0 00:00:19,17 --> 00:00:38,08 عظمت مصیبت شهادت حضرت زهرا- سلام الله علیها-،مقام فرزندان و سلاله او و وظیفه آنان در روز شهادت آن حضرت. 1 00:00:39,11 --> 00:00:47,14 در بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله العالی 2 00:00:51,24 --> 00:00:58,20 سه شنبه7-2-1389هجری شمسی=12-5-1431هجری قمری - مسجد اعظم 3 00:04:22,18 --> 00:04:27,02 بسم الله الرحمن الرحیم 4 00:04:28,15 --> 00:05:11,19 الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین واللعن علی اعدائهم الی یوم الدین 5 00:05:12,13 --> 00:05:24,21 بحث در تتمه مستفاد از آیه[تطهیر] در جلسه بعد. 6 00:05:26,18 --> 00:05:41,07 نتیجه مباحث گذشته در این جمله خلاصه می شود که 7 00:05:42,11 --> 00:06:03,07 بر طبق سنت مسلمة الصدور از شخص خاتم انبیا: 8 00:06:05,21 --> 00:06:16,02 انقباض فاطمه زهرا انقباض اوست 9 00:06:18,03 --> 00:06:29,02 و انبساط فاطمه زهرا انبساط اوست 10 00:06:31,06 --> 00:06:37,09 و به مقتضای نصّ کتاب: 11 00:06:42,14 --> 00:06:49,02 " وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ " ، 12 00:06:50,19 --> 00:07:05,09 تمام فِرَق اسلامی با قطع نظر از مذهبی دون مذهبی 13 00:07:06,23 --> 00:07:23,21 باید عزای فاطمه زهرا را مناسب با عظمت این مصیبت اقامه کنند، 14 00:07:24,23 --> 00:07:30,01 و این قضیه تعبدی نیست. 15 00:07:31,15 --> 00:07:41,12 با قطع نظر از مذهبی و مسلکی 16 00:07:42,02 --> 00:07:58,15 مقتضای ایمان به خدا و مقتضای ایمان به خاتم انبیا، 17 00:07:59,05 --> 00:08:04,13 به حکم سنت قطعیه، 18 00:08:05,06 --> 00:08:11,20 اقامه شعائر فاطمیه است. 19 00:08:12,13 --> 00:08:25,09 نتیجه این مباحث این است که فاطمیه متعلق به شیعه نیست، 20 00:08:26,15 --> 00:08:41,23 بلکه تعلق دارد به هر کس که ایمان به قرآن و سنت رسول دارد، 21 00:08:42,13 --> 00:08:52,05 قهراً باید در انقباض خاتم، منقبض باشد 22 00:08:52,23 --> 00:08:58,04 و در انبساط او منبسط. 23 00:08:58,14 --> 00:09:10,08 این قضیه از قضایایی است که قیاساتها معها. 24 00:09:11,04 --> 00:09:23,22 منتهی وظیفه ی دو طائفه سنگین تر است: 25 00:09:24,15 --> 00:09:46,06 یکی وظیفه علما و خواصّ مسلمین که دقائق کتاب و سنت را می فهمند 26 00:09:46,17 --> 00:09:57,15 و واقعه را هم آنچنان که هست می دانند. 27 00:09:58,06 --> 00:10:07,07 قهراً وظیفه این طبقه سنگین تر است. 28 00:10:07,15 --> 00:10:28,20 طبقه دوم کسانی هستند که رابطه ی نَسَبی با صدیقه کبری دارند 29 00:10:29,17 --> 00:10:39,12 و در زمره ی اولاد او شمرده می شوند. 30 00:10:40,07 --> 00:10:54,02 این طبقه هم مسئولیت خاصی دارند که باید روشن بشود . 