0 00:00:08,15 --> 00:00:32,07 بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام 1 00:00:37,12 --> 00:00:50,10 چهارشنبه22شوال1429هجری قمری87/8/1 2 00:04:55,10 --> 00:05:00,07 بحث ما در اسم خدا بود. 3 00:05:05,21 --> 00:05:10,19 اسماءالله دو قسم است: 4 00:05:11,20 --> 00:05:27,22 یک قسم اسماء لفظیه و یک قسم اسماءتکوینیه. 5 00:05:28,15 --> 00:05:53,10 امروز به مناسبت شهادت یکی از اسماء حُسنای تکوینیه بحث در این مطلب است و 6 00:05:57,10 --> 00:06:13,02 این اسم حسنی همان کسی است که قبل از آمدن به این دنیا، 7 00:06:13,18 --> 00:06:21,13 اسمش را رسول خدا معین کرد و 8 00:06:23,20 --> 00:06:29,14 او را به صادق مسمی کرد. 9 00:06:32,10 --> 00:06:40,05 این تسمیه بسیار عمیق است. 10 00:06:44,15 --> 00:06:53,05 «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و 11 00:06:53,07 --> 00:06:58,06 کونوا مع الصادقین». 12 00:07:00,00 --> 00:07:20,12 آن صادقی که شخص اول عالم اسمش را صادق بگذاردکسی است که 13 00:07:20,14 --> 00:07:29,11 مذهب امروز به نام او مزین است، 14 00:07:29,14 --> 00:07:46,13 منتهی تأسف در این است که نه این مذهب شناخته شد و نه رئیس این مذهب. 15 00:07:48,10 --> 00:08:01,23 اما[عظمت] این مذهب وقتی معلوم میشود که 16 00:08:02,14 --> 00:08:17,18 تمام مذاهب مورد نظر واقع شود و با هم مقایسه شود 17 00:08:17,21 --> 00:08:29,07 آن وقت روشن میشود که مذهب جعفری یعنی چه. 18 00:08:35,11 --> 00:08:58,22 مالک بن انس شخصیتی است که شافعی-امام مذهب شافعیه- 19 00:09:01,12 --> 00:09:09,10 در مورد مالک تعبیرش این است که 20 00:09:09,15 --> 00:09:18,16 در میان علما مالک، نجم است. 21 00:09:21,06 --> 00:09:39,10 این تعبیر شافعی است بالنسبه به مالک بن انس بن مالک،که 22 00:09:39,20 --> 00:09:55,07 امام مالکیه و اعظم فقهای عامه در دار الهجرةاست. 23 00:10:00,23 --> 00:10:20,06 ابو حنیفه که امام اعظم عامه است در مقابل مالک اینچنین است... 24 00:10:23,17 --> 00:10:29,13 ...این مطالبی که امروز گفته میشود، 25 00:10:30,04 --> 00:10:47,24 فقط در حدّ افق فکر مثل فخر رازی است و یا شمس الدین ذهبی. 26 00:10:50,11 --> 00:11:05,12 اگر اهل انصاف و کسانی که مستعدّ علم و حکمت هستند، 27 00:11:06,11 --> 00:11:21,13 در این قسمت تأمل کنند خواهند فهمید که مطلب از چه قرار است. 28 00:11:22,04 --> 00:11:32,21 تمام آنچه که الان گفته میشود در حدّی از استحکام است که 29 00:11:32,23 --> 00:11:43,03 در ظرف 1400سال احدی نتواند در آن خدشه کند، 30 00:11:43,07 --> 00:11:54,24 چون آنچه که الان میگویم، از زیر نظر امام المنقدین 31 00:11:55,14 --> 00:12:04,24 -که در تاریخ عامه او اول منقّد است- 32 00:12:05,04 --> 00:12:11,02 همه از زیر نظر او گذشته است. 33 00:12:11,09 --> 00:12:25,00 در مقابل مالک،ابو حنیفه مثل صبی ای می نشست. 34 00:12:25,06 --> 00:12:34,04 این هم وضع ابو حنیفه بالنسبه به مالک. 35 00:12:34,14 --> 00:12:56,20 بعد از شافعی و بعد از امام اعظم عامه-ابو حنیفه- نوبت می رسد به احمد بن حنبل-امام حنبلیه. 