0 00:00:08,02 --> 00:00:12,05 26 ـ 1 ـ 1389شمسی1-05-1431قمری - حسینیه 1 00:00:15,24 --> 00:00:21,21 بسم الله الرحمن الرحیم 2 00:00:22,18 --> 00:01:01,11 آنچه [درباره من[گفته شد...، اما از من غیر از قصور و تقصیر هیچ نیست. 3 00:01:03,05 --> 00:01:08,02 ما کاری نکردیم، 4 00:01:21,12 --> 00:01:40,24 اما شما یا باید از پدرتان تشکر کنید، یا از مادرتان، 5 00:01:41,18 --> 00:02:00,15 یا یک سابقه حُسنائی و عمل صالحی داشتید که به این توفیق[خدمت به حضرت زهرا] رسیدید. 6 00:02:05,12 --> 00:02:10,18 در بین این کلمات گفتند: 7 00:02:10,19 --> 00:02:19,07 اینها[جمع حاضر] خدّام و نوکران حضرت زهرا هستند، 8 00:02:19,08 --> 00:02:27,20 این کلمه کلمه ای است بهت انگیز. 9 00:02:28,12 --> 00:02:49,10 قطب الدین راوندی از اعلام علما و فقها و محدثین متقدمین، 10 00:02:49,24 --> 00:02:55,19 او این روایت را نقل می کند، که 11 00:02:56,15 --> 00:03:12,03 امّ ایمن بعد از شهادت حضرت زهرا، قسم خورد که 12 00:03:12,16 --> 00:03:29,08 در مدینه نمی ماند. سر به بیابان گذاشت. 13 00:03:30,10 --> 00:03:37,15 [قضیه]چه بوده؟ چه شده؟ [حضرت زهرا]چه کسی بوده؟ 14 00:03:38,07 --> 00:03:49,03 او[ام ایمن] می داند. "حلفت" قسم خورد که در مدینه نماند. 15 00:03:49,19 --> 00:04:04,21 رفت به صحرا، در آن بیابان عربستان تشنه شد، به حد مرگ رسید، 16 00:04:05,12 --> 00:04:08,14 یک جمله گفت، گفت: 17 00:04:08,16 --> 00:04:33,06 "یا رب انا خادمة فاطمة"، من خدمتگزار فاطمه ام. 18 00:04:34,07 --> 00:04:44,12 تا این جمله را گفت: از عطش کشته می شوم، 19 00:04:45,17 --> 00:04:56,02 دلوی از آسمان سرازیر شد، شربتی نوشید. 20 00:04:56,05 --> 00:05:04,20 این مهم است، شرح این کلمات مفصل است. 21 00:05:05,13 --> 00:05:18,08 [از آن] شربتی نوشید [که] هفت سال نه طعامی، نه شرابی، نه آب، 22 00:05:18,13 --> 00:05:26,16 نه نان، نه غذا، نه آب، به این بدن دیگر نرسید[و احتیاج نداشت]. 23 00:05:26,23 --> 00:05:28,06 یعنی چه؟ 24 00:05:28,13 --> 00:05:35,21 یک کلمه گفت من خادمه فاطمه ام 25 00:05:36,08 --> 00:05:40,19 - خدمت مقبوله این است- 26 00:05:41,02 --> 00:05:46,21 در این نشئه جوابش دادند، 27 00:05:47,01 --> 00:05:55,10 آن هم آب از کجا بود؟ کسی خبر ندارد، 28 00:05:55,14 --> 00:06:07,14 منقلب کرد این بدن مادی را، نوامیس طبیعت را خنثی کرد. 29 00:06:07,19 --> 00:06:19,16 خدمت او اکسیری است که هر فلزی را منقلب می کند. 30 00:06:23,21 --> 00:06:30,13 اسم، علامت مسمّی است. 31 00:06:30,19 --> 00:06:39,15 اسماء ما اسماء زمینی است. 32 00:06:39,23 --> 00:06:45,19 یک عده اسمهاست آسمانی است، 33 00:06:46,00 --> 00:06:52,21 اما آنی که محیّر العقول است این است: 34 00:06:53,00 --> 00:07:05,02 "لفاطمة تسعة أسماء" او 9 اسم دارد، 35 00:07:05,11 --> 00:07:13,18 اما این 9 اسم نه زمینی است، نه آسمانی. 