0 00:00:00,21 --> 00:00:01,14 بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 1 00:00:02,13 --> 00:00:03,11 به مناسبت شهادت حضرت امام هادی علیه السلام 2 00:00:04,07 --> 00:00:05,11 (چهارشنبه 1391/3/3) درس تفسیر ، مسجد اعظم قم 3 00:00:06,12 --> 00:00:09,24 بسم الله الرحمن الرحيم  4 00:00:11,21 --> 00:00:18,06 الحمد لله رب العالمين 5 00:00:19,18 --> 00:00:36,10 و صلي الله علی سيدنا محمد وآله الطاهرين 6 00:00:38,01 --> 00:00:44,07 سيما بقية الله في الارضين 7 00:00:44,18 --> 00:00:55,10 واللعن علی اعدائهم الي يوم الدين 8 00:00:55,22 --> 00:01:03,19 چون ماه رجب در پیش است 9 00:01:04,04 --> 00:01:09,23 و طلیعه‌ی این ماه ، 10 00:01:10,05 --> 00:01:22,07 روز سوم شهادت کسی است که 11 00:01:22,21 --> 00:01:32,01 هم بیان از وصف او عاجز، 12 00:01:32,08 --> 00:01:43,03 و هم عقل از ادراک مقامش قاصر است. 13 00:01:44,24 --> 00:01:54,15 در درجه‌ی اولی وظیفه‌ی اهل علم، 14 00:01:54,19 --> 00:01:59,11 این معرفت است، 15 00:01:59,13 --> 00:02:07,13 بعد هم ابلاغ به مردم 16 00:02:08,01 --> 00:02:13,13 که بدانند او کیست 17 00:02:13,19 --> 00:02:22,06 و روز شهادت آن حضرت چه روزی است. 18 00:02:22,10 --> 00:02:37,02 اولا: ماه رجب ماه امیر المؤمنین است. 19 00:02:37,07 --> 00:02:43,24 این ماه به قدری بزرگ است 20 00:02:44,08 --> 00:02:51,05 که هفت روز روزه‌ی این ماه 21 00:02:51,09 --> 00:02:57,16 هفت درِ جهنم را سدّ می‌کند،{ میبندد} 22 00:02:57,20 --> 00:03:05,02 هشت روز روزه‌ی این ماه 23 00:03:05,07 --> 00:03:15,10 هشت در بهشت را به روی روزه‌دار باز می‌کند. 24 00:03:15,16 --> 00:03:21,08 در روز سوم همچو ماهی 25 00:03:21,13 --> 00:03:32,11 همچو خورشیدی در سامره غروب کرد. 26 00:03:32,19 --> 00:03:46,23 شیخ الطائفه که قول او سند است برای کل، 27 00:03:47,05 --> 00:03:55,22 صلواتی بر آن حضرت نقل می‌کند؛ 28 00:03:55,24 --> 00:04:03,13 قسمتی از آن صلوات این است: 29 00:04:03,14 --> 00:04:18,14 اللهم صل علی علي بن محمد 30 00:04:18,17 --> 00:04:33,02 وصي الاوصیاء وامام الاتقیاء 31 00:04:33,05 --> 00:04:41,00 وخلف ائمة الدین 32 00:04:41,11 --> 00:04:53,07 والحجة علی الخلائق اجمعین 33 00:04:53,11 --> 00:05:08,13 در هر جمله‌ای عقل کمّل { عقل بزرگان} متحیر است. 34 00:05:08,18 --> 00:05:18,00 یک جمله‌ی آن... آن هم ( به صورت )اشاره‌ای 35 00:05:18,23 --> 00:05:27,04 و الا شرح هر جمله کتابی لازم است. 36 00:05:27,13 --> 00:05:38,13 امامت از مقوله‌ی اضافه است. 37 00:05:38,22 --> 00:05:50,07 این مفهوم متقوّم است به طرفین 38 00:05:50,10 --> 00:06:05,18 اما متشابهة الاطراف واما متخالفة الاطراف. 