36 00:12:58,04 --> 00:13:08,07 این روایتی که الان می خوانم روایتی است که 37 00:13:08,09 --> 00:13:40,02 احمد بن حنبل-امام مذهب حنبلیه و کل حنابله در حجاز و غیر حجاز-از سُریج بن نعمان، روایت میکند. 38 00:13:40,14 --> 00:13:51,19 چون در این قسمت بحث با اعیان علماء عامه است 39 00:13:52,09 --> 00:14:05,21 لذا بر طبق مسالک مقبول عند العامه حرف می زنیم. 40 00:14:06,07 --> 00:14:20,15 این مرد کسی است که از شیوخ بخاری -صاحب کتاب صحیح- است، 41 00:14:20,17 --> 00:14:38,12 یعنی راوی اول کسی است که صاحب صحیح بخاری از او روایت میکند.و 42 00:14:38,13 --> 00:14:51,02 تعبیر اساطین رجال عامه نسبت به او این است که 43 00:14:51,04 --> 00:15:02,04 "کان ثقة".اما چه ثقه ای؟ " ثقة عندهم". 44 00:15:02,08 --> 00:15:12,01 شخص اول این است بعد از امام حنبلیه. 45 00:15:13,08 --> 00:15:22,10 او از عبد الله بن نافع روایت میکند. 46 00:15:22,21 --> 00:15:41,17 عبد الله بن نافع کسی است که باز تعبیر ذهبی در موردش این است که"صدوق". 47 00:15:42,11 --> 00:15:49,02 او از مالک بن انس نقل میکند. 48 00:15:49,09 --> 00:15:55,23 خوب اهل فن دقت کنند. 49 00:15:56,12 --> 00:16:15,17 همه علماءعامه در سرتاسر ممالک اسلامی در این چند جمله تأمل کنند. 50 00:16:15,22 --> 00:16:22,15 ببینند آیا به کجا منتهی میشود؟ 51 00:16:22,19 --> 00:16:34,09 اگر کسی به قرآن عقیده دارد و مؤمن به اسلام است 52 00:16:34,21 --> 00:16:45,20 «الذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه». 53 00:16:46,06 --> 00:16:58,17 امروز روز مقایسه مذهب جعفری است با تمام مذاهب. 54 00:16:58,21 --> 00:17:06,04 مستند ما در این حدّ از قوت است. 55 00:17:10,01 --> 00:17:12,13 مالک چه گفت؟ 56 00:17:14,10 --> 00:17:41,04 آنچه احمد بن حنبل از آن شیخ بخاری و او از عبد الله بن نافع و او از مالک  نقل کرد این است: 57 00:17:41,10 --> 00:17:52,20 «الله فی السماء وعلمه فی کل مکان». 58 00:17:53,00 --> 00:18:09,07 این متن حدیث است.این عین کلام امام الائمه ی عامه است: 59 00:18:09,21 --> 00:18:22,07 خدا در آسمان است و علم خدا در هر مکان است. 60 00:18:26,13 --> 00:18:39,14 این جمله باید تحلیل بشود: خدا در آسمان است. 61 00:18:41,16 --> 00:18:56,21 نسبت بین خدا و بین آسمان میشود نسبت ظرف و مظروف. 62 00:18:58,09 --> 00:19:08,02 هر ظرفی محیط است و هر مظروفی محاط است 63 00:19:09,05 --> 00:19:20,01 در نتیجه آسمان میشود محیط،و خدا میشود محاط. 64 00:19:20,08 --> 00:19:27,10 آسمان میشود ظرف،و خدا میشود مظروف. 65 00:19:28,10 --> 00:19:35,17 اینجا باید فهمید مذهب یعنی چه؟ 