36 00:07:14,01 --> 00:07:20,00 کسی که اسمش این است، خودش چیست؟ 37 00:07:20,06 --> 00:07:23,23 آن وقت این اسمها چیست؟ 38 00:07:24,03 --> 00:07:43,00 هیچ مقامی بالاتر تصور نمی شود از مقام عند اللهی. 39 00:07:43,06 --> 00:07:55,09 عندیّت عزیز مقتدر. "عند ملیک مقتدر" 40 00:07:55,13 --> 00:08:01,08 آسمان دیگر آنجا محو است، 41 00:08:01,12 --> 00:08:09,20 عرش و کرسی و لوح و قلم نابود است، 42 00:08:09,24 --> 00:08:13,19 مقام عندیّت است. 43 00:08:13,22 --> 00:08:24,21 روایت این است: فاطمه 9 اسم دارد من عند الله. 44 00:08:25,00 --> 00:08:35,01 اگر اسم او عند الربّ است، خود او چیست؟ 45 00:08:35,06 --> 00:08:58,20 شیخ المحدثین صدوق نقل می کند از جابر، سؤال کرد از امام ششم: 46 00:09:00,24 --> 00:09:11,06 چرا فاطمة الزهراء، زهرا نامیده شد؟ 47 00:09:14,10 --> 00:09:24,19 فاطمه چه شده توأم با کلمه زهرا شده؟ 48 00:09:27,24 --> 00:09:41,04 ما حدیثی داریم، فقه حدیثی. روایتی داریم، درایت روایتی. 49 00:09:41,09 --> 00:09:50,09 روایت یک باب است، درایت روایت باب دیگر است. 50 00:09:50,13 --> 00:09:57,20 حدیث بابی است، فقه الحدیث بابی. 51 00:09:57,23 --> 00:10:09,23 اشارات و لطائف و حقائقی که در کلمات اهل بیت است، 52 00:10:10,05 --> 00:10:15,14 اینها در دسترس هر کسی نیست. 53 00:10:16,00 --> 00:10:27,20 پرسید: چرا زهرا نامیده شده؟ جوابی که در این روایت است 54 00:10:27,23 --> 00:10:34,15 من مختصر می گویم، - شرحش یک کتاب است - 55 00:10:38,15 --> 00:10:45,16 فرمود: سرّ لقب زهرا... ، 56 00:10:45,20 --> 00:10:56,22 در سرّ لقب زهرا بیان امام، قریب به این مضمون است که 57 00:10:57,04 --> 00:11:09,01 از نور عظمت خدا خلق شد،... از نور عظمت. 58 00:11:10,03 --> 00:11:23,11 این درخشندگی منشأش این است. 59 00:11:27,16 --> 00:11:36,22 وقتی خدا او را از نور عظمت خودش آفرید، 60 00:11:37,02 --> 00:11:48,22 " اشرقت" تابید بر سماوات و ارض. 61 00:11:49,01 --> 00:12:04,18 باطن همچو باطنی است، روح، جوهره انیّت از نور عظمت است. 62 00:12:04,22 --> 00:12:09,03 بعد که اشرقت... . 