0 00:00:01,12 --> 00:00:08,22 شهادت حضرت فاطمه ، 03-02-1391شمسی، 30/05/1433قمری مکان: مسجد اعظم - قم 1 00:00:09,22 --> 00:00:14,04 بسم الله الرحمن الرحیم 2 00:00:16,13 --> 00:00:22,22 الحمد لله رب العالمين 3 00:00:41,22 --> 00:00:42,22 و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين 4 00:00:45,01 --> 00:00:51,21 سيما بقية الله في الارضين 5 00:00:53,20 --> 00:01:03,19 واللعن علي اعدائهم الي يوم الدين 6 00:01:05,18 --> 00:01:10,06 موضوع بحث امروز، 7 00:01:11,23 --> 00:01:16,15 این مبحث است که 8 00:01:17,06 --> 00:01:27,07 آیا وظیفه هر مسلمانی، 9 00:01:28,00 --> 00:01:33,02 - منهای هر مذهبی- 10 00:01:33,13 --> 00:01:43,14 هر کس ایمان به دو کلمه دارد: 11 00:01:43,24 --> 00:01:54,11 یکی خدا ، یکی رسول خدا 12 00:01:55,18 --> 00:02:11,09 - آیا وظیفه او روز عزای فاطمه زهرا چیست؟ 13 00:02:13,03 --> 00:02:23,14 آن هم فقط به مقتضای کتاب الله 14 00:02:25,04 --> 00:02:29,12 و سنت رسول الله، 15 00:02:30,11 --> 00:02:47,21 آن هم سنتی که مورد اتفاق جمیع مذاهب اسلام است؛ 16 00:02:48,03 --> 00:02:51,21 بر این اساس 17 00:02:51,24 --> 00:03:03,05 هر مسلمانی روز عزای او 18 00:03:03,13 --> 00:03:11,23 باید چه بکند و چه انجام دهد؟ 19 00:03:12,01 --> 00:03:20,22 منتها با فقه حدیث، 20 00:03:21,00 --> 00:03:26,14 آن هم فقهی که 21 00:03:26,17 --> 00:03:40,10 بر اساس دقیق ترین برهان و منطق باشد، 22 00:03:40,13 --> 00:03:49,17 بدون هیچ تعصبی و تحکمی. 23 00:03:50,15 --> 00:03:57,15 اگر فرصت شد بعد. 24 00:03:58,04 --> 00:04:05,19 بالخصوص وظیفه شیعه چیست؟ 25 00:04:05,24 --> 00:04:16,03 آن بحثی است خاص و این بحثی است عام. 26 00:04:16,07 --> 00:04:24,19 اولاً: متن حدیث، 27 00:04:24,22 --> 00:04:37,01 ثانیاً: فقه حدیث بقدر ما تیسّر. 28 00:04:37,10 --> 00:04:45,19 مورد نظر هم در درجه اول، 29 00:04:46,06 --> 00:05:07,15 طبقه عالمه و علما و محققین دین اسلام است. 30 00:05:07,19 --> 00:05:19,00 مورد نظر این طبقه با این اساس. 31 00:05:19,05 --> 00:05:26,11 شروع مطلب از یک روایت است 32 00:05:26,14 --> 00:05:31,12 و آن روایت این است... 33 00:05:32,12 --> 00:05:39,13 چون بحث، علمی است نه خطابی، 34 00:05:39,24 --> 00:05:51,20 باید متن هر کلمه ای با دقت ملاحظه بشود. 35 00:05:52,02 --> 00:06:05,07 الرافعى، عن بدل بن المحبّر، 36 00:06:05,12 --> 00:06:20,24 عن عبد السلام بن عجلان، عن أبي يزيد المدنى، 37 00:06:21,18 --> 00:06:36,03 عن ابي هریرة قال: قال رسول الله: 38 00:06:36,08 --> 00:06:50,20 أول شخص يدخل الجنة فاطمة. 39 00:06:53,21 --> 00:06:56,02 امّا سند: 40 00:06:56,11 --> 00:07:13,12 بدل، کسی است که رَوی عنه البخاری. 