31 00:10:54,11 --> 00:11:02,22 اما عظمت مصیبت: 32 00:11:03,11 --> 00:11:26,20 به بیان سنتی که در مذهب شیعه هست، در اینجا یک حدیث کافی است. 33 00:11:28,04 --> 00:11:43,17 چون ایام فاطمیه در پیش است ، این عزا از فردا[13جمادی الاولی] شروع می شود، 34 00:11:43,23 --> 00:11:54,06 [و] به سوم جمادی الثانیة ختم می شود. 35 00:11:54,16 --> 00:12:10,17 مجالس و محافل باید در اقطار مملکت مشحون باشد به 36 00:12:11,07 --> 00:12:25,16 بیان فضائل آن حضرت ، مناقب او و ما وقع علیها. 37 00:12:26,15 --> 00:12:38,14 این امر ضروریّ هر مسلمانی است 38 00:12:39,03 --> 00:12:48,13 بالاخص کسانی که پیرو این مذهب اند . 39 00:12:50,24 --> 00:13:00,14 آن روایتی که از طریق شیعه مطرح است 40 00:13:01,00 --> 00:13:10,11 یکی بس است و آن روایت این است : 41 00:13:20,03 --> 00:13:40,07 أبي، عن ابن محبوب، عن ابن رئاب، عن أبي عبيدة، عن ابی عبدالله. 42 00:13:41,09 --> 00:14:04,04 این سند از نظر فقهی برای مثل شیخ انصاری حجت است ، در اهم مسائل فقهیه. 43 00:14:05,03 --> 00:14:38,16 قلّت وسائط که یکی از امور مهمه در شدت وثوق به صدور است ، این جهت اولی. 44 00:14:39,17 --> 00:14:54,08 جهت دوم: احوال این روات در رجال و روایاتشان. 45 00:14:55,05 --> 00:15:19,19 رجال روایت همه موثق اند به توثیقات قدمای اصحاب مثل شیخ و نجاشی. 46 00:15:21,13 --> 00:15:30,07 یکنفر موثق است به توثیق عام . 47 00:15:31,06 --> 00:15:42,00 آن هم توثیق عام از شیخ طوسی در عده 48 00:15:44,03 --> 00:15:50,09 و از علی بن ابراهیم در تفسیر. 49 00:15:52,05 --> 00:16:00,03 رجال روایت هم دارای این خصوصیت اند. 50 00:16:01,16 --> 00:16:05,18 متن روایت این است: 51 00:16:07,04 --> 00:16:19,07 عن ابی عبدالله علیه السلام قال: 52 00:16:19,17 --> 00:16:25,09 كان رسول الله... . 53 00:16:26,16 --> 00:16:34,15 این صیغه مفید دوام و استمرار است. 54 00:16:36,11 --> 00:16:51,15 كان رسول الله...، کار دایمی اش این بود، نه تنها به نحو اتفاق. 55 00:16:52,16 --> 00:17:03,16 كان رسول الله يُكثر تقبيل فاطمة 56 00:17:05,03 --> 00:17:12,15 وأنكرت ذلك عائشة، 57 00:17:16,21 --> 00:17:23,18 فقال رسول الله: يا عائشة! 58 00:17:26,06 --> 00:17:40,04 إني لما اُسري بي إلى السماء دخلت الجنة 59 00:17:42,23 --> 00:17:54,00 فأدناني جبرئيل من شجرة طوبى، 60 00:18:05,11 --> 00:18:06,11 وناولني من ثمارها فأكلته. 61 00:18:07,13 --> 00:18:24,16 خصوصیت روایت این است که مایه ی تکوّن بدنی او 62 00:18:25,10 --> 00:18:43,01 باید در مقام "أبيت عند ربي يطعمني" محقق بشود، 63 00:18:43,22 --> 00:18:59,10 و این حقائق بهت آور است، منتهی نه برای هر کسی 64 00:18:59,17 --> 00:19:14,03 بلکه] برای آنهایی که به عظمت اسرای در آن شب واقف اند 65 00:19:15,21 --> 00:19:23,05 و به آن قُربی که آن شب محقق شد 66 00:19:24,19 --> 00:19:32,05 و بعد بفهمند شجره طوبی چیست ، 67 00:19:33,13 --> 00:19:39,09 اوصاف آن شجره چیست ، 68 