0 00:00:00,07 --> 00:00:06,05 بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی درباره مقام اسماء حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 1 00:00:07,05 --> 00:00:10,05 چهارشنبه 16/2/1388شمسی 11/5/1430قمری6/5/2009میلادی 2 00:00:11,17 --> 00:00:17,05 بسم الله الرحمن الرحیم 3 00:00:17,14 --> 00:00:23,10 الحمد لله رب العالمین 4 00:00:24,15 --> 00:00:42,05 و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین 5 00:00:42,23 --> 00:00:49,21 سیما بقیة الله فی الارضین 6 00:00:51,21 --> 00:00:59,12 واللعن علی اعدائهم الی یوم الدین 7 00:01:01,03 --> 00:01:29,05 بحث تفسیر امروز به مناسبت ایام فاطمیه صرف می شود در معرفت صدیقه کبری 8 00:01:30,11 --> 00:01:36,00 المجهولة قدرًا 9 00:01:39,11 --> 00:01:51,19 این روایت را که شیخ المحدثین صدوق 10 00:01:53,17 --> 00:02:13,04 هم در خصال،و هم در امالی،و هم در عیون،نقل کرده 11 00:02:14,10 --> 00:02:24,19 برای کسانی که اهل فقه الحدیث اند 12 00:02:25,01 --> 00:02:37,20 کافی است که طلیعه این عظمت را نشان بدهد 13 00:02:43,05 --> 00:02:48,02 در این حدیث تعبیر این است 14 00:02:48,11 --> 00:03:03,07 لفاطمـة تسعة اسماء عند الله 15 00:03:04,12 --> 00:03:10,19 خود این یک جمله بس است 16 00:03:15,24 --> 00:03:33,08 مقام عندیّت مقامی است که فوق آن قابل تصور نیست 17 00:03:34,03 --> 00:03:46,12 فی مقعد صدقٍ عند ملیکٍ مُقتدِر 18 00:03:47,02 --> 00:03:58,05 این مقام، مقام اسم فاطمه زهرا است 19 00:03:58,20 --> 00:04:11,21 اگر اسماء او در مقام عندیت است 20 00:04:13,22 --> 00:04:21,04 و اسم هم علم مسمّی است 21 00:04:21,15 --> 00:04:39,17 رابطه اسم و مسمّای به اسم، تعیین بشود 22 00:04:40,11 --> 00:04:47,14 مِن عندِ حکیمٍ خبیر 23 00:04:50,02 --> 00:04:53,08 اسماء چیست؟ 24 00:04:53,17 --> 00:05:04,22 اول: فاطمه، دوم: صدیقه 25 00:05:06,23 --> 00:05:21,21 سوم: مبارکه.امروز فقط در این اسم و 26 00:05:23,03 --> 00:05:40,09 آن هم در یک جهت از ده جهت این اسم، مختصری بحث می کنیم 27 00:05:40,23 --> 00:05:54,04 وظیفه همه شما امروز این است که 28 00:05:54,06 --> 00:06:04,08 هم به آنچه میسور است، خودتان درک کنید، 29 00:06:05,12 --> 00:06:11,10 البته با دقائق علمی، 30 00:06:12,22 --> 00:06:23,03 و بعد برای عامه مردم، توضیح بدهید 31 00:06:23,19 --> 00:06:33,16 تا بفهمند که از 13 این ماه[جمادی الاول]، که 32 00:06:33,17 --> 00:06:49,14 فاطمیه شروع می شود، و به روز سوم جمادی الثانیه ختم می شود 33 00:06:49,23 --> 00:07:10,06 ذکر و نشر مناقب و فضائل او باید جوری بشود که 34 00:07:10,07 --> 00:07:33,03 مردم روز سوم ماه آینده[جمادی الثانی]، در سرتاسر این مملکت غوغائی به پا کنند که 35 00:07:33,15 --> 00:07:48,02 حد اقل مرهمی باشد بر قلب مجروح خاتم النًبیین، 36 00:07:49,12 --> 00:07:58,01 تا به آخرین فرزند معصومش، 37 00:07:59,02 --> 00:08:08,08 یعنی آن کسی که به عهده اوست فقط.... 38 00:08:09,19 --> 00:08:13,18 به [کتاب]کافی مراجعه کنید 39 