66 00:19:36,13 --> 00:19:42,22 اینجا دنیا باید بیدار بشود که 67 00:19:42,24 --> 00:20:05,03 اگر نبود زبان جعفر بن محمد و اگر نبود مذهب جعفری، اثری از توحید نبود و 68 00:20:05,04 --> 00:20:09,08 نشانی از  تسبیح[سبحان الله] و 69 00:20:09,10 --> 00:20:10,10 خبری از تهلیل[لااله الاالله] و 70 00:20:12,23 --> 00:20:13,09 تکبیر[الله اکبر] و 71 00:20:15,06 --> 00:20:15,18 تحمید[الحمد لله] نبود. 72 00:20:18,07 --> 00:20:25,19 بعد که این مطلب روشن شد، روشن میشود که 73 00:20:25,21 --> 00:20:32,04 اگر او نبود خدا شناخته نمی شد. 74 00:20:32,05 --> 00:20:45,11 "خدا در آسمان بود".این کلمه ای است که در سرتاسر دنیا، 75 00:20:45,13 --> 00:20:56,20 اگر هزار فخر رازی سر از خاک بر دارند نمی توانند بگویند نیست. 76 00:20:56,21 --> 00:21:10,21 این[کلمه] منقول ازاحمد بن حنبل است و آن هم به دو واسطه از شخص مالک بن انس، 77 00:21:10,22 --> 00:21:27,05 آن مالکی که نزد شافعی ستاره آسمان همه علمای اهل  سنت است. 78 00:21:27,20 --> 00:21:37,08 آن مالکی که ابو حنیفه پیش او طفل دبستان است، 79 00:21:37,19 --> 00:21:45,20 همچو کسی عقیده اش نسبت به خدا این است. 80 00:21:47,06 --> 00:22:03,13 اگر خدا در آسمان است لازمه  موجود متمکن در مکان، جسمیت است 81 00:22:03,17 --> 00:22:09,00 پس باید خدا جسم بشود. 82 00:22:09,04 --> 00:22:14,02 اگر جسم شد مرکب می شود. 83 00:22:14,12 --> 00:22:30,02 خواه ناخواه هر جسمی یا مرکب است از ماده و صورت،و یا از اجزاء. 84 00:22:30,03 --> 00:22:38,06 علی ای حال تجسّم مساوق است با ترکّب. 85 00:22:38,09 --> 00:22:43,17 مرکب محتاج است به اجزاء. 86 00:22:43,19 --> 00:22:50,06 اجزای مرکَّب محتاج است به مرکِِّب. 87 00:22:50,07 --> 00:22:56,07 [بنابراین] خدای مالک از دو راه میشود گدا. 88 00:22:58,08 --> 00:23:12,00 خدای مالک و خدای چهار مذهب،هم محتاج میشود به اجزاءو 89 00:23:12,01 --> 00:23:17,09 هم محتاج میشود به مؤلّف اجزاء. 90 00:23:17,10 --> 00:23:22,04 منقلب  می شود خالق به  مخلوق،و 91 00:23:22,05 --> 00:23:26,24 منقلب میشود واجب به ممکن. 92 00:23:28,00 --> 00:23:35,03 این نتیجه ی این  است که خدا در آسمان است. 93 00:23:35,05 --> 00:23:49,12 هر مظروفی در ظرف محصور است.در این تردیدی نیست. 94 00:23:49,15 --> 00:23:59,17 اگر خدا در آسمان است خواه ناخواه محصور است به آسمان. 95 00:24:00,02 --> 00:24:04,15 وقتی محصور شد، محدود است. 96 00:24:04,16 --> 00:24:13,15 هر محدودی محتاج است و هر محدودی متناهی است. 97 00:24:13,18 --> 00:24:18,22 باز منقلب میشود خالق به مخلوق،و 98 00:24:19,07 --> 00:24:24,07 باز بر میگردد واجب به ممکن. 99 00:24:24,08 --> 00:24:31,18 غوغایی است در اینجا ولی همین اندازه بس است. 100 00:24:31,19 --> 00:24:40,07 جمله دوم:«علمه فی کل مکان». 101 00:24:40,08 --> 00:24:51,10 خدا خودش در آسمان است اما علمش در همه جاست. 102 00:24:51,11 --> 00:24:54,12 این کلمه یعنی چه؟ 