00:19:40,05 --> 00:19:59,23 شجره ای که هیچ قصری در بهشت از قصور همه انبیا و امم نیست 69 00:20:00,02 --> 00:20:14,02 الا این که یک رشته از شجره طوبی در آن قصر است. 70 00:20:14,08 --> 00:20:30,01 از همچنین درختی تکوین شد آن نطفه ای که 71 00:20:30,13 --> 00:20:42,05 مبدأ تکون جسمانی او بود. 72 00:20:42,16 --> 00:20:54,09 بعد که فرمود: من به زمین آمدم 73 00:20:54,15 --> 00:21:08,22 و خدا از آن ثمر شجره، فاطمه را به من داد، 74 00:21:09,02 --> 00:21:23,21 بیان حضرت این است: فما قبّلتها قطّ... ، 75 00:21:24,03 --> 00:21:35,01 هیچ وقت ، قطّ ، نشد که 76 00:21:35,07 --> 00:21:50,06 او را ببوسم و بوی شجره طوبی را استشمام نکنم . 77 00:21:51,05 --> 00:22:03,00 کسی که بدن او این است ، آیا روحش چیست. 78 00:22:03,05 --> 00:22:10,16 در اینجا بحث مفصلی است . 79 00:22:10,21 --> 00:22:26,12 در مباحث عمیقه ی ارتباط روح و بدن 80 00:22:26,16 --> 00:22:41,13 و تناسب بدن با روح با توجه به آن دقائق، 81 00:22:41,18 --> 00:22:56,03 اگر بدن از درخت طوبی باشد[و] مبدأ جسم از آنجا باشد 82 00:22:56,07 --> 00:23:00,02 مبدأ روح از کجاست ؟ 83 00:23:00,05 --> 00:23:09,02 اگر بدن چنین بدنی است، 84 00:23:09,06 --> 00:23:22,11 نفسی که به چنین بدنی تعلق می گیرد آن نفس چه نفسی است؟ 85 00:23:22,15 --> 00:23:29,16 این است که وقتی که این حقائق روشن بشود 86 00:23:29,20 --> 00:23:39,14 معنای بیان امام ششم تا حدی واضح می شود: 87 00:23:40,05 --> 00:23:52,03 چرا فاطمه فاطمه نامیده شد ؟ چرا ؟ 88 00:23:52,08 --> 00:24:03,19 فاطمه از فطم است ، فطم قطع است، 89 00:24:03,22 --> 00:24:10,04 فرمود: فاطمه ، فاطمه نامیده شد 90 00:24:10,08 --> 00:24:17,04 چون خلق از معرفت او منقطع اند . 91 00:24:17,08 --> 00:24:30,03 دست عقل را از نیل به مقام منیعش قطع کرد . 92 00:24:30,08 --> 00:24:35,02 برهانش هم این است: 93 00:24:35,06 --> 00:24:47,19 اگر بدن این است، اگر مایه جسمانی از اعلاء علیین است ، 94 00:24:47,23 --> 00:24:58,09 آیا خمیره روحانی از کجاست؟ 95 00:24:58,14 --> 00:25:13,07 اینجا روشن می شود باز بیان خود امام ششم که روح[او] از چه مخلوق است: 96 00:25:13,11 --> 00:25:19,05 بدن[او] از درخت طوبی است 97 00:25:19,08 --> 00:25:26,21 اما روح[او] من نور عظمة الله . 98 00:25:26,24 --> 00:25:38,03 این هم مبدأ روح : من نور عظمة الله . 99 00:25:38,07 --> 00:25:47,04 دیگر اینجا قلم هر نویسنده ای می شکند ، 100 00:25:47,09 --> 00:25:54,11 بیان هر فقیهی و حکیمی الکن است. 101 00:25:54,15 --> 00:26:04,01 بدن از درخت طوبی ، روح از نور عظمت خدا . 102 00:26:04,05 --> 00:26:13,08 آن وقت دلِ شب این بدن زیر خاک برود ، 103 00:26:13,10 --> 00:26:23,23 و کنار این بدن رادمرد عالم امکان بگوید: 104 00:26:24,02 --> 00:26:33,23 ای کاش زنده نبودم و همچو وضعی را نمی دیدم. 105 00:26:34,04 --> 00:26:41,17 این واقعه چه جور باید احیاء بشود. 106 00:26:41,21 --> 00:26:51,07 در اینجا مهم، وظیفه ی اولاد فاطمه است . 