00:08:14,11 --> 00:08:26,12 او تنها کسی است که باید بیاید کنار آن قبر، و 40 00:08:26,14 --> 00:08:34,12 آن قبر گمشده را به دنیا نشان بدهد، و 41 00:08:35,09 --> 00:08:46,10 بعدهم روشن کند که چه گذشته و چه بوده است 42 00:08:47,11 --> 00:09:03,04 المبارکة، اسمی است که خدا برای او معین کرد 43 00:09:04,10 --> 00:09:08,04 این اسمی است که 44 00:09:08,08 --> 00:09:28,04 ذات قدوس خداوند به عیسی بن مریم با این اسم، فاطمه زهرا را معرفی کرد 45 00:09:31,19 --> 00:09:38,12 این داستان، بهت انگیز است 46 00:09:41,08 --> 00:09:46,10 وقتی او به عیسی فرمود: 47 00:09:47,13 --> 00:09:59,02 تو مبعوثی که بشارت بدهی، به آمدن احمد 48 00:10:05,08 --> 00:10:16,01 در آنجا فرمود: نسل او از مبارکه است 49 00:10:17,20 --> 00:10:35,20 از این اساس ، که الآن هم در انجیل بعد از تحریف، اثرش موجود است 50 00:10:36,10 --> 00:10:49,14 روشن می شود که ازآن تاریخ که قبل از بعثت انبیاست 51 00:10:49,16 --> 00:10:56,19 این اسماء، عند الله معین شده است 52 00:10:58,06 --> 00:11:14,15 جلوه این برکت، آن هم برکتی که خدا در اسم مبارکه جمع کند 53 00:11:18,02 --> 00:11:23,23 این وقتی روشن می شود که 54 00:11:23,24 --> 00:11:34,15 حقیقت نماز، معلوم بشود که نماز چیست 55 00:11:37,24 --> 00:11:45,09 بعد روشن بشود که نمازگزار کیست 56 00:11:45,16 --> 00:11:56,20 بعد که صلاة و مصلّی هر دو روشن شد 57 00:11:57,03 --> 00:12:04,07 ربط مطلب، آن وقت آشکار می شود 58 00:12:04,20 --> 00:12:14,18 لانعدّ الرجلَ منکم فقیهاً 59 00:12:14,24 --> 00:12:22,20 مگر آن وقتی که معاریض و 60 00:12:22,21 --> 00:12:34,16 دقائق و رقائق احادیث ما را بفهمید 61 00:12:36,18 --> 00:12:43,12 این حدیث، صحیح اعلائی است 62 00:12:45,17 --> 00:12:59,17 و مشایخ ثلاثه، علاوه بر صحت حدیث، آن را نقل کردند 63 00:13:00,19 --> 00:13:14,02 معاویه بن وهب از امام ششم سوال کرد، 64 00:13:14,19 --> 00:13:23,16 به سؤال دقت کنید آن هم در همچو حدیثی 65 00:13:25,09 --> 00:13:42,02 عن أفضل ما یتقرب به العباد الی الله 66 00:13:42,20 --> 00:13:50,20 خود این سوال، شرح مفصلی دارد 67 00:13:51,15 --> 00:13:56,10 سائل کیست؟ 68 00:13:56,20 --> 00:14:12,05 کسانی که اهل فقه اند، و رجال حدیث، سائل را بشناسند، 69 00:14:12,10 --> 00:14:20,13 مسئول عنه کیست و سوال چیست؟ 70 00:14:21,23 --> 00:14:31,16 سوال از أفضل ، که مافوق آن دیگر نباشد، 71 00:14:32,16 --> 00:14:41,04 آن هم کلّ عباد، بدون استثناء 72 00:14:41,23 --> 00:14:49,05 العباد، جمع محلی به اَلِ است 73 00:14:49,13 --> 00:15:10,13 أفضل ما یتقرب به کلّ عبدٍ از عباد الله، الی الله چیست؟ 