41 00:07:13,18 --> 00:07:26,16 ابو حاتم بیانش این است: صدوق. 42 00:07:26,21 --> 00:07:36,22 ابو زرعه شهادتش این است: ثقة. 43 00:07:37,09 --> 00:07:48,10 عن عبد السلام بن عجلان. 44 00:07:48,13 --> 00:08:04,05 ابو حاتم که قولش سند است در رجال جمیع مذاهب، 45 00:08:04,08 --> 00:08:12,14 تعبیرش این است: یکتب حدیثه. 46 00:08:12,16 --> 00:08:22,22 عن أبي يزيد المدنى. 47 00:08:22,23 --> 00:08:32,18 یحیی بن معین که از ائمه رجال است، 48 00:08:32,20 --> 00:08:40,10 تعبیرش این است: ثقة. 49 00:08:40,11 --> 00:08:53,19 عن ابي هریرة الدوسی الیمانی، 50 00:08:54,00 --> 00:09:03,07 تعبیر این است: کان من اوعیة العلم. 51 00:09:03,10 --> 00:09:12,22 بخاری تعبیرش از او 52 00:09:12,24 --> 00:09:19,07 و غیر بخاری این است که 53 00:09:19,14 --> 00:09:29,24 رُوات از او که در همه کتب سنن 54 00:09:30,03 --> 00:09:39,03 و صحاح منتشر است، 800 نفر اند. 55 00:09:39,04 --> 00:09:45,22 شافعی تعبیرش این است: 56 00:09:45,24 --> 00:10:00,05 احفظ من روی الحدیث فی دهره. این سند حدیث. 57 00:10:00,07 --> 00:10:04,15 امّا متن حدیث، 58 00:10:05,00 --> 00:10:20,13 قال رسول الله: أول شخص يدخل الجنة فاطمة. 59 00:10:21,05 --> 00:10:31,04 در اینجاست که کمّل مبهوت می شوند. 60 00:10:31,16 --> 00:10:42,08 روزی که "وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ"، 61 00:10:42,17 --> 00:10:47,08 در همچو روزی که 62 00:10:47,13 --> 00:10:57,01 "بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ"، 63 00:10:58,14 --> 00:11:02,03 در همچو روزی که 64 00:11:02,22 --> 00:11:12,20 "وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا"، 65 00:11:13,00 --> 00:11:20,18 124 هزار پیغمبر 66 00:11:20,21 --> 00:11:27,09 از آدم تا عیسی ابن مریم 67 00:11:27,11 --> 00:11:38,19 همه عقب، یک زن جلو، (آن زن )کیست؟ 68 00:11:39,00 --> 00:11:41,15 و معنی این جمله چیست؟ 69 00:11:41,19 --> 00:11:55,00 آن آدمی که "وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا"، 70 00:11:55,05 --> 00:12:06,22 آن نوحی که... سوره نوح را بخوان و بفهم کیست! 71 00:12:07,00 --> 00:12:10,19 آن ابراهیمی که 72 00:12:10,21 --> 00:12:19,21 "وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ"، 73 00:12:20,00 --> 00:12:24,08 آن ابراهیمی که 74 00:12:24,09 --> 00:12:32,10 "وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ 75 00:12:32,12 --> 00:12:45,15 فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا"، 76 00:12:45,18 --> 00:12:54,18 او مؤخر، فاطمه مقدم، یعنی چه؟ 