107 00:26:51,11 --> 00:26:56,01 این هم قسمت دوم است . 108 00:26:56,05 --> 00:27:06,03 اولاد فاطمه هر کس که ولد حقیقی است... 109 00:27:06,08 --> 00:27:16,21 اولا: عنوان ولد عنوانی است که 110 00:27:16,23 --> 00:27:30,04 شامل کسانی هم که از ناحیه مادر فاطمی هستند، 111 00:27:30,08 --> 00:27:35,22 شامل می شود به حکم قرآن: 112 00:27:36,01 --> 00:27:43,05 "وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ"[1] برهان این مطلب است . 113 00:27:43,08 --> 00:27:56,07 اولاد منحصر به نسلی که از ناحیه پسراست، نیست ، 114 00:27:57,00 --> 00:28:01,20 بلکه از ناحیه دختر هم ولد است، 115 00:28:01,23 --> 00:28:16,14 لذا تمام کسانی که از جهت پدر، فاطمی هستند در درجه اولی، 116 00:28:16,17 --> 00:28:30,13 [و]تمام کسانی که از ناحیه مادر فاطمی هستند ،در درجه دوم، 117 00:28:30,17 --> 00:28:49,22 باید شام غریبان آن حضرت را که روز سوم جمادی الثانیة، شب که شد، 118 00:28:50,01 --> 00:29:03,14 امسال مقرر است که در تمام شهرها هیئت خاص سادات 119 00:29:03,18 --> 00:29:09,02 باید شام غریبان بیرون بیایند 120 00:29:09,05 --> 00:29:21,07 و وظیفه خودشان را نسبت به مادرشان ادا کنند. 121 00:29:21,11 --> 00:29:35,12 اینجا دو تا مطلب است : یک مطلب این است که 122 00:29:35,15 --> 00:29:51,01 شیخ صدوق در عیون روایتی نقل می کند، 123 00:29:51,07 --> 00:29:57,09 مضمون این روایت این است : 124 00:30:00,12 --> 00:30:14,06 نظر به صورت ذریّه ی آن حضرت عبادت است . 125 00:30:14,09 --> 00:30:26,08 این کلمه از کجا نشأت می گیرد؟ 126 00:30:26,11 --> 00:30:32,11 نظر[کردن] به کعبه عبادت است ، 127 00:30:32,14 --> 00:30:38,05 نظر به مصحف عبادت است ، 128 00:30:38,08 --> 00:30:44,12 نظر به صورت عالم عبادت است ، 129 00:30:44,15 --> 00:31:01,16 نظر به صورت یک فاطمی که فقط انتساب به او دارد، عبادت است . 130 00:31:02,19 --> 00:31:13,17 بعد سؤال شد از امام هشتم ، این که نظر [به او] عبادت است، 131 00:31:13,20 --> 00:31:20,10 [آیا منظور] نظر به ائمه از ذریه است ؟ 132 00:31:20,15 --> 00:31:31,03 بیان امام این است که این نظر به همه ذریه فاطمه است ، 133 00:31:31,08 --> 00:31:41,09 یعنی آن سیدی که چهارده قرنِ بعد هم بیاید، 134 00:31:41,12 --> 00:31:46,02 باز نظر به قیافه او عبادت است. 135 00:31:46,06 --> 00:31:51,05 این یک روایت است. 136 00:31:52,23 --> 00:32:02,14 روایت دیگر در امالی شیخ صدوق است و آن روایت این است که 137 00:32:02,19 --> 00:32:10,19 روز قیامت که می شود ظلماتی محشر را می گیرد، 138 00:32:10,22 --> 00:32:19,09 بعد که این ظلمت سیطره پیدا کرد، 139 00:32:19,12 --> 00:32:29,01 ناگهان یک انواری در محشر ظهور می کند ، 140 00:32:29,05 --> 00:32:36,02 مردم متحیرند که اینها چه طبقه اند ؟ 