74 00:15:11,18 --> 00:15:15,11 این سوال است 75 00:15:17,16 --> 00:15:27,24 کیفیت جواب برای اهلش بهت آور است 76 00:15:28,14 --> 00:15:40,07 در جواب مثل جعفربن محمّد تعبیرش این است 77 00:15:41,05 --> 00:15:55,16 ما أعلمُ شیئاً ، نمی دانم هیچ چیزی را أفضل 78 00:15:56,15 --> 00:16:20,15 عدم العلم از آن کسی که حامل تمام اصول علم اولین و آخرین است 79 00:16:21,15 --> 00:16:33,01 یعنی مُجیب کسی است که، به اعتراف عامه و خاصه 80 00:16:33,22 --> 00:16:44,01 جَفر جامع که علم ما یکون الی یوم القیامة است 81 00:16:44,02 --> 00:16:47,06 این علم نزد اوست 82 00:16:51,07 --> 00:17:03,07 آن کسی که دارای احاطه ی به مُلک و مَلکوت است 83 00:17:03,14 --> 00:17:21,18 جوابش این است، که بعدَ معرفةِ الله، افضل از این نماز نمی بینم و نمی دانم 84 00:17:22,19 --> 00:17:29,00 در حدیث دو کلمه است 85 00:17:31,00 --> 00:17:37,21 هم سؤال سائل از افضل است و هم از احد 86 00:17:38,24 --> 00:17:46,00 افضل چیست و احد عند الله چیست؟ 87 00:17:47,02 --> 00:18:05,02 بعد که جواب داد، که آنچه افضل ما یتقرب به العبد است، این است: 88 00:18:05,05 --> 00:18:15,24 بالصلاة یبلغُ العبد الی الدرجة القصوی 89 00:18:16,04 --> 00:18:31,09 آن نمازی که این است، و منهاج مؤمنین است، 90 00:18:31,14 --> 00:18:37,15 و قربان کلّ تقیّ است، 91 00:18:37,18 --> 00:18:42,07 ومعراج مؤمن است 92 00:18:42,09 --> 00:18:52,02 اگر این نماز، نمازگزارش خود امام ششم باشد 93 00:18:52,07 --> 00:18:55,23 آن نماز چه می شود؟ 94 00:18:57,01 --> 00:19:03,22 نمازی است که فرمود: 95 00:19:04,01 --> 00:19:23,23 در [قرائت] سوره حمد ایّاک نعبد و ایّاک نستعین را آن قدر تکرار کردم 96 00:19:24,00 --> 00:19:33,00 تا خود این آیه را از قائل آیه شنیدم 97 00:19:35,02 --> 00:19:41,10 این صلات و این مصلی است 98 00:19:48,10 --> 00:19:53,10 بعد که مقدمه روشن شد 99 00:19:58,17 --> 00:20:10,11 این روایت را باز مشایخ ثلاثه، یعنی 100 00:20:10,14 --> 00:20:29,13 کلینی در کافی ،شیخ الطائفه در تهذیب وصدوق (اعلی الله مقامهم) 101 00:20:29,16 --> 00:20:41,04 همه روایت کردند از أبی خالد قمّاط 102 00:20:41,07 --> 00:20:49,09 متن روایت باید خوانده بشود 103 00:20:59,12 --> 00:21:13,00 قال سمعت اباعبدالله علیه السلام یقول 104 00:21:13,03 --> 00:21:32,08 تسبیح فاطمة فی کلّ یومٍ 105 00:21:32,21 --> 00:21:38,12 فی دَبرِ کُلّ صلاةٍ 106 00:21:38,17 --> 00:21:55,19 أحَبُّ اِلیَّ مِن صَلاةِ ألف رکعة فی کلّ یومٍ 107 00:21:55,22 --> 00:22:17,18 در این جمع شما که نخبه ی فضلای قم، عمده تان هستید و 108 00:22:17,23 --> 00:22:24,00 عده ای مدرسینِ دروس خارج اید و 109 00:22:24,02 --> 00:22:31,17 عده ای مدرسینِ سطوحِ عالیه اید و 110 00:22:31,20 --> 00:22:38,07 عده ای هم که تازه به بحث آمده اید 111 00:22:38,09 --> 00:22:55,07 در حد تحمّلِ انظارِ شیخ و آخوند و نائینی و عراقی و اصفهانی اید 112 00:22:55,09 --> 00:23:06,06 آن قدرتِ علمی را که حاصل کردید، به کار ببندید 113 00:23:06,09 --> 00:23:15,19 حدیث را بفهمید، بعد به این مردم بفهمانید 114 00:23:15,20 --> 00:23:27,21 تا بفهمند که روز شهادت فاطمه زهرا در مقابل آن شبی که 115 00:23:28,00 --> 00:23:37,12 آن جنازه برداشته شد، چه وظیفه ای باید انجام بدهند 116 00:23:37,14 --> 00:23:48,24 نماز،نمازِ امام ششم است. خوب دقت کنید 117 00:23:49,02 --> 00:24:00,03 هزار رکعت نماز، هزار سوره فاتحه دارد 118 00:24:04,07 --> 00:24:08,13 سوره فاتحه چیست؟ 