77 00:12:54,21 --> 00:13:00,21 آن موسی ابن عمرانی که 78 00:13:00,22 --> 00:13:14,17 "وَنَادَيْنَاهُ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيًّا"، 79 00:13:14,20 --> 00:13:20,21 "وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا"، 80 00:13:20,22 --> 00:13:26,10 او مؤخر، زهرا مقدم؛ 81 00:13:26,11 --> 00:13:35,08 آن هم در روزی که "وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ" 82 00:13:35,14 --> 00:13:41,10 ولیس حاکما الا الله، 83 00:13:41,11 --> 00:13:49,09 در همچو روزی. آن عیسی ابن مریم که 84 00:13:49,10 --> 00:13:57,17 "كَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَم"، 85 00:13:57,18 --> 00:14:03,00 آن عیسی ابن مریم که 86 00:14:03,02 --> 00:14:14,12 "قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آَتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا"، 87 00:14:14,22 --> 00:14:28,02 کلمة الله،روح الله، او باید عقب، فاطمه جلو، 88 00:14:28,04 --> 00:14:33,19 یعنی چه؟ چرا؟ سرّش چیست؟ 89 00:14:33,21 --> 00:14:47,23 آن روز حاکم، متن حق است، 90 00:14:48,01 --> 00:14:49,20 سرّش این است: 91 00:14:49,24 --> 00:15:03,08 اکمل، افضل، اشرف، اول کیست؟ خاتم، 92 00:15:03,11 --> 00:15:09,22 او باید اول من یدخل الجنه باشد! 93 00:15:11,22 --> 00:15:19,20 خواست بگوید، به دنیا بفهماند 94 00:15:19,21 --> 00:15:29,18 که آن کس که اول داخل بهشت می شود منم، 95 00:15:30,00 --> 00:15:35,20 منتها در قالب زهرا. 96 00:15:35,23 --> 00:15:43,06 وجه این مطلب در کجاست؟ 97 00:15:43,18 --> 00:15:48,19 برهان است نه خطابه! 98 00:15:49,05 --> 00:15:52,14 دلیل این مطلب این است: 99 00:15:52,18 --> 00:16:06,22 بخاری در کتاب بدء خلق، 100 00:16:10,02 --> 00:16:15,19 بخاری در کتاب نکاح، 101 00:16:16,03 --> 00:16:26,10 مسلم در باب فضل فاطمه، 102 00:16:26,12 --> 00:16:43,24 صحیح ترمذی، سنن بیهقی، مسند احمد حنبل، 103 00:16:44,03 --> 00:16:54,14 در همه صحاح، - حجت قاطعه این است- 104 00:16:54,17 --> 00:17:01,21 أول من يدخل الجنة فاطمة، 105 00:17:01,22 --> 00:17:05,01 برهانش اینجاست، 106 00:17:05,02 --> 00:17:17,20 همه صحاح، همه مسانید، همه سنن، 107 00:17:17,22 --> 00:17:28,01 همه ناطق به این حدیث است؛ 108 00:17:28,04 --> 00:17:39,22 نه تنها صحاح و سنن و مسانید، 109 00:17:39,24 --> 00:17:48,07 (حتی) تفاسیر: فخر رازی در دو جا، 110 00:17:48,08 --> 00:17:57,13 شرح داستان غوغاست، نتیجه این است. 111 00:17:58,13 --> 00:18:05,15 دو تعبیر است: یک تعبیر این است، 112 00:18:08,15 --> 00:18:14,21 تعبیری که در کتاب بدء الخلق است : 113 00:18:15,17 --> 00:18:21,16 فاطمة بضعة منی، 114 00:18:23,10 --> 00:18:28,10 بعد تفریعش مهم است: 115 00:18:29,01 --> 00:18:36,23 فمن اغضبها اغضبنی. 116 00:18:37,10 --> 00:18:46,15 امّا در کتاب نکاح: 117 00:18:46,22 --> 00:18:55,07 فاطمة بضعة منی 118 00:18:55,17 --> 00:19:08,22 یریبنی ما ارابها و یؤذینی ما آذاها. 119 00:19:08,24 --> 00:19:16,17 فرق این دو تعبیر چیست؟ 