39 00:06:06,05 --> 00:06:13,13 امام بدون مأموم محال است 40 00:06:13,22 --> 00:06:21,05 . مأموم بدون امام هم محال است. 41 00:06:21,10 --> 00:06:36,24 در این بیان، امام تعریف شده 42 00:06:37,04 --> 00:06:43,12 به امامت بر مأموم 43 00:06:43,20 --> 00:06:56,21 از مقام مأموم باید پی برد به مقام آن امام. 44 00:06:57,21 --> 00:07:11,05 گفتنش سهل است اما فهمش فی غایة الاشکال. 45 00:07:11,10 --> 00:07:20,17 امام الاتقیاء. اتقیاء کیانند؟ 46 00:07:20,24 --> 00:07:35,22 قرآن بخوانید، ببینید اتقیاء چه طائفه‌ای هستند 47 00:07:36,05 --> 00:07:44,10 ".ان المتقین فی مقام امین". 48 00:07:44,18 --> 00:07:53,24 آن روزی که اولین و آخرین 49 00:07:54,03 --> 00:07:59,23 همه ترسان و لرزان هستند، 50 00:08:00,02 --> 00:08:06,19 "ان المتقین فی مقام امین". 51 00:08:06,22 --> 00:08:18,20 این‌ها کیان اند؟ آن کسانی هستند که 52 00:08:19,03 --> 00:08:25,13 ظرفیت وجودشان آماده است 53 00:08:25,19 --> 00:08:33,08 برای اشراق تجلی علم خدا؛ 54 00:08:33,13 --> 00:08:44,05 ذلک الکتاب... ذلک اسم اشاره‌ی بعید است. 55 00:08:44,10 --> 00:08:50,03 این اشاره به این است که 56 00:08:50,06 --> 00:08:56,01 این کتاب کتابی است؛ 57 00:08:56,10 --> 00:09:07,07 در چه مقامی؟ "انه لقرآن کریم". 58 00:09:07,09 --> 00:09:17,06 این قرآن کریم در آن لوح محفوظ که 59 00:09:17,08 --> 00:09:23,13 "لا یمسه الا المطهرون"، 60 00:09:23,16 --> 00:09:31,07 آینه‌ای که بر آن آینه اشراق بشود 61 00:09:31,11 --> 00:09:37,23 و همچو کتابی از آن مقامی 62 00:09:38,01 --> 00:09:44,08 که خدا به اشاره‌ی بعید 63 00:09:44,11 --> 00:09:49,24 از آن مقام حکایت کرده، 64 00:09:50,02 --> 00:09:55,24 جاذبه‌ی تقوا می‌کشد ، 65 00:09:56,00 --> 00:10:07,22 می‌شود: "ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین". 66 00:10:08,01 --> 00:10:20,22 اما بیان مبیّن قرآن: 67 00:10:21,00 --> 00:10:29,13 آن مرد عابد که اهل معنا بود، 68 00:10:29,22 --> 00:10:36,11 گفت: صف لی المتقین 69 00:10:36,14 --> 00:10:44,16 حتی کأنی انظر الیهم، 70 00:10:44,18 --> 00:10:53,20 برای من متقین را وصف کن 71 00:10:53,22 --> 00:11:02,23 آنچنان که من آنان را ببینم به چشم باطن. 72 00:11:03,03 --> 00:11:12,17 آن کسی که خبر دارد 73 00:11:13,22 --> 00:11:25,03 گفتار او در این نفسِ قابل چه خواهد کرد، 74 00:11:25,13 --> 00:11:31,23 تثاقل، اعراض کرد، 75 00:11:32,02 --> 00:11:38,19 سنگین بود برایش گفتن، 76 00:11:38,22 --> 00:11:47,12 ولی طالب دست از طلب برنداشت. 