119 00:24:08,16 --> 00:24:15,05 فهم این حدیث بسیار مشکل است 120 00:24:15,07 --> 00:24:24,13 سوره فاتحه همان سوره ای است که 121 00:24:24,14 --> 00:24:36,13 خاتم انبیاء فرمود: خدا بر من منّت گذاشت که 122 00:24:36,15 --> 00:24:42,08 گنج عرش را بر من نازل کرد و 123 00:24:42,11 --> 00:24:54,14 آن کنزِ عرش، فاتحه الکتاب است . این را به من داد 124 00:24:54,15 --> 00:25:03,05 یک طرف این را، و یک طرف قرآن را به من داد 125 00:25:03,06 --> 00:25:23,02 فرمود: لَقد اتَیناکَ ، هر آینه و مُحقّقاً دادیم به تو سبع المثانی و قرآن عظیم را 126 00:25:23,04 --> 00:25:26,06 سوره حمد این است 127 00:25:26,07 --> 00:25:32,03 آن هم سوره ی حمدی [که]امام ششم [بخواند] 128 00:25:32,05 --> 00:25:44,12 بعد این نماز هزار رکعت است 129 00:25:47,12 --> 00:25:54,02 در هر رکعتی فکر کنید که 130 00:25:54,04 --> 00:26:02,12 علاوه بر حمد یک سوره از قرآن هم هست[و آورده می شود] 131 00:26:02,13 --> 00:26:09,12 و آن سوره، اگر سوره توحید باشد که 132 00:26:09,13 --> 00:26:15,10 اَحَبّ سُوَر ، نزد آن حضرت است و 133 00:26:15,20 --> 00:26:22,24 برطبق نصّ صحیح ، ثلثِ قرآن است 134 00:26:23,24 --> 00:26:29,03 بعد،[با احتساب] خودِ هزار رکعت نماز 135 00:26:29,06 --> 00:26:41,13 می شود 333 و خرده ای ختم قرآن 136 00:26:43,05 --> 00:26:50,17 نمازی که بعد منتهی می شود به رکوع 137 00:26:51,14 --> 00:26:56,05 فَسَبِّح بِاسمِ رَبِّک العَظیم 138 00:26:56,10 --> 00:27:02,04 بعد منتهی می شود به سجود 139 00:27:02,16 --> 00:27:07,05 سَبِّح ِاسمَ رَبِّکَ الاَعلی 140 00:27:07,08 --> 00:27:17,11 بعد در هنگام سجود ،که بر طبق نصِّ صحیح باز 141 00:27:17,14 --> 00:27:27,00 أقرب اعمال عبد که او را به خدا نزدیک می کند 142 00:27:27,05 --> 00:27:31,19 وقتی است که سر به سجده می گذارد 143 00:27:32,06 --> 00:27:39,01 نمازِ جعفر بن محمّد ، یک همچو نمازی است 144 00:27:39,04 --> 00:27:47,14 آن وقت نماز با هزار سوره حمد و 145 00:27:47,16 --> 00:27:59,10 نماز با 333 و خرده ای ختم قرآن و 146 00:27:59,13 --> 00:28:09,24 نماز با آن سجود و آن قرب به رَبُّ الاَرباب است 147 00:28:10,03 --> 00:28:16,20 همه این هزار رکعت را گذاشت یک طرف 148 00:28:16,23 --> 00:28:19,15 بعد فرمود: 149 00:28:19,18 --> 00:28:30,02 تسبیح فاطمه زهرا ، نزد من، از این هزار رکعت محبوب تر است 150 00:28:30,06 --> 00:28:35,05 این است معنای کلمه مبارکه 151 00:28:35,08 --> 00:28:43,19 این تسبیحات این برکت را از کجا گرفت؟ 152 00:28:43,21 --> 00:28:53,10 غوغائی است، عقل مبهوت است 153 00:28:55,13 --> 00:29:03,19 چه قُربی است، و چه منزلتی است که 154 00:29:03,23 --> 00:29:15,12 خدا تحفه ای برای او می فرستد، به عنوان تسبیح فاطمه 155 00:29:15,15 --> 00:29:25,17 بعد این تحفه ای را که خدا برای او می فرستد 156 00:29:25,19 --> 00:29:35,02 در این گوهر، آن قدر برکت می دهد که 157 00:29:35,03 --> 00:29:51,22 رأس و رئیس مذهب، این صد تسبیحه را بر هزار رکعت نماز خودش مقدم می دارد 158 00:29:55,11 --> 00:30:00,09 این مرتبه، چه مرتبه ای است؟ 