120 00:19:16,21 --> 00:19:23,21 یک اشاره بس است: 121 00:19:23,22 --> 00:19:27,09 سهیلی کیست؟ 122 00:19:27,18 --> 00:19:42,13 کسی است که تمام اعلام عامه در مقابل عظمت علم او، 123 00:19:42,15 --> 00:19:49,08 در کتاب و سنت و فقه خاضع اند، 124 00:19:49,09 --> 00:19:55,04 او یک فتوا دارد. 125 00:19:55,07 --> 00:20:04,19 اینهاست که کمر هر مخالفی را می شکند 126 00:20:04,22 --> 00:20:11,03 و هر کس مؤمن به خدا و رسول است 127 00:20:11,05 --> 00:20:18,11 باید سر بسپارد، اهل هر مذهبی است. 128 00:20:18,12 --> 00:20:24,19 سهیلی فتوا می دهد، می گوید: 129 00:20:24,20 --> 00:20:30,14 هر کس به فاطمه زهرا 130 00:20:30,16 --> 00:20:36,02 ناسزا بگوید، کافر است. 131 00:20:36,06 --> 00:20:42,06 بعد دلیلی که آورده است، این است: 132 00:20:42,09 --> 00:20:51,09 حجت من این است که پیغمبر خدا، 133 00:20:51,12 --> 00:20:59,00 آن کسی که "وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى، 134 00:20:59,01 --> 00:21:03,09 إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى"، 135 00:21:03,12 --> 00:21:10,00 نه گفته اوست، گفته خدا است؛ 136 00:21:10,03 --> 00:21:24,00 فاطمة بضعة منی فمن اغضبها فقد اغضبنی، 137 00:21:24,01 --> 00:21:33,15 پس ساب فاطمه کافر است ویقتل(کشته میشود). 138 00:21:33,17 --> 00:21:41,13 آنچه محیر العقول است، این است که 139 00:21:41,15 --> 00:21:50,17 حافظ ابو نعیم بعد که حدیث را نقل می کند، 140 00:21:51,17 --> 00:22:07,18 تعبیرش این است: هذا حدیث متفق علیه؛ 141 00:22:07,21 --> 00:22:16,12 آن وقت حدیثی که متفق علیه است چیست؟ 142 00:22:17,02 --> 00:22:21,09 فاطمة بضعة منی. 143 00:22:21,22 --> 00:22:26,07 حالا جای برهان است: 144 00:22:27,07 --> 00:22:39,01 از نظر علمی هر فقیهی، هر متبحری، 145 00:22:39,09 --> 00:22:46,24 برایش مسلّم است که تنزیل، 146 00:22:47,00 --> 00:23:03,07 همه آثار منزّل علیه را منتقل می کند به منزّل. 147 00:23:03,09 --> 00:23:18,21 کسانی که فهمیده اند قواعد علمی را، 148 00:23:18,23 --> 00:23:22,02 اثر تنزیل این است. 149 00:23:22,06 --> 00:23:29,02 وقتی گفت: الطواف بالبیت صلات، 150 00:23:29,09 --> 00:23:40,18 آن می شود وجود تنزیلی این. 151 00:23:40,23 --> 00:23:40,23 اثر وجود تنزیلی چیست؟ 152 00:23:47,19 --> 00:23:51,03 ترتیب جمیع آثار. 153 00:23:53,24 --> 00:23:55,17 فخر رازی! 154 00:23:56,02 --> 00:24:03,08 تو که دو جا طرح کردی آیا به این نکته رسیدی؟ 155 00:24:03,17 --> 00:24:14,12 بخاری، مسلم، امام حنابله، 156 00:24:14,15 --> 00:24:25,03 آیا درک کردید که این حدیث مدلولش چیست؟ 157 00:24:25,07 --> 00:24:31,17 تنزیل ، به اتفاق تمام شما، 158 00:24:31,20 --> 00:24:42,03 آثار منزّل علیه را بر منزّل مرتب می کند. 159 00:24:42,04 --> 00:24:55,01 اگر تنزیل نشد، تحقیق شد، آنجا چه می کند؟ 