141 00:32:36,06 --> 00:32:43,06 [آیا] ملائکه اند ؟ انبیاء اند ؟ شهداء اند ؟ 142 00:32:43,10 --> 00:32:53,09 منادی ندا می کند: انبیا نیستند ، شهدا نیستند ، 143 00:32:53,11 --> 00:32:59,13 اینها ذریه پیغمبر خاتم اند. 144 00:33:00,07 --> 00:33:08,09 در هر سیدی که این دو خصوصیت پیدا بشود: 145 00:33:08,14 --> 00:33:17,21 اول: از منهاج رسول خارج نشود . 146 00:33:18,00 --> 00:33:26,12 دوم: لوث معصیت به دامنش ننشیند ، 147 00:33:26,17 --> 00:33:39,01 این سید، در دنیا نظر به صورتش عبادت می شود ، 148 00:33:39,14 --> 00:33:48,01 [و] در قیامت هم چراغ فروزان عرصه محشر می شود، 149 00:33:49,10 --> 00:33:54,20 ولی همه اینها از برکت چیست؟ 150 00:33:55,19 --> 00:33:58,24 باید ریشه را پیدا کرد. 151 00:33:59,23 --> 00:34:12,06 سادات علویین، علویات، ذریه رسول که 152 00:34:12,19 --> 00:34:21,18 منحصرا غیر از طریق صدیقه کبری نیست 153 00:34:21,24 --> 00:34:25,08 - و این هم از عجائب عالَم است – 154 00:34:25,17 --> 00:34:32,02 [اینها]چرا به اینجا رسیدند ؟ 155 00:34:32,08 --> 00:34:39,12 این امتیاز منشأش چیست ؟ منشأش این است : 156 00:34:39,17 --> 00:34:49,17 وقتی[حضرت زهرا] از دنیا رحلت کرد 157 00:34:49,21 --> 00:34:53,10 که دیگر گفتنی نیست آنها – 158 00:34:53,12 --> 00:35:04,09 کسی هم در خانه نبود، فقط اسماء بود. 159 00:35:06,02 --> 00:35:33,15 غسل کرد. خلاصه... باشد. 160 00:35:34,09 --> 00:35:55,10 بعد دو پسر آمدند، پرسیدند: 161 00:35:55,24 --> 00:36:32,06 اسماء، مادر ما چه شد ؟ 162 00:36:32,13 --> 00:36:39,18 هر دو دویدند رو به قبر پیغمبر[شیون کنان]: 163 00:36:40,06 --> 00:36:52,23 "وا احمداه، وا محمداه". تا وارد مسجد شدند... 164 00:36:54,00 --> 00:37:01,01 آنچه که کمر شکن است این است: 165 00:37:03,08 --> 00:37:06,18 امیرالمؤمنین کیست ؟ 166 00:37:07,14 --> 00:37:19,02 کسی است که هزار ضربت[شمشیر] اثرش بر آن بدن بود ، 167 00:37:19,15 --> 00:37:26,12 در هیچ ضربتی آه نکشید، 168 00:37:32,18 --> 00:37:43,15 اما همین که چشمش به این دو پسر افتاد، غش کرد . 169 00:37:50,16 --> 00:37:53,19 حالا [از این ضایعه]چه حالی شد ؟ 170 00:37:54,09 --> 00:38:03,13 عبارت این است: آب به صورتش پاشیدند، 171 00:38:06,04 --> 00:38:15,00 افتاده بود روی زمین ، بعد از جا برخاست ، 172 00:38:15,24 --> 00:38:19,13 آمد، وارد خانه شد ، 173 00:38:19,23 --> 00:38:33,16 وارد خانه که شد، پرده را از روی صورت[او] برداشت. 