159 00:30:04,10 --> 00:30:10,18 گذشت، کسی او را نشناخت 160 00:30:12,20 --> 00:30:23,23 خود [این مطلب که] او رفت از این عالم ولی با این سِمَت: 161 00:30:24,00 --> 00:30:28,01 المجهولة قدراً 162 00:30:30,18 --> 00:30:37,16 همین کافی است که در روزی که 163 00:30:37,17 --> 00:30:44,00 والوزنُ یومئذٍ الحَقّ 164 00:30:44,04 --> 00:30:54,14 در آن روزی که این کمون به بروز برسد 165 00:30:54,17 --> 00:31:10,15 هر چه مکمون و هر چه مکنون است، باید در آن روز بارز بشود به حکم: 166 00:31:10,22 --> 00:31:18,01 و برزوا لله الواحد القهار 167 00:31:18,03 --> 00:31:27,04 آن وقت در همچو روزی ، مطلب این است که 168 00:31:27,07 --> 00:31:40,13 وقتی سر از خاک برمی دارد و وارد محشر می شود 169 00:31:40,16 --> 00:31:46,16 کیفیت آمدن این است 170 00:31:49,19 --> 00:32:01,09 آن برکت که نمونه اش در تسبیح فاطمه گفته شد 171 00:32:01,12 --> 00:32:10,05 تمام تجلّی اش باید آن روز ظاهر بشود 172 00:32:10,07 --> 00:32:23,24 علی ناقةٍ، چه ناقه ای است؟ ، شرح آن ناقه مُفصّل است 173 00:32:24,18 --> 00:32:31,18 بر آن ناقه، قُبّه ای است 174 00:32:37,19 --> 00:32:44,02 زَمام آن ناقه، به دست کیست؟ 175 00:32:45,00 --> 00:32:49,10 یمین آن ناقه، چه خبر است؟ 176 00:32:49,13 --> 00:32:55,07 شمال آن ناقه ، چه خبر است؟ 177 00:32:55,10 --> 00:33:00,08 مقابل آن ناقه چه خبراست؟ 178 00:33:03,20 --> 00:33:15,10 اما طرف یمین او 70 هزار مَلَک از مقربین 179 00:33:15,24 --> 00:33:27,01 اما طرف شمال او 70 هزار ملک از مقربین 180 00:33:27,08 --> 00:33:33,21 مقابل رو 70 هزار مَلَک که 181 00:33:33,23 --> 00:33:40,09 بِاَیدیهِم اَلویَة التَسبیح 182 00:33:40,11 --> 00:33:46,03 زمام ناقه به دست کیست؟ 183 00:33:46,06 --> 00:33:52,14 زمام ناقه به دست کسی است که 184 00:33:52,20 --> 00:34:05,01 دستِ 124 هزار پیغمبر، نگران آن دست است 185 00:34:05,12 --> 00:34:12,07 همچو دستی، زمام ناقه اش را می گیرد 186 00:34:12,11 --> 00:34:24,02 دستی که ابراهیم منتظر بود تا صُحُفِ را در آن دست ببیند 187 00:34:24,06 --> 00:34:37,00 دستی که کلیم الله چشم به راه بود تا تورات را از آن دست بگیرد 188 00:34:37,01 --> 00:34:45,20 دستی که روح الله، منتظِر بود تا انجیل را از او بگیرد 189 00:34:45,21 --> 00:34:56,10 دستی که خاتم انبیاء منتظر بود تا قرآن را از آن دست بگیرد 190 00:34:56,12 --> 00:35:03,10 این دست ، زمام ناقه فاطمه زهرا را می گیرد 191 00:35:03,12 --> 00:35:11,12 فرمود: زمام ناقه در دست جبرئیل است 192 00:35:13,00 --> 00:35:16,08 اما وضع قبه، چیه؟ 193 00:35:16,10 --> 00:35:24,22 یری ظاهرُها مِِن باطنِها و 194 00:35:25,00 --> 00:35:29,10 باطنُها مِن ظاهرِها 195 00:35:29,14 --> 00:35:33,21 داخلها عفوالله 196 00:35:33,23 --> 00:35:39,10 خارجها رحمة الله 197 00:35:39,12 --> 00:35:47,06 کجا زهرا را شناختیم؟ 