160 00:24:55,04 --> 00:25:03,13 این، تنزیل نیست، تحقیق است: 161 00:25:03,18 --> 00:25:13,02 فاطمه پاره من است، فاطمه قطعه من است. 162 00:25:13,05 --> 00:25:16,06 اگر می گفت: 163 00:25:16,08 --> 00:25:22,09 فاطمه، من است، این تنزیل بود، 164 00:25:22,11 --> 00:25:28,08 همه آثار را مرتّب می کرد، 165 00:25:28,10 --> 00:25:37,24 اما فرمود: فاطمة بضعة منی؛ یعنی چه؟ 166 00:25:38,01 --> 00:25:46,17 یعنی فاطمه قطعه ای است از عقل کل، 167 00:25:47,01 --> 00:25:53,08 فاطمه قطعه ای است از علم کل، 168 00:25:53,12 --> 00:26:00,11 فاطمه قطعه ای است از آن علمی که 169 00:26:00,12 --> 00:26:10,20 خدا فرمود: "وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ 170 00:26:10,22 --> 00:26:16,18 وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا"، 171 00:26:16,20 --> 00:26:23,19 آن علم تکه شده است، یک تکه زهرا است. 172 00:26:24,07 --> 00:26:29,00 اول ما خلق الله نوری، 173 00:26:30,00 --> 00:26:37,04 آن نور قطعه شده است یک قطعه فاطمه زهرا است. 174 00:26:37,07 --> 00:26:51,02 "يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا، 175 00:26:51,04 --> 00:26:59,09 وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا"، 176 00:26:59,13 --> 00:27:10,00 آن سراج منیر قسمت شده است یک بضعه آن فاطمه زهرا است. 177 00:27:10,08 --> 00:27:13,17 این است فقه حدیث. 178 00:27:13,19 --> 00:27:17,17 این تنزیل است یا تحقیق؟ 179 00:27:17,20 --> 00:27:21,00 از دو حال خارج نیست، 180 00:27:21,01 --> 00:27:31,08 اگر تنزیل است تمام آثار پیغمبر بر او مترتب است. 181 00:27:31,11 --> 00:27:41,19 اگر تحقیق است، به برهان تکوین، 182 00:27:41,20 --> 00:27:47,07 اگر تنزیل است، به دلیل تشریع. 183 00:27:48,07 --> 00:27:52,20 این متن سنت قطعیه. 184 00:27:53,12 --> 00:27:55,23 آن هم قرآن. 185 00:27:56,06 --> 00:28:02,23 کتاب خدا چیست؟ 186 00:28:03,07 --> 00:28:11,18 این است: "اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ 187 00:28:11,22 --> 00:28:17,15 إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ" 188 00:28:17,18 --> 00:28:25,16 .این متن قرآن است. متن قرآن این است: 189 00:28:25,19 --> 00:28:30,13 "قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ"، 190 00:28:30,18 --> 00:28:45,23 "مَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا"، 191 00:28:46,01 --> 00:28:59,02 آتی الرسول این جمله را: أول من يدخل الجنة فاطمة ، 192 00:28:59,16 --> 00:29:09,07 آتی الرسول این جمله را: فاطمة بضعة منی، 193 00:29:09,11 --> 00:29:14,02 فخذوه. اخذ چیست؟ 