجود به اوست 286 00:34:08,09 --> 00:34:16,05 به برکت او هر چه هست، هست. 287 00:34:16,07 --> 00:34:22,18 مجالسی که تشکیل می شود... سعی کنید 288 00:34:22,19 --> 00:34:31,04 هر مجلسی این برنامه را اگر عملی کنید 289 00:34:31,06 --> 00:34:37,00 خودتان بعد لذتش را خواهید چشید 290 00:34:37,02 --> 00:34:40,20 ما هم تذکر می دهیم 291 00:34:40,21 --> 00:34:49,06 علامه دو کتاب دارد. علامه فحلی است. 292 00:34:51,06 --> 00:34:55,16 اسم کتابهایش هم حساب دارد 293 00:34:55,19 --> 00:35:03,16 منتها بزرگان شیعه مجهول القدر اند 294 00:35:03,20 --> 00:35:09,13 عامه نسبت به علامه حلی می گویند: 295 00:35:09,15 --> 00:35:12,16 یکتب وهو راکب 296 00:35:12,19 --> 00:35:17,00 ویزاحم بعظمته الکواکب. 297 00:35:17,04 --> 00:35:21,08 خلاصه فحل الفحول است 298 00:35:21,10 --> 00:35:29,04 این مرد یک کتاب دارد به عنوان تبصره. 299 00:35:29,07 --> 00:35:36,10 تبصره را برای مقلدینش نوشته. 300 00:35:36,11 --> 00:35:43,15 اسمش را هم گذاشته تبصرة العوام 301 00:35:43,18 --> 00:35:51,24 و این تبصره را اکابر دین شرح کرده اند 302 00:35:52,00 --> 00:36:03,01 از اول مثل محقق، شارح تبصره است 303 00:36:03,02 --> 00:36:08,03 تا عصر اخیر هم مثل آقا ضیاء. 304 00:36:08,05 --> 00:36:17,01 کتاب دیگر علامه تذکره است. تذکرة الفقهاء 305 00:36:17,03 --> 00:36:22,11 این کتاب را برای فقهاء‌ نوشته 306 00:36:22,13 --> 00:36:32,00 حالا حرفهای ما برای شما تبصره نیست تذکره است 307 00:36:32,03 --> 00:36:38,18 یادتان می آوریم نه یادتان بدهیم 308 00:36:38,21 --> 00:36:41,07 بین این دو تا فرق است 309 00:36:41,10 --> 00:36:49,11 یاد دادن امری است، یاد آوردن امری است 310 00:36:49,14 --> 00:36:56,20 آنی که باید به یادتان باشد اینهاست که می گویم 311 00:36:56,21 --> 00:37:04,18 اینها عصاره یک عمر است منتها باید عمل کنید 312 00:37:04,20 --> 00:37:08,05 تا نتیجه اش را درک کنید 313 00:37:08,06 --> 00:37:12,12 هر مجلسی که تأسیس می شود 314 00:37:12,13 --> 00:37:20,09 شروع کنید به زیارت سلام علی آل سین 315 00:37:20,10 --> 00:37:27,09 دعاهایش را لازم نیست بخوانید خود زیارت را بخوانید 316 00:37:27,11 --> 00:37:32,04 آن زیارت اکسیر اعظم است. 317 00:37:32,05 --> 00:37:34,23 چون خود حضرت فرمود: 318 00:37:35,01 --> 00:37:43,15 هر وقت خواستید توجه کنید به خدا به وسیله ما 319 00:37:43,17 --> 00:37:51,01 این جور بخوانید: سلام علی آل یس. 320 00:37:51,02 --> 00:38:02,00 ختم مجلستان را هم به دعا به امام زمان قرار بدهید 321 00:38:02,03 --> 00:38:11,14 تا اشراق نور او آن مجلس را عوض کند 322 00:38:11,16 --> 00:38:17,03 ممکن نیست شما رو به آفتاب بایستید 323 00:38:17,04 --> 00:38:20,16 آفتاب رو به شما نباشد 324 00:38:20,20 --> 00:38:27,17 اگر شما رو به او کردید او هم رو به شما خواهد بود 325 00:38:27,18 --> 00:38:33,14 و اشراق او اکسیری است که منقلب می کند 326 00:38:33,17 --> 00:38:47,20 هر مجلسی را اهل کاروان که جمع شدند سه قسمت کنید 327 00:38:47,21 --> 00:38:52,16 یک قسمت تعلیم احکام. 