103 00:24:54,21 --> 00:25:01,16 این کلمه تجزیه علم است از خدا. 104 00:25:01,17 --> 00:25:09,21 خدا در آسمان است و علمش در همه جا!!! 105 00:25:10,11 --> 00:25:17,11 [اینجا]سئوال میشود [ولی  چه] کسی میتواند جواب بدهد؟ 106 00:25:19,11 --> 00:25:29,18 اگر کسی در سرتاسر دنیای اسلام قدرت دارد که 107 00:25:29,20 --> 00:25:34,06 [بتواند] در مقابل این مطالب دم بزند، 108 00:25:34,07 --> 00:25:38,05 109 00:25:38,08 --> 00:25:48,02 بیاید اینجا تا مطلب یکسر بشود یا آن طرف و یا این طرف. 110 00:25:48,09 --> 00:25:52,04 یا اینها هست یا نیست، 111 00:25:52,05 --> 00:26:00,10 اگر هست، خدا در آسمان است و علمش در همه جا. 112 00:26:02,11 --> 00:26:07,01 پس علم[او] جدا شد از ذاتش. و 113 00:26:07,02 --> 00:26:16,08 اگر خدا عین علمش است پس خدا در همه جا است، نه در آسمان. 114 00:26:16,19 --> 00:26:24,08 اگر خدا غیر علمش است پس ذات از علم جدا شد. 115 00:26:26,20 --> 00:26:31,09 [بنابراین]در مرتبه ذاتش علم نیست. 116 00:26:31,20 --> 00:26:35,24 [اگر در این مرتبه]علم نبود پس چیست؟ جهل است. 117 00:26:36,00 --> 00:26:48,20 توأم شد خدای امام ائمه عامه با جهل و نادانی. 118 00:26:51,05 --> 00:27:06,05 این است مذهب در تمام عالم اسلام:جدایی علم[خدا] از خدا. 119 00:27:06,21 --> 00:27:19,17 سئوال میشود از مالک.سئوال میشود از ابو حنیفه. سئوال میشود از شافعی. 120 00:27:19,18 --> 00:27:25,09 سئوال میشود از احمد بن حنبل،تو که 121 00:27:25,10 --> 00:27:33,19 از افتخارات مالک این روایت را آوردهای، و 122 00:27:33,20 --> 00:27:37,08 [سوال می شود] از شمس الدین ذهبی، تو که 123 00:27:37,10 --> 00:27:48,24 اینقدر غوغا در دنیای عامه از جهت سیطره علمی بپا کردی: 124 00:27:49,01 --> 00:27:51,15 "چه جواب می دهید؟" 125 00:27:51,20 --> 00:28:00,11 اگر علم غیر از خدا شد[پس علمش]یا قدیم است و یا حادث. 126 00:28:00,12 --> 00:28:06,06 همه اینها بین نفی و اثبات است.و 127 00:28:06,19 --> 00:28:11,19 شقّ ثالث، غیر معقول است. 128 00:28:11,20 --> 00:28:18,05 اگر قدیم است دو خدا لازم میآید: 129 00:28:18,15 --> 00:28:25,00 یکی ذات،و یکی علم. و این شرک است. 130 00:28:27,01 --> 00:28:38,15 واگر حادث است پس علم خدا قدیم نیست. 131 00:28:39,00 --> 00:28:47,13 [بنابراین]خدا بود و علم نبود و بعد علم پیدا شد. 132 00:28:47,21 --> 00:28:52,05 این علم از کجا پیدا شد؟ 133 00:28:53,07 --> 00:28:59,20 [آیا] خود خدا علم خود را به وجود آورد؟ 134 00:28:59,21 --> 00:29:05,14 فاقد شیئ، معطی شیئ نمیشود. 135 00:29:05,24 --> 00:29:12,10 [آیا] غیر خدا علم خدا را به وجود آورد؟ 136 00:29:12,11 --> 00:29:18,07 پس علم خدا مخلوق غیر خدا است. 137 00:29:18,09 --> 00:29:24,20 این است مذهب آنان.اما مذهب جعفری... 138 00:29:25,05 --> 00:29:37,22 اینجا است که باید خون گریه کرد بر غربت این مذهب و بر غربت رئیس این مذهب. 139 00:29:40,23 --> 00:29:50,22 چند کلمه بس است: "سبحان..." 