194 00:29:14,03 --> 00:29:20,00 اخذ این است که روز شهادت زهرا 195 00:29:20,02 --> 00:29:24,13 روز شهادت خاتم انبیا است. 196 00:29:24,16 --> 00:29:30,02 چون او قطعه او است، 197 00:29:30,04 --> 00:29:37,16 اگر تنزیل است آثار مرتّب است، 198 00:29:37,18 --> 00:29:39,18 یکی این است. 199 00:29:39,21 --> 00:29:45,20 اگر تحقیق است، به حقیقت آن روز، 200 00:29:46,01 --> 00:29:52,21 روزی است که باید جنازه پیغمبر تشییع بشود. 201 00:29:52,23 --> 00:30:02,07 هر مسلمانی که ایمان دارد به خدا و پیغمبر 202 00:30:02,09 --> 00:30:10,00 باید رفتارش روز سوم جمادی الثانی 203 00:30:10,03 --> 00:30:14,05 با عزای فاطمه زهرا، 204 00:30:14,06 --> 00:30:22,18 همان رفتار با عزای رحلت خاتم انبیا باشد. 205 00:30:23,01 --> 00:30:27,04 این است برهان. 206 00:30:27,06 --> 00:30:32,17 اگر دنیا عُرضه دارد دم بزند. 207 00:30:32,21 --> 00:30:38,19 این است قرآن، این است سنت قطعیه. 208 00:30:38,22 --> 00:30:46,21 این است کلام خدا: "وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى، 209 00:30:46,23 --> 00:30:51,09 إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى". 210 00:30:51,10 --> 00:30:57,12 فاطمه قطعه ای است از آن کسی که 211 00:30:57,23 --> 00:31:12,03 . فاطمه بضعه ای است از آن انّیّتی که "دَنَا فَتَدَلَّى "، 212 00:31:12,24 --> 00:31:20,24 فاطمه جدا شده از آن عبدی است که 213 00:31:21,07 --> 00:31:27,15 "سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا 214 00:31:27,23 --> 00:31:35,12 مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى". 215 00:31:35,23 --> 00:31:40,24 این وظیفه همه مسلمین. 216 00:31:41,08 --> 00:31:44,14 امّا وظیفه شیعه چیست؟ 217 00:31:44,16 --> 00:31:52,03 یک کلمه بس است، آن کلمه این است: 218 00:31:58,04 --> 00:32:08,07 باید مملکت، اگر مملکت شیعه است، 219 00:32:08,11 --> 00:32:16,10 روز سوم جمادی الثانی یکپارچه شیون بشود، 220 00:32:16,17 --> 00:32:25,02 به چه دلیل؟ منطق چیست؟ برهان چیست؟ 221 00:32:25,13 --> 00:32:28,08 برهانش این است: 222 00:32:29,07 --> 00:32:32,14 اگر پدرت غش بکند، 223 00:32:33,01 --> 00:32:38,18 بیافتد روی زمین، چه می کنی؟ 224 00:32:39,01 --> 00:32:55,11 خاک بر سر ما که نفهمیدیم چه بود؟ چه شد؟ 225 00:32:55,17 --> 00:33:05,11 اولاً این حدیث را دقت کنید 226 00:33:05,15 --> 00:33:10,24 – لا اله الا الله- 227 00:33:15,11 --> 00:33:23,05 حدیث این است: لما حضرت... 228 00:33:23,09 --> 00:33:27,12 قال جعفر بن محمد. 229 00:33:27,13 --> 00:33:32,02 این تکه برای شیعه است، 230 00:33:32,12 --> 00:33:35,00 آنها برای همه بود. 231 00:33:35,02 --> 00:33:47,02 لما حضرت فاطمة الوفاة بکت... 232 00:33:47,09 --> 00:33:54,24 گفتنش کمرشکن است، 233 00:33:55,03 --> 00:33:58,14 امیرالمؤمنین کیست؟ 234 00:33:58,17 --> 00:34:17,03 سید الاوصیاء از شیث تا صاحب الزمان. 