0 00:00:05,16 --> 00:00:14,02 چون ایام فاطمیه در پیش است 1 00:00:16,04 --> 00:00:38,18 وظیفه همه فهماندن عظمت و مقام و رفعت آن حضرت است. 2 00:00:45,02 --> 00:00:50,05 این بحث بهت انگیز است. 3 00:00:53,06 --> 00:01:16,04 هر مسلمانی وظیفه اش نسبت به فاطمیه و صدیقه کبری بسیار سنگین است . 4 00:01:19,14 --> 00:01:44,14 اگر وقت شد، یک روایت از منابع عامّه، یک روایت از مدارک خاصّه طرح می کنیم، 5 00:01:45,14 --> 00:01:55,11 تا هر مسلمانی به هر مذهبی، بفهمد 6 00:01:56,17 --> 00:02:06,07 نسبت به روز شهادت او چه وظیفه ای دارد. 7 00:02:09,23 --> 00:02:26,24 علمای حدیث ، رجال عامّه این روایت را نقل کردند: 8 00:02:29,01 --> 00:02:46,09 قال رسول الله: أولُ من یدخل الجنة فاطمة. 9 00:02:49,04 --> 00:02:57,04 این جمله دریایی است. 10 00:02:58,14 --> 00:03:14,20 فقه این حدیث عقل را از هر فقیهی و حکیمی مبهوت می کند. 11 00:03:20,01 --> 00:03:33,16 این روایت منقول از آن حضرت است از آن طرق . 12 00:03:35,02 --> 00:03:44,10 أولُ من یدخل الجنة فاطمة . 13 00:03:48,11 --> 00:04:02,18 فهم این حدیث توقف دارد بر درک عمق سوره واقعه: 14 00:04:04,19 --> 00:04:09,09 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 15 00:04:10,16 --> 00:04:14,22 إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ ، 16 00:04:16,09 --> 00:04:21,23 لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ ، 17 00:04:23,18 --> 00:04:27,11 خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ ، 18 00:04:28,23 --> 00:04:33,18 إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا ، 19 00:04:35,19 --> 00:04:40,22 وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ، 20 00:04:42,09 --> 00:04:47,23 فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا . 21 00:04:49,11 --> 00:05:00,12 روزی که آن روز هم خافض است، هم رافع؛ 22 00:05:01,20 --> 00:05:08,18 واقعه ای که خافضة رافعة؛ 23 00:05:09,24 --> 00:05:22,07 اما رفع إلی درجاتی که لا تدرک ولا توصف. 24 00:05:23,18 --> 00:05:31,18 اما خفض: إلی أسفل السافلین. 25 00:05:35,02 --> 00:05:39,21 إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا ، 26 00:05:42,02 --> 00:05:46,19 وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا. 27 00:05:48,11 --> 00:06:02,11 این کوهها همه مثل ذره ی منبث در فضا بشود، 28 00:06:04,01 --> 00:06:09,01 همچو روزی، همچو واقعه ای. 29 00:06:10,22 --> 00:06:20,14 بعد مطلب چیست؟ تمام مطلب در این جمله است: 30 00:06:21,19 --> 00:06:27,06 وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً . 31 00:06:28,15 --> 00:06:30,18 سه قسمت می شوند : 32 00:06:32,05 --> 00:06:45,10 أَصحاب الميمنة ،أَصحاب المشئمة، السابقون . 33 00:06:47,04 --> 00:06:59,06 اما: وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ، أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ. 34 00:07:04,22 --> 00:07:19,22 اگر بفهمیم مقام سابقین را، آن قرب و آن تقرب را، 35 00:07:20,08 --> 00:07:33,07 باز مراتب سبق، کمًا و کیفًا ؛ 36 00:07:33,20 --> 00:07:39,23 تا برسد به أسبق السابقین. 37 00:07:40,09 --> 00:07:45,01 أسبق السابقین کیست؟ 38 00:07:47,11 --> 00:08:04,08 أفضل الأولین و الاخرین خاتم الانبیاء و المرسلین، او می شود اسبق السابقین. 39 00:08:06,16 --> 00:08:26,14 بالضروره به حکم عقل ، کتاب ، سنت: وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا. 40 00:08:32,00 --> 00:08:43,09 بالضروره أول من یدخل الجنه خاتم النبیین است 41 00:08:44,08 --> 00:08:50,07 ولی آنچه محیّر العقول است این است که [پیامبر فرمود:] 42 00:08:51,16 --> 00:09:02,01 من بر براق وارد محشر می شوم 43 00:09:05,04 --> 00:09:21,08 و وارد جنت می شوم اما أمامي بنتي فاطمة، جلوتر از من دختر من. 44 00:09:24,13 --> 00:09:34,02 أمام إمام الأولین و الآخرین! این چه مقامی است ؟! 45 00:09:35,20 --> 00:09:42,01 أول من یدخل الجنة فاطمة. 46 00:09:43,16 --> 00:09:53,04 اگر این فهمیده بشود تمام مسائل منحل است.