174 00:38:34,14 --> 00:38:38,23 آن اساس مطلب اینجاست: 175 00:38:40,07 --> 00:39:01,22 فكشف عن وجهها فإذًا برقعة عند رأسها 176 00:39:04,23 --> 00:39:10,24 فنظر فيها فإذًا فيها: 177 00:39:12,01 --> 00:39:21,20 بسم الله الرحمن الرحيم، 178 00:39:22,14 --> 00:39:46,08 هذا ما أوصت به فاطمة بنت محمد، 179 00:39:47,15 --> 00:40:01,06 أوصت وهي تشهد أن لا إله إلا الله 180 00:40:02,04 --> 00:40:10,13 وأن محمدا عبده ورسوله 181 00:40:11,09 --> 00:40:18,23 وأن الجنّة حق والنار حق 182 00:40:19,08 --> 00:40:28,13 وأن الساعة آتية لا ريب فيها 183 00:40:28,19 --> 00:40:37,13 وأن الله يبعث من القبور 184 00:40:37,19 --> 00:40:51,07 يا علي! أنا فاطمة...انا فاطمة 185 00:40:52,03 --> 00:41:00,10 در انا فاطمة همه را گفت که من کی ام ، 186 00:41:02,01 --> 00:41:05,24 بدنم چیست ؟ روحم چیست ؟ 187 00:41:06,23 --> 00:41:14,05 أنا فاطمة بنت محمد، 188 00:41:15,12 --> 00:41:28,10 زوّجني الله منك، خدا مرا تزویج به تو کرده ، 189 00:41:28,17 --> 00:41:40,23 لأكون لك في الدنيا والاخرة، 190 00:41:42,04 --> 00:41:46,15 أنت أولى بي من غيري، 191 00:41:46,21 --> 00:42:01,08 حنطني وغسّلني و كفني... اما... بالليل... 192 00:42:06,22 --> 00:42:17,10 وصلّ عليّ ... چه بوده ؟ 193 00:42:17,21 --> 00:42:31,23 از حنوط و از غسل، از کفن تا برسد به دفن، همه باید نیمه شب باشد. 194 00:42:33,04 --> 00:42:37,22 ولاتعلم احداً . 195 00:42:39,07 --> 00:42:51,09 بعد هم گفت یا علی ! تو را به خدا سپردم، 196 00:43:00,12 --> 00:43:21,08 یعنی دیگر تنها یاور تو ، تنها رکن تو، من بودم ... رفتم . 197 00:43:24,02 --> 00:43:30,01 آن جمله آخر این است... 198 00:43:30,16 --> 00:43:37,02 سادات دیگر بفهمند چه وظیفه دارند؟ 199 00:43:37,10 --> 00:43:49,01 اولا: علویین ، علویات ، فاطمیین، فاطمیات ، در تمام این مملکت، 200 00:43:49,08 --> 00:44:03,23 شهادت حضرت زهرا روز سوم جمادی الثانیة باید بوسیله شما برای همیشه تضمین بشود . 201 00:44:04,07 --> 00:44:14,23 شام غریبان هیئات سادات مستقلا بیرون بیایند، 202 00:44:15,03 --> 00:44:18,19 [و] غیر سادات پشت سر آنها. 203 00:44:19,02 --> 00:44:25,16 چرا ؟ برای خاطر این که یک بلاغی است، 204 00:44:25,22 --> 00:44:34,18 کسی تبلیغ کرده، کسی واسطه تبلیغ است. 205 00:44:34,24 --> 00:44:41,09 آن مطلبی که رسانده به شما چیست؟ 206 00:44:41,15 --> 00:44:45,10 ختم وصیت این است: 207 00:44:45,17 --> 00:45:04,24 واقرء على ولدي السلام إلى يوم القيامة، به فرزندانم تا روز قیامت سلام مرا برسان . 208 00:45:06,02 --> 00:45:11,06 معنی دارد این کلمه، یعنی به آنها بگو: 209 00:45:11,17 --> 00:45:20,01 نیمه شب حنوط شد ، کفن شد ، دفن شد. 210 00:45:20,07 --> 00:45:27,19 وظیفه همه از خواص سادات معین شد. 211 00:45:28,04 --> 00:45:37,11 بار الها! ما را به روح صدیقه کبری ببخش ، 212 00:45:38,15 --> 00:45:47,21 ما را مورد نظر فرزندش قطبِ عالمِ امکان قرار بده.