235 00:34:17,07 --> 00:34:24,12 آنچه عقل را مبهوت می کند، 236 00:34:24,17 --> 00:34:29,23 وقتی دید گریه می کند، گفت: یا سیدتی! 237 00:34:30,13 --> 00:34:42,22 سید عالم به زهرا گفت: ای سیده من. 238 00:34:43,16 --> 00:35:01,01 یا سیدتی! ما یبکیک؟ چرا گریه می کنی؟ 239 00:35:02,02 --> 00:35:11,05 یعنی تو می روی در عرش اعلا ، 240 00:35:11,08 --> 00:35:18,03 کنار خاتم انبیا، وقت گریه نیست. 241 00:35:18,09 --> 00:35:25,07 جواب این است: فقال لها... 242 00:35:26,02 --> 00:35:37,00 قالت: ابکی لما تلقی من بعدی. 243 00:35:37,07 --> 00:35:47,10 یعنی تا من بودم سپرت بودم... 244 00:35:49,04 --> 00:36:07,10 حالا که می روم... 245 00:36:11,09 --> 00:36:19,13 فقال لها... اهل علم دقت کنید! 246 00:36:19,24 --> 00:36:32,06 به مردم بفهمانید، بدانند سه روز دیگر چه غوغاست، 247 00:36:32,16 --> 00:36:41,11 فقال لها: لا تبکی، گریه نکن، 248 00:36:41,13 --> 00:36:47,02 فوالله ... مهم این است: 249 00:36:47,03 --> 00:36:58,23 فوالله ان ذلک لصغیر عندی فی ذات الله. 250 00:36:59,09 --> 00:37:03,17 چه گفت در جواب بی بی؟ 251 00:37:03,21 --> 00:37:11,18 گفت: آنچه ببینم... چه دید؟ 252 00:37:11,20 --> 00:37:17,19 خطبه را بخوان. 25 سال... 253 00:37:17,23 --> 00:37:27,04 ، یک خار توی چشمت برود چه می کنی؟ 254 00:37:27,12 --> 00:37:37,21 یک آن، یک ثانیه یک استخوان توی گلویت گیر کند چه می کنی؟ 255 00:37:38,05 --> 00:37:43,14 این متن کلام کسی است که 256 00:37:43,18 --> 00:37:50,05 خدا شاهد صدق اوست: 257 00:37:50,08 --> 00:37:58,15 فصبرت و فی العین قذی وفی الحلق شجا، 258 00:37:58,18 --> 00:38:01,17 آن هم 25 سال. 259 00:38:02,01 --> 00:38:06,19 بعد قسم خورد، گفت: 260 00:38:07,00 --> 00:38:11,14 فوالله همه اینها کوچک است. 261 00:38:11,22 --> 00:38:18,01 همچو کسی... ابن ملجم آمد 262 00:38:18,05 --> 00:38:25,01 گفت: این شمشیر را به هزار درهم خریدم، 263 00:38:25,03 --> 00:38:30,04 هزار درهم دادم زهر دادند، 264 00:38:30,07 --> 00:38:36,14 بر فرق تو زدم، این کلام ابن ملجم است. 265 00:38:36,19 --> 00:38:43,15 جبرئیل بین زمین و آسمان فریاد زد 266 00:38:43,20 --> 00:38:48,22 : تهدمت والله ارکان الهدی 267 00:38:49,04 --> 00:38:54,15 امّا خودش خم به ابرو نیاورد، 268 00:38:54,23 --> 00:38:59,01 گفت: فزت ورب الکعبة. 269 00:38:59,05 --> 00:39:04,12 حالا وظیفه شیعه این است: 270 00:39:04,15 --> 00:39:12,10 یک مرتبه دو تا پسر از در مسجد وارد شدند، 271 00:39:12,12 --> 00:39:20,05 گفتند: مادر ما رفت. 272 00:39:20,06 --> 00:39:24,02 تا خبر به او رسید، 273 00:39:24,10 --> 00:39:30,18 غُشی علیه، افتاد روی زمین. 274 00:39:57,21 --> 00:40:10,01 اگر امیر المؤمنین غش میکند 275 00:40:10,07 --> 00:40:19,19 آیا روز سوم، مملکت علی باید چه بکند؟ 276 00:40:21,07 --> 00:40:22,20 يا الله