140 00:29:50,23 --> 00:30:00,07 آن بیان مالک بود و این بیان جعفر بن محمد است. 141 00:30:05,07 --> 00:30:11,02 خوب دقت کنید. دیگر شرح لازم نیست. 142 00:30:11,06 --> 00:30:20,12 چون قسمت عمده شما اساتید سطوح عالیه قم هستید و 143 00:30:20,17 --> 00:30:28,20 قسمتی از شما هم اساتید خارج فقه و اصول هستید. 144 00:30:28,24 --> 00:30:37,22 «سبحان من لا یعلم کیفه الا هو». 145 00:30:41,00 --> 00:30:44,10 لا اله الا الله!!! 146 00:30:44,12 --> 00:30:52,22 لا اله الا الله!!! 147 00:30:53,14 --> 00:31:07,07 منزه است آن پروردگاری که نمیداند چگونه است او الاّ خود او. 148 00:31:07,08 --> 00:31:19,12 نه هیچ پیغمبر مرسلی و نه هیچ ملک مقربی در این   مرحله راه ندارد. 149 00:31:19,13 --> 00:31:22,17 این است عظمت این مذهب. 150 00:31:22,18 --> 00:31:31,08 "لیس کمثله شیئ و هو السمیع البصیر". 151 00:31:31,10 --> 00:31:35,19 اینجا یک کلمه لازم است. 152 00:31:35,20 --> 00:31:49,15 آن هم طرف گفتگوی من نه شیخ ازهر است [بلکه] طرف گفتگوی من، خود مالک ابن انس است. 153 00:31:50,19 --> 00:32:03,05 طرف حساب من الان خود شافعی و خود ابو حنیفه و خود احمد بن حنبل است. 154 00:32:05,05 --> 00:32:14,20 از آنها می پرسم و میگویم:یا خدا در آسمان است و یا نیست. 155 00:32:14,21 --> 00:32:26,14 اگر در آسمان است...چنانکه خود شما اعتراف کردید،و 156 00:32:26,17 --> 00:32:34,16 مثل ذهبی با آن دید تیزبینش نوشت. 157 00:32:34,19 --> 00:32:41,15 اگر خدا در آسمان است خورشید [هم] در آسمان است 158 00:32:41,19 --> 00:32:52,02 پس خورشید شد مثل خدا،و خدا شد مثل خورشید، [و حال آنکه] لیس کمثله شی. 159 00:32:55,03 --> 00:33:01,10 این هم با عقل مخالف است و هم با وحی. 160 00:33:01,14 --> 00:33:06,20 آیااین است مذهب و این است ملت و 161 00:33:06,22 --> 00:33:14,07 این است معرفت به پروردگار عالم و آدم؟ 162 00:33:14,20 --> 00:33:22,09 [اما امام صادق فرمود:]«"لیس کمثله شیئ و هو السمیع البصیر" 163 00:33:22,10 --> 00:33:26,10 لا یحدّ ولا یحس 164 00:33:26,19 --> 00:33:31,20 ولا یجس ولا یمس 165 00:33:31,21 --> 00:33:35,15 ولا تدرکه الحواس 166 00:33:35,16 --> 00:33:39,16 ولا یحیط به شیئ». 167 00:33:40,15 --> 00:33:44,04 چیزی به او احاطه نمیکند. 168 00:33:45,08 --> 00:33:52,01 ای مالک سر از خاک بردار. 169 00:33:52,19 --> 00:33:58,05 تو آسمان را محیط بر خدا کردی. 170 00:33:58,14 --> 00:34:05,09 بیا و درس بگیر. ببین جعفر بن محمد چه میگوید. 171 00:34:05,12 --> 00:34:08,15 «ولا یحیط به شیئ. 172 00:34:09,02 --> 00:34:19,01 ان الله تبارک و تعالی لا یشبه شیئا 173 00:34:19,04 --> 00:34:23,19 ولا یشبهه شیئ». 174 00:34:24,12 --> 00:34:30,18 شق القمر میکند در هر جمله ای. 175 00:34:31,12 --> 00:34:42,15 نه شبیه هست به چیزی و نه چیزی شبیه اوست. 176 00:34:44,08 --> 00:34:49,14 «و کل...» غوغا اینجا است: 177 00:34:49,22 --> 00:34:59,03 «و کل ما وقع فی الوهم فهو بخلافه». 