328 00:38:52,18 --> 00:38:59,11 یک قسمت تهذیب اخلاق، 329 00:38:59,13 --> 00:39:04,03 یک قسمت تحکیم عقائد 330 00:39:04,09 --> 00:39:10,24 مجالس شما باید مشتمل بر این سه امر باشد 331 00:39:11,01 --> 00:39:13,24 اگر شد می شود: 332 00:39:14,00 --> 00:39:17,08 فریضةٌ عادلهٌ 333 00:39:17,10 --> 00:39:20,19 سنةٌ قائمهٌ 334 00:39:20,23 --> 00:39:32,13 جمع کردید بین فریضه، بین سنت ، بین آیه محکمه. 335 00:39:32,17 --> 00:39:39,19 آیه محکمه می شود تحکیم عقائد مردم 336 00:39:39,22 --> 00:39:46,20 فریضه عادله می شود تعلیم احکام شرعیه 337 00:39:46,22 --> 00:39:51,24 سنت قائمه می شود تهذیب اخلاق 338 00:39:52,02 --> 00:40:03,07 سعی کنید آنچه بر مردم می خوانید از این دو تا خارج نباشد. 339 00:40:03,12 --> 00:40:12,14 یا آیه قرآن یا روایت اهل بیت عصمت و طهارت 340 00:40:12,17 --> 00:40:20,03 «کل ما لم یخرج من هذا البیت فهو باطل» 341 00:40:21,02 --> 00:40:22,21 سعی کنید... 342 00:40:22,24 --> 00:40:35,14 تهذیب و تربیت فقط به آیات و روایات میسر است لیس الا. 343 00:40:37,14 --> 00:40:41,21 این ترتیب مجالس. 344 00:40:41,24 --> 00:40:50,20 اگر این جور بشود افرادی که از زیر دست شما در می روند 345 00:40:51,00 --> 00:40:58,03 اینها بعد، هم از جهت عقیده 346 00:40:58,06 --> 00:41:01,10 هم از جهت عمل 347 00:41:01,12 --> 00:41:04,15 هم از جهت اخلاق 348 00:41:04,17 --> 00:41:07,04 بهره مند شده اند 349 00:41:07,07 --> 00:41:13,22 ریشه، تنه، شاخه وقتی درست شد 350 00:41:14,00 --> 00:41:17,13 قهرا میوه حاصل می شود 351 00:41:17,15 --> 00:41:24,24 «الم تر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة 352 00:41:25,02 --> 00:41:28,05 کشجرة طیبة 353 00:41:28,09 --> 00:41:30,01 اصلها ثابت 354 00:41:30,03 --> 00:41:33,09 وفرعها فی السماء» 355 00:41:33,13 --> 00:41:42,11 به این جور از این حج تجارتی کردید که 356 00:41:42,12 --> 00:41:46,11 نمی شود گفت سودش چقدر است 357 00:41:46,13 --> 00:41:49,15 فقط اجمالا می شود گفت: 358 00:41:49,17 --> 00:41:57,08 «تجارة ‌مربحة یسّرها لکم ربکم» 359 00:41:57,17 --> 00:42:00,24 قدر این نعمت را بدانید. 360 00:42:01,09 --> 00:42:09,15 روحانیِ حج شدن مسئله ساده ای نیست 361 00:42:09,19 --> 00:42:15,14 من نمی توانم در یک مجلس و دو مجلس بگویم 362 00:42:15,15 --> 00:42:19,03 این کار چقدر مهم است 363 00:42:19,06 --> 00:42:23,12 و چه آثاری برایش مترتب است 364 00:42:23,13 --> 00:42:28,20 ولی شما اهل فهم اید دو کلمه برایتان می گویم 365 00:42:28,22 --> 00:42:32,10 یک کلمه از خدا: 366 00:42:32,12 --> 00:42:38,07 «و انذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر» 367 00:42:38,09 --> 00:42:42,15 یک کلمه هم از امیر المؤمنین: 368 00:42:42,17 --> 00:42:50,19 «اجتمعت علیهم حسرة‌ الفوت و سکرة الموت» 369 00:42:51,17 --> 00:42:54,02 این حسرت چیست؟ 