198 00:35:47,08 --> 00:35:58,15 کجا دانستیم چه بدنی زیر خاک رفت؟ که 199 00:35:58,17 --> 00:36:05,04 وقتی آن بدن را تحویل پیغمبر داد، گفت: 200 00:36:05,09 --> 00:36:10,19 نفسی علی زفراتها محبوسة 201 00:36:10,22 --> 00:36:16,19 یا لیتها خرجت مع الزفرات 202 00:36:18,20 --> 00:36:24,00 باطنها، عفوالله 203 00:36:24,10 --> 00:36:29,10 ظاهرها رحمة الله 204 00:36:33,16 --> 00:36:42,23 تمام جوهره ی مطلب در این کلمه است 205 00:36:44,02 --> 00:36:54,16 همه سیئات عالم در گروِ عفوِ خداست 206 00:36:55,01 --> 00:37:04,24 تمام حسنات عالم، ظهور رحمتِ خداست 207 00:37:06,24 --> 00:37:16,11 زهرا در قبه ای است که باطن آن قبه، عفوالله است 208 00:37:16,16 --> 00:37:27,13 یعنی قلم برتمام سیئات باید به دست زهرا کشیده بشود 209 00:37:27,18 --> 00:37:34,03 ظاهر آن قبه ، رحمة الله است 210 00:37:34,08 --> 00:37:46,00 یعنی هر فیضی که از فیّاض علی الاطلاق ، به هر مستفیضی می رسد 211 00:37:46,05 --> 00:37:54,14 واسطه آن فیض ، آن بازوی ورم کرده ی زهرا است 212 00:37:55,16 --> 00:38:00,18 المَجهولَةِ قدراً 213 00:38:00,20 --> 00:38:04,14 ختم کلام اینجاست: 214 00:38:04,16 --> 00:38:13,10 خود جبرئیل ندا می کند، می گوید: 215 00:38:13,12 --> 00:38:19,24 ای اهل جمع، چشمها را بپوشید 216 00:38:20,00 --> 00:38:24,17 سرها را به زیر بیاندازید 217 00:38:24,20 --> 00:38:29,15 آنچه می خواهم بگویم، این کلمه است 218 00:38:31,17 --> 00:38:39,16 پیغمبر در این روایت که از باقر العلوم است 219 00:38:39,18 --> 00:38:45,19 از جابربن عبدالله، عن رسول الله 220 00:38:45,22 --> 00:38:50,02 در روایت، مطلب این است: 221 00:38:50,04 --> 00:39:06,04 ما مِن نَبیٍّ ،هیچ پیغمبری و لا مُرسَلٍ ، هیچ رسولی 222 00:39:06,07 --> 00:39:17,23 و لا صِدّیقٍ ، هیچ صدّیقی و لا شهیدٍ ، هیچ شهیدی 223 00:39:18,01 --> 00:39:23,20 دیگر از این چهار طبقه، هم خارج نیست 224 00:39:23,21 --> 00:39:33,05 نه نبی ای ، نه رسولی ، نه صدیقی و نه شهیدی باقی نمی ماند 225 00:39:33,07 --> 00:39:39,04 مگر این که چشم همه اینها، بسته می شود 226 00:39:39,07 --> 00:39:44,17 این چه رتبه ای است ،این چه مقامی است 227 00:39:44,20 --> 00:39:53,10 کیست که بفهمد او که بود و بر او چه گذشت؟ 228 00:39:55,15 --> 00:40:07,13 باشد که آن نگفته ها یک روزی ظاهر بشود 229 00:40:07,15 --> 00:40:12,20 فقط یک کلمه می گویم ، آن کلمه این است 230 00:40:12,22 --> 00:40:22,17 همه شما می دانید امیرالمؤمنین چه دلی داشت 231 00:40:25,19 --> 00:40:33,06 همه خبر دارید، چه دستی داشت 232 00:40:33,08 --> 00:40:43,20 همه مطلّع اید، چه قدرتی داشت، و چه تحملّی داشت 233 00:40:43,23 --> 00:40:51,08 لیلة المبیتِ علی را ، به نظر بیاورید 234 00:40:51,11 --> 00:41:04,08 غزوه ی خیبر را ، جنگِ احزاب را ، همه را مجسّم کنید 235 00:41:04,10 --> 00:41:08,19 بعد در این کلمه فکر کنید 236 00:41:08,23 --> 00:41:23,06 همچنان که خبرِ قبضِ روحش به امیرالمؤمنین رسید 237 00:41:23,14 --> 00:41:30,08 سقط علی وجههٍ