178 00:34:59,14 --> 00:35:04,05 آنچه که در وهم هر متوهمی و 179 00:35:04,06 --> 00:35:08,14 آنچه که در عقل هر عاقلی و 180 00:35:09,00 --> 00:35:20,01 آنچه که در درک هر مدرکی در بیاید آن مخلوق اوست و نه خالق آن. 181 00:35:20,12 --> 00:35:30,00 او ذاتی است که در وهم نمیگنجد و در  عقل نمی آید. 182 00:35:30,01 --> 00:35:39,02 فقط عقل به آیات حکمت او و به نشانه های قدرت او و 183 00:35:39,04 --> 00:35:43,23 به مقام اثبات او می رسد. 184 00:35:44,20 --> 00:35:52,03 [البته ]این نیل در حد خروج از حد تعطیل و حد تشبیه است. 185 00:35:52,24 --> 00:35:56,17 بعد مهم این است[که فرمود]: 186 00:35:56,19 --> 00:36:04,08 «لم یزل الله عز وجلّ والعلم ذاته». 187 00:36:06,19 --> 00:36:10,04 این است معنی معرفت. 188 00:36:10,05 --> 00:36:22,24 آن میگوید: خدا در آسمان است و علمش آمد توی مسجد اعظم و 189 00:36:23,02 --> 00:36:34,04 توی شهرها پراکنده شد. آن میگوید اینچنین ولی این می گوید: 190 00:36:34,05 --> 00:36:43,14 «لم یزل الله عز وجل و العلم ذاته ولا معلوم». 191 00:36:43,16 --> 00:36:56,01 وقت نیست که  بگویم در این کلمات چه قدرتهایی نشان داد. 192 00:36:56,20 --> 00:37:11,05 فکر کنید.آنچه که گفتم عصاره خداشناسی چهار مذهب بود و 193 00:37:11,06 --> 00:37:23,23 آنچه  که از امام ششم گفتم قطره ای بود از اقیانوس بی پایانی که 194 00:37:23,24 --> 00:37:28,16 او در معارف الهیه آورد. 195 00:37:28,18 --> 00:37:35,04 این مذهب او است و این توحید اوست. 196 00:37:36,05 --> 00:37:47,11 شما اهل علم واهل فکر تأمل کنید در روایات او. 197 00:37:47,12 --> 00:37:52,23 این انوار را به دنیا اضائه کنید. 198 00:37:53,08 --> 00:38:02,10 قیاس بشود آنچه دیگران دارند با آنچه  شما دارید. 199 00:38:02,12 --> 00:38:06,22 مردانه به میدان بیایید. 200 00:38:06,24 --> 00:38:12,17 مالک بن انس خودش میگوید: 201 00:38:12,19 --> 00:38:24,17 چشم من در روزگار به صورت کسی نیفتادافضل از جعفر بن محمد. 202 00:38:32,20 --> 00:38:37,24 این مذهبش اما نمونهای بود. 203 00:38:38,00 --> 00:38:44,19 خودش کی بود؟ 204 00:38:45,22 --> 00:38:54,12 آن عقلی که آنجور فانی شد در معرفت الله، 205 00:38:54,14 --> 00:39:10,06 آن اراده آنچنان محو شد در عبادت الله و در ارادة الله  که 206 00:39:10,07 --> 00:39:22,09 "ایاک نعبد و ایاک نستعین" آن اندازه گفت تا از گوینده این آیه شنید. 207 00:39:23,02 --> 00:39:26,07 او اینچنین کسی است. 208 00:39:26,09 --> 00:39:37,21 صفوان بن یحیی گفت:عُبیدی به من گفت که 209 00:39:37,24 --> 00:39:49,07 زن من واهل من گفت:من آرزوی زیارت جعفر بن محمد را دارم. 210 00:39:49,10 --> 00:39:55,13 گفتم: من[برای رفتن به این زیارت] چیزی در بساط ندارم. 