77 00:11:47,14 --> 00:11:54,12 اول مختصری فرمود 78 00:11:54,14 --> 00:12:01,02 که شاید به این مختصر قانع بشود. 79 00:12:01,04 --> 00:12:06,23 این مقدمه برای این است 80 00:12:07,04 --> 00:12:14,03 که از این مأموم باید آن امام را شناخت، 81 00:12:14,08 --> 00:12:19,18 و دنیا عاجز است که بفهمد 82 00:12:19,20 --> 00:12:27,24 با این نسبت امام دهم در چه مقام است! 83 00:12:28,02 --> 00:12:32,19 و شأن او چه شأنی است! 84 00:12:33,01 --> 00:12:44,16 بعد فرمود: یا همام! تقوا و احسان پیشه کن ، 85 00:12:47,02 --> 00:12:58,15 "ان الله مع الذین اتقوا والذین هم محسنون". 86 00:12:58,24 --> 00:13:03,19 هر چه هست در این معیت است. 87 00:13:03,22 --> 00:13:09,02 خداوند دو معیت دارد: 88 00:13:09,05 --> 00:13:13,09 یک معیت قیومیه، 89 00:13:13,12 --> 00:13:19,22 مع کل شیء‌ لا بالمقارنة، 90 00:13:19,24 --> 00:13:25,18 و این معیت عامه است؛ 91 00:13:25,21 --> 00:13:35,00 . اما معیت خاصه، منحصر به این طبقه است: 92 00:13:35,02 --> 00:13:40,06 ان الله مع الذین اتقوا. 93 00:13:40,07 --> 00:13:45,03 بعد که دست بر نداشت ، 94 00:13:45,07 --> 00:13:52,03 فرمود: ان الله سبحانه و تعالی 95 00:13:52,09 --> 00:14:02,04 خلق الخلق حین خلقهم غنیا عن طاعتهم 96 00:14:02,12 --> 00:14:09,02 آمنا من معصیتهم 97 00:14:09,05 --> 00:14:15,24 لانه لا تضره معصیة‌ من عصاه 98 00:14:16,01 --> 00:14:22,16 ولا تنفعه طاعة من اطاعه 99 00:14:22,20 --> 00:14:28,10 قیامتی کرد در این خطبه، 100 00:14:28,20 --> 00:14:39,07 بعد فرمود: فالمتقون فیها هم اهل الفضائل. 101 00:14:40,22 --> 00:14:46,23 آن امام را از این مأموم باید شناخت. 102 00:14:48,24 --> 00:14:54,15 الفضائل جمع محلی به ال است. 103 00:14:54,23 --> 00:15:05,12 فهم کلام امیر المؤمنین دونه خرط القتاد است 104 00:15:06,00 --> 00:15:08,14 . الفضائل... 105 00:15:08,18 --> 00:15:15,14 فضائل بشری منقسم می‌شود به سه قسم 106 00:15:15,18 --> 00:15:29,12 : فضائل عقلی، فضائل اخلاقی، فضائل عملی. 107 00:15:29,15 --> 00:15:36,02 مجموعه‌ی این فضائل 108 00:15:36,05 --> 00:15:45,10 که از مبدأ گرفته تا معاد، 109 00:15:45,11 --> 00:15:58,07 عقلا، تمام مکارم و محاسن اخلاق، 110 00:15:58,15 --> 00:16:17,18 خُلقا، تمام اتیان ما فرضه الله 111 00:16:18,07 --> 00:16:30,01 وانبعاث بکل ما بعث الله الیه 112 00:16:30,05 --> 00:16:42,16 وانزجاز از کل ما زجر الله عنه، 113 00:16:42,18 --> 00:16:55,01 مجموعه‌ی این‌ها جمع می‌شود در یک متقی. 114 00:16:55,06 --> 00:17:05,24 بعد که به بسطش که رسید، هفتاد مطلب است. 115 00:17:06,01 --> 00:17:12,06 این خطبه شق القمر است. 116 00:17:12,09 --> 00:17:16,23 اول کلمه‌اش این است: 117 00:17:17,01 --> 00:17:19,22 منطقهم الصواب؛ 118 00:17:19,24 --> 00:17:24,14 آخر کلمه‌اش چیست؟ 119 00:17:24,17 --> 00:17:28,05 منطقهم الصواب. 120 00:17:28,13 --> 00:17:32,07 منطق کی صواب می‌شود؟ 121 00:17:32,19 --> 00