370 00:42:54,04 --> 00:43:02,17 این حسرت این است که یک فرصتی به دست من آمده بود 371 00:43:09,13 --> 00:43:09,13 ازاین فرصت آن بهره ای که باید بگیرم نگرفتم 372 00:43:11,00 --> 00:43:17,03 روز قیامت که می شود همه در حسرتند 373 00:43:17,10 --> 00:43:26,03 آنها که کاری کرده اند علماً عملاً ‌متحسرند 374 00:43:26,06 --> 00:43:32,10 آنهایی که نکرده اند گرفتاراین حسرتند 375 00:43:32,13 --> 00:43:38,13 آنها که نکرده اند در حسرت که چرا نبردیم 376 00:43:39,12 --> 00:43:45,16 آنها که بردند در حسرت که چرا کم بردیم 377 00:43:46,00 --> 00:43:52,00 هر آنی از وقتتان استفاده کنید. 378 00:43:52,06 --> 00:44:01,14 تعلیم کنید به مردم طُرُقی را که به آن طرق تربیت بشوند. 379 00:44:01,19 --> 00:44:06,22 راه ها دارد تربیت مردم. 380 00:44:07,01 --> 00:44:10,03 مشکلاتی دارد. 381 00:44:14,07 --> 00:44:18,18 راهی که الان می گویم 382 00:44:18,21 --> 00:44:24,01 و ان شاء الله خودتان هم عمل کنید 383 00:44:24,03 --> 00:44:27,07 و از فردا ترک نکنید 384 00:44:27,11 --> 00:44:34,12 به همه حجاج هم سفارش کنید. از فردا شروع کنید 385 00:44:34,15 --> 00:44:44,14 روزی یک جزء قرآن، هر ماه ‌یک ختم، منتها به این ترتیب: 386 00:44:44,16 --> 00:44:49,17 ماه اول ـ این ماه، ماه رمضان است 387 00:44:49,21 --> 00:44:54,07 این کار را بکنید. از دستتان می رود! 388 00:44:54,11 --> 00:45:01,05 بعد به حسرتی گرفتار می شوید که حد ندارد 389 00:45:01,08 --> 00:45:05,04 این ماه رمضان است شروع کنید 390 00:45:05,07 --> 00:45:10,21 آنها که شروع کرده اند خب خوشا به حالشان 391 00:45:11,00 --> 00:45:16,08 آنها که شروع نکرده اند این ماه را 392 00:45:16,11 --> 00:45:25,12 هر روز یک جزء قرآن هدیه کنید به حضرت خاتم النبیین 393 00:45:25,18 --> 00:45:31,22 ماه دوم همین قرآن را بخوانید 394 00:45:32,00 --> 00:45:36,01 هدیه کنید به حضرت امیرالمؤمنین 395 00:45:36,05 --> 00:45:39,22 همچنین تا امام زمان 396 00:45:40,01 --> 00:45:42,14 باز از سر بگیرید 397 00:45:42,16 --> 00:45:46,12 این کار را هم خودتان بکنید 398 00:45:46,16 --> 00:45:51,04 هم به حجاج تزریق کنید که 399 00:45:51,05 --> 00:45:54,09 همه بار بیایند به این عمل 400 00:45:54,12 --> 00:45:56,22 آن وقت اثرش چیست؟ 401 00:45:57,20 --> 00:45:59,15 اثرش این است که... 402 00:45:59,16 --> 00:46:03,20 این روایتی که الان نقل می کنم 403 00:46:03,24 --> 00:46:12,00 روایتی است که از جهت سند جوری است که 404 00:46:12,02 --> 00:46:16,01 فقیه بر طبقش فتوا می دهد 405 00:46:16,04 --> 00:46:23,05 فرق است بین روایتی که نقل بشود مرسل 406 00:46:23,11 --> 00:46:32,11 یا مقطوعه یا مسند اما سند حجت نباشد 407 00:46:32,14 --> 00:46:41,00 با روایتی که هم مسند است و هم سند قوی است 408 00:46:41,08 --> 00:46:48,20 و قوت هم در حدی است که فقیه محتاطی 409 00:46:48,24 --> 00:46:57,12 آن هم مثل شیخ انصاری بر طبق این سند فتوا می دهد. 410 00:46:57,16 --> 00:47:08,21 روایت این است که آمد نزد امام علیه السلام گفت: 411 00:47:09,00 --> 00:47:15,00 من در ماه رمضان چند ختم قرآن کرده ام 412 00:47:15,04 --> 00:47:24,12 برای جدت برای پدرت برای خودت قرار دادم 413 00:47:25,16 --> 00:47:33,09 ما لی بهذا؟‌ آیا برای من به این عمل چیست؟ 414 00:47:33,13 --> 00:47:43,20 ‌بعد که این را گفت ما لی بهذا ؟‌ حضرت فرمود: 415 00:47:43,24 --> 00:47:48,17 لک بهذا أن ‌تکون معهم 416 00:47:48,22 --> 00:48:00,22 بهتش زد. مگر می شود. «‌لک بهذا ان تکون معهم» 417 00:48:01,01 --> 00:48:08,13 آنی که برای توست درمقابل این عمل این است که با اینها باشی 418 00:48:08,15 --> 00:48:15,15 معیت با خاتم محیرالعقول است 419 00:48:15,18 --> 00:48:23,24 معیت با موسی بن جعفر عقل را مندهش می کند 420 00:48:24,03 --> 00:48:29,00 معیت با امام رضا بهت آور است 421 00:48:29,02 --> 00:48:33,19 منتها رحمت، رحمت واسعه است 422 00:48:33,23 --> 00:48:45,20 امیدواریم ان شاء الله خودتان و همه حجاج حد اکثر استفاده را از این سفر ببرید 423 00:48:46,07 --> 00:48:51,14 وقت نیست و همین اندازه بس است 424 00:48:51,18 --> 00:49:02,05 و ما از خدا می خواهیم که ما را در‌ زمره حجاج این بیت قرار بدهد 425 00:49:02,09 --> 00:49:07,03 و از معتمرین حساب کند 426 00:49:07,06 --> 00:49:13,04 با عمره مقبوله همه تان برگردید 427 00:49:13,11 --> 00:49:23,10 و امیدواریم مجالستان به خدا و امام زمان ختم ‌ بشود 428 00:49:23,14 --> 00:49:33,24 و این تحفه برای ابد برای خودتان و گذشتگانتان‌ و نسلتان بماند 429 00:49:34,04 --> 00:49:40,14 اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن 430 00:49:40,18 --> 00:49:45,10 صلواتک علیه وعلی آبائه 431 00:49:46,13 --> 00:49:51,02 فی هذه الساعة وفی کل ساعة 432 00:49:51,04 --> 00:49:54,00 ولیا وحافظا 433 00:49:54,04 --> 00:49:57,16 وقائدا وناصرا 434 00:49:57,19 --> 00:50:00,20 ودلیلا وعینا 435 00:50:00,23 --> 00:50:05,19 حتی تسکنه ارضک طوعا 436 00:50:05,22 --> 00:50:10,13 وتمتعه فیها طویلا. 437 00:50:10,16 --> 00:50:17,17 اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین 438 00:50:17,21 --> 00:50:27,10 اللهم صل و سلم علی محمد و آل محمد 439 00:50:27,14 --> 00:50:35,19 و‌صل وسلم علی جمیع الانبیاء والمرسیلین 440 00:50:35,22 --> 00:50:42,24 والاوصیاء والشهداء والصدیقین 441 00:50:43,03 --> 00:50:46,17 وعبادک الصالحین 442 00:50:46,20 --> 00:50:53,02 اللهم اغفر للمؤمنین والمؤمنات 443 00:50:54,02 --> 00:50:57,14 والمسلمین والمسلمات 444 00:50:57,21 --> 00:51:02,09 الاحیاء منهم والاموات 445 00:51:02,12 --> 00:51:08,20 تابع اللهم بیننا و بینهم بالخیرات.