211 00:39:55,14 --> 00:40:07,23 گفت: من همه زیورم را میدهم، خرج سفر را آماده کن و مرا ببر به زیارت امام ششم. 212 00:40:09,02 --> 00:40:17,14 گفت:من هم حلی و زیور این زن را وسیله سفر کردم. 213 00:40:17,19 --> 00:40:28,22 وقتی رسیدیم نزدیک مدینه،اوافتاد و به حال احتضار در آمد. 214 00:40:29,00 --> 00:40:34,05 من سراسیمه رفتم نزدامام. 215 00:40:34,08 --> 00:40:39,16 پرسید:عبیدی حال تو چطور است؟ 216 00:40:39,18 --> 00:40:48,07 گفتم:آمده ام با اهلم برای زیارتت اما ماجرا این است. 217 00:40:48,10 --> 00:40:53,22 فرمود:تو برای این قضیه غمگینی؟ 218 00:40:53,24 --> 00:40:57,22 گفتم:بله یا ابن رسول الله. 219 00:40:58,12 --> 00:41:12,05 فرمود:الان برو، زن تو نشسته است و آن زن خدمتکار دارد فلان غذا را به کام او می گذارد. 220 00:41:13,18 --> 00:41:20,14 ای قلب عالم و ای روح پیکر هستی... 221 00:41:21,05 --> 00:41:32,09 گفت: سراسیمه حرکت کردم،و رفتم دیدم زن در کمال سلامت نشسته است و 222 00:41:32,10 --> 00:41:41,20 همان طوری که او گفته بود، زن خدمتگزار هم همان غذا را به او می داد، 223 00:41:41,24 --> 00:41:44,19 گفتم: ماجرا چیست؟ 224 00:41:44,20 --> 00:41:56,24 گفت: ماجرا این است: حال مرا دیدی. عزرائیل آمد تا روح مرا بگیرد، ناگهان 225 00:41:57,00 --> 00:42:01,19 دیدم یک آقایی[با این نشانه ها] وارد شد. 226 00:42:01,20 --> 00:42:06,08 [عبیدی]گفت: وقتی زن نشانه ها را گفت، 227 00:42:06,09 --> 00:42:14,24 دیدم  همان کسی است که من الآن از نزدش آمده بودم. 228 00:42:15,00 --> 00:42:23,10 [زن] از لباس او و از خصوصیاتش گفت. گفت: 229 00:42:23,11 --> 00:42:30,02 او وارد شد. تا وارد شد عزرائیل سلام کرد. 230 00:42:31,02 --> 00:42:39,00 وقتی سلام کرد، آن آقا به عزرائیل فرمود: 231 00:42:39,01 --> 00:42:43,21 مگر تو مأمور نیستی به اطاعت از ما؟ 232 00:42:44,01 --> 00:42:47,22 گفت: بلی ایها الامام. 233 00:42:48,04 --> 00:42:57,19 تعبیر عزرائیل هم این بود: بله ای امام. من مامور به اطاعتت هستم. 234 00:42:57,24 --> 00:43:01,24 فرمود: من به تو امر میکنم که 235 00:43:02,00 --> 00:43:08,10 برو و تا بیست سال  دیگر به سراغ این زن نیا. 236 00:43:08,14 --> 00:43:11,22 این است خودش و آن هم مذهبش. 237 00:43:12,02 --> 00:43:22,20 روز شهادتش باید این مملکت یکپارچه جعفر بن محمد بگوید و 238 00:43:23,00 --> 00:43:32,14 باید حق این مذهب و رئیس این مذهب را به قدر میسور ادا کنند. 239 00:43:33,04 --> 00:43:43,15 آن زن که زیورش را فروخت تا به زیارتش بیاید،اینجور جزایش را  داد. 240 00:43:43,22 --> 00:43:58,00 ای غزادارها در سرتاسر ممکلت ایران، اگر در روز شهادتش دستههای عزا را بیرون بیاورید و 241 00:43:58,01 --> 00:44:06,12 برای غربت آن قبر خراب شده اش به سر و سینه بزنید 242 00:44:06,13 --> 00:44:11,13 دعای او با شما چه خواهد کرد؟ 243 00:44:11,20 --> 00:44:18,13 اللهم ارحم الصرخة التی کانت لنا.