63 00:12:09,05 --> 00:12:14,21 میدان اشراق... - عجب این است - 64 00:12:20,21 --> 00:12:32,20 دائره اشراق، دائره نور آفتاب با این عظمت فقط منظومه شمسی است. 65 00:12:34,05 --> 00:12:44,02 هر یک از این شموس دائره ای برای اشراق دارد. 66 00:12:44,06 --> 00:12:48,18 او چه خورشیدی بود که 67 00:12:48,20 --> 00:12:59,05 دائره اشراقش تمام سماوات و ارضین را نور باران کرد. 68 00:12:59,24 --> 00:13:09,14 ملائکه ای که امیرالمؤمنین در وصف آنها می فرماید: 69 00:13:09,18 --> 00:13:16,05 "من ملائکة اسکنتهم سماواتک 70 00:13:16,11 --> 00:13:21,00 ورفعتهم عن ارضک 71 00:13:21,04 --> 00:13:24,23 هم اعلم خلقک بک "، 72 00:13:25,00 --> 00:13:40,02 [بعد که اشرقت] همچو ملائکه ای "خرّت الملائکة ساجدین" تمام یکسر به سجده افتادند، 73 00:13:40,12 --> 00:13:47,03 گفتند: بارالها این چه نوری بود؟ 74 00:13:47,06 --> 00:13:51,05 جواب عجیب است. 75 00:13:51,08 --> 00:14:06,08 این نوری بود که "خلقته من عظمتی" او را از عظمت خودم آفریدم. 76 00:14:07,04 --> 00:14:11,05 این مبدأ خلقت[او]. 77 00:14:11,18 --> 00:14:29,03 بعد فرمود: "اخرجه" این نور را خارج می کنم از نبی ای از انبیاء خودم، که 78 00:14:29,13 --> 00:14:36,04 فضّـلته علی جمیع انبیاء. 79 00:14:39,08 --> 00:14:47,02 نوری که از عظمت [او]است ریشه خلقتش، 80 00:14:47,07 --> 00:15:02,04 بعد در آن مقام، در مرتبه و مقام عندیّت ملیک مقتدر است، 81 00:15:02,13 --> 00:15:15,24 بعد التنزل در عالم طبیعت، ظرف وجودی او صلب اشرف انبیا است. 82 00:15:16,03 --> 00:15:20,19 همه اینها دقائقی دارد. 83 00:15:20,23 --> 00:15:32,19 ظرف وجودی او صلب اشرف انبیا و مرسلین باید باشد، 84 00:15:32,22 --> 00:15:35,17 غیر از این نمی شود. 85 00:15:35,21 --> 00:15:42,06 کفو او، بعد کیست؟ 86 00:15:42,09 --> 00:15:51,23 آن کسی که اگر نبود آدم و من دونه کفو او نبود. 87 00:15:52,02 --> 00:15:58,14 آنچه مهم است این کلمه است: 88 00:15:58,17 --> 00:16:05,23 این همان نوری است که در صلب او قرار می دهم 89 00:16:06,01 --> 00:16:16,02 و از این نور همه خلفاء خودم را به وجود می آورم. 90 00:16:16,04 --> 00:16:24,19 آن خلفائی که بعد از انقضاء وحی من، 91 00:16:24,21 --> 00:16:36,11 آنها هر یک خلیفة الله در عالم امکان هستند، 92 00:16:36,13 --> 00:16:44,02 از حلم حسنی، شجاعت حسینیه، 93 00:16:44,05 --> 00:16:51,11 عبادت سجادیه، مآثر باقریه، 94 00:16:51,14 --> 00:16:57,12 آثار جعفریه، علوم کاظمیه، 95 00:16:57,14 --> 00:17:02,16 حجج رضویه، جود تَقََوی، 96 00:17:02,19 --> 00:17:07,05 نقاوت نقوی، هیبت عسکری، 97 00:17:07,11 --> 00:17:15,10 غیبت الهیه، همه مستخرج از این نور است. 98 00:17:15,13 --> 00:17:22,16 این است سرّ اینکه فاطمه شده زهراء. 99 00:17:22,19 --> 00:17:31,21 گوهر همچو گوهری بود، دیگر نمی شود گفت. 100 00:17:31,23 --> 00:17:40,20 یک کلمه برای کسی که بفهمد بس است، آن کلمه این است: 101 00:17:41,17 --> 00:17:53,15 امیرالمؤمنین که بود؟ علی بن ابی طالب چه کسی بود؟ 102 00:17:53,19 --> 00:18:01,12 آن کسی که جبرئیل بین زمین و آسمان گفت: 103 00:18:01,16 --> 00:18:04,17 لا فتی الاّ علی. 104 00:18:04,21 --> 00:18:10,14 آن کسی که یک ضربتش...، 105 00:18:10,16 --> 00:18:21,09 - یک ضربت [که] به اتفاق عامه و خاصه، آنهائی که اهل درک هستند-، 106 00:18:21,12 --> 00:18:28,14 یک ضربت او "افضل من عبادة الثقلین"، 107 00:18:28,18 --> 00:18:45,23 همچو کسی لیلة المبیت به جای پیغمبر خوابید که همه ملکوت را متحیّر کرد 108 00:18:45,24 --> 00:18:54,17 "و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاة الله"، 109 00:18:54,20 --> 00:19:05,17 در غزوه احد کاری کرد که انبیا و مرسلین متحیّر شدند، 110 00:19:05,19 --> 00:19:10,16 بدنش[در جنگ] سوراخ سوراخ شد، که 111 00:19:10,18 --> 00:19:18,14 [وقتی] فتیله می گذاشتند در این جراحات از این طرف، 112 00:19:18,17 --> 00:19:24,11 از این طرف بیرون می آوردند، 113 00:19:24,15 --> 00:19:31,17 پیغمبر اشک می ریخت، او خنده می کرد،[و] می گفت: 114 00:19:31,24 --> 00:19:38,13 یا رسول الله به رضای خدا هست؟ 115 00:19:38,18 --> 00:19:48,13 همچو کسی کنار بدن او گفت: ای کاش علی مرده بود، 116 00:19:48,15 --> 00:19:54,03 "نفسی علی زفراتها محبوسة ـ 117 00:19:54,17 --> 00:20:00,24 یا لیتها خرجت مع الزفرات" 118 00:20:01,08 --> 00:20:05,24 او شناخت چه گوهری بود؟ 119 00:20:06,04 --> 00:20:14,00 چگونه زندگی کرد؟ چگونه از دنیا رفت؟ 120 00:20:14,04 --> 00:20:17,07 اصلا ً عقل مبهوت است. 121 00:20:17,10 --> 00:20:20,04 این قضیه ای است...، 122 00:20:20,12 --> 00:20:31,06 خوب دقت کنید، ببینید چه منصبی نصیبتان شده، 123 00:20:31,08 --> 00:20:36,04 کاری کنید که اسمتان قلم نخورد. 124 00:20:39,05 --> 00:20:47,23 اعیان علماء عامه نوشته اند این قضیه را: 125 00:20:48,02 --> 00:21:01,01 پیغمبر وارد شد، دید دخترش وضع زندگی اش این است، 126 00:21:01,04 --> 00:21:12,06 "علیها کساء" کسائی که پوشیده از پشم شتر است، 127 00:21:13,05 --> 00:21:16,11 به یک دست دستاس می کند، 128 00:21:19,13 --> 00:21:24,05 سید الشهداء را هم شیر می دهد، 129 00:21:24,08 --> 00:21:36,15 تا پیغمبر وضع آن خانه را دید، دمعت عیناه. 130 00:21:36,17 --> 00:21:41,13 خاتم، قلب عالم است، 131 00:21:41,14 --> 00:21:50,07 وقتی او منقلب بشود، ملک و ملکوت منقلب می شود. 132 00:21:50,11 --> 00:21:59,15 چه وضعی دید که اشک در چشمها حلقه زد. 133 00:21:59,18 --> 00:22:06,17 تا [حضرت فاطمه]دید چشم پدر گریان است، 134 00:22:07,15 --> 00:22:17,06 گفت جمله ای [که] جبرئیل مبهوت است، نه من و تو. 135 00:22:17,08 --> 00:22:24,18 در مقابل پیغمبر عکس العمل اش این بود، گفت: 136 00:22:24,20 --> 00:22:31,17 "یا رسول الله، الحمد لله علی نعمائه، 137 00:22:31,20 --> 00:22:36,18 و الشکر لله علی آلائه". 138 00:22:36,22 --> 00:22:47,13 نعمتها را یک طرف، آلاء را یک طرف، حمد بر آن، شکر بر این. 139 00:22:47,16 --> 00:22:56,12 جبرئیل نازل شد گفت: یا رسول الله خدا می فرماید: 140 00:22:56,13 --> 00:23:01,09 "ولسوف یعطیک ربک فترضی". 141 00:23:01,12 --> 00:23:11,15 این است، این آیه در همچو وقتی نازل شد، 142 00:23:11,18 --> 00:23:19,04 خلاصه آن قدر به تو خواهیم داد تا راضی بشوی، 143 00:23:19,06 --> 00:23:27,09 بعد چه خواهد داد؟ گفتنی نیست. 144 00:23:27,18 --> 00:23:32,23 مبدأ این بود، اما منتها چیست؟ 145 00:23:33,01 --> 00:23:38,22 منتها این است - این جمله بس است- 146 00:23:39,00 --> 00:23:50,18 اول کسی که قدم بر بساط قرب خدا می گذارد فاطمه زهرا است، 147 00:23:50,22 --> 00:24:00,18 اول کس او است، حتی بر خاتم در این جهت مقدّم است. 148 00:24:00,20 --> 00:24:06,02 اول او وارد می شود، بعد پدرش. 149 00:24:06,04 --> 00:24:18,18 این مطالب عقل هر حکیمی را مبهوت می کند. 150 00:24:18,21 --> 00:24:28,09 مهم این است نه تنها شیعه نوشته، عامه اعتراف کرده اند 151 00:24:28,10 --> 00:24:32,09 "اول من یدخل الجنة فاطمة" 152 00:24:32,12 --> 00:24:37,11 بعد چه خبر است؟ 153 00:24:41,14 --> 00:24:47,24 [هر]کسی که وارد جائی [از بهشت] می شود تا مستقر بشود 154 00:24:48,04 --> 00:24:57,16 زارها آدم ومن دونه من النبیین. 155 00:24:57,20 --> 00:25:09,14 اول برنامه بهشت این است: 124 هزار پیغمبر به زیارت او می آیند، 156 00:25:09,17 --> 00:25:18,16 حالا همچو کسی چه جور زندگی کرد؟ 157 00:25:18,19 --> 00:25:32,16 چه جور از دنیا رفت؟ ما چه وظیفه داریم؟ 158 00:25:33,00 --> 00:25:39,14 اجر همه شما با خود اوست. 159 00:25:39,17 --> 00:25:51,24 کسی که خدا جواب خدمت آن زن را در آن بیابان این جور می دهد، 160 00:25:52,03 --> 00:26:00,23 آیا خدمات شما در آن پیشگاه محو می شود؟ 161 00:26:01,16 --> 00:26:06,15 کاری کنید که فردا حسرت نخورید. 162 00:26:06,19 --> 00:26:15,19 اگر یک هیئت بماند [و] روز سوم [جمادی الثانیه] بیرون نیاید، 163 00:26:15,20 --> 00:26:24,06 حسرتی که خواهد خورد ابدی است دیگر و علاج ندارد، 164 00:26:24,09 --> 00:26:28,02 [و آن حسرت این است] که من می توانستم 165 00:26:28,06 --> 00:26:39,14 به این وسیله مرهمی بر زخم دل زینب کبری بگذارم[و] نگذاشتم، 166 00:26:39,18 --> 00:26:55,00 می توانستم با آن سینه زدن، یا زهرا گفتن، تسلیت به ولیّ عصر بگویم و نگفتم. 167 00:26:55,06 --> 00:27:00,15 مبادا این فرصت از دست برود. 168 00:27:00,18 --> 00:27:09,16 مبادا در [این]مملکت هیئتی بماند که امسال بیرون نیاید، 169 00:27:09,20 --> 00:27:15,12 "وانذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر"، 170 00:27:15,13 --> 00:27:21,10 ما گفتیم که فردا کسی گله نکند. 171 00:27:21,15 --> 00:27:27,11 می دانید این هیآت اثرش چیست؟ 172 00:27:27,15 --> 00:27:41,06 هیأتهایی که بیرون می آید، این به سر و سینه زدنها یک دفتر ندارد. 173 00:27:41,10 --> 00:27:45,19 در دفتر خدا ثبت است، 174 00:27:45,23 --> 00:27:59,17 اول در کتاب او، لوح محفوظ او، چون یگانه کنیز او فاطمه زهرا است. 175 00:27:59,19 --> 00:28:06,03 دوم در دفتر خاتم ثبت است، 176 00:28:06,07 --> 00:28:19,00 برای اینکه این شور و نوای شما مرهمی به جراحت قلب خاتم انبیاء است، 177 00:28:19,04 --> 00:28:28,03 "قل لا اسألکم علیه اجراً الا المودة فی القربی". 178 00:28:28,07 --> 00:28:34,09 در دفتر امیرالمؤمنین ثبت است، 179 00:28:34,12 --> 00:28:39,12 در دفتر حسن بن علی ثبت است، 180 00:28:39,16 --> 00:28:52,18 در دفتر سیدالشهداء که آن شب با پای برهنه پای آن جنازه دویده ثبت است. 181 00:28:52,21 --> 00:29:02,20 وقتی بروید به مشهد امام هشتم جور دیگر به شما نظر می کند، که 182 00:29:03,02 --> 00:29:16,08 این همان است که گوشه آن شهر برای مادر پهلوی شکسته من این قدم را برداشته. 183 00:29:16,12 --> 00:29:27,16 کاری کنید که امسال ان شاء الله[در این عزاداری ها] غیر از سالهای گذشته باشد، 184 00:29:27,20 --> 00:29:32,10 و امسال در هر شهری همت کنید. 185 00:29:32,13 --> 00:29:47,22 شام غریبان حتماً باید دسته سادات بالخصوص علاوه بر بقیه هیآت بیرون بیاید، 186 00:29:48,01 --> 00:29:55,15 و در آن هیئت سادات، غیر[از] سید نباید وارد بشود. 187 00:29:55,19 --> 00:30:03,09 غیر سادات در هر مقامی پشت سر آنها باشند. 188 00:30:03,13 --> 00:30:14,08 آن هیئت سادات –حتماً- در همه بلاد، قصبات، دهات بیرون بیاید. 189 00:30:14,11 --> 00:30:21,05 برای چه؟ برای اینکه آن شب، شب دفن اوست، 190 00:30:21,08 --> 00:30:28,13 در آن شب آن جنازه رفت زیر خاک، 191 00:30:28,16 --> 00:30:37,17 کنار جنازه اش هم امیرالمؤمنین یک نامه ای پیدا کرد، 192 00:30:37,21 --> 00:30:43,24 در آن نامه نوشته بود: به فرزندان من... 193 00:30:44,07 --> 00:30:53,00 به فرزندان من تا قیامت سلام برسان. 194 00:30:54,14 --> 00:31:00,14 آن شام غریبان باید جواب این سلام داده بشود. 195 00:31:01,14 --> 00:32:00,21 اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه فی هذه الساعة وفی کلّ ساعة ولیاً وحافظا وقائدا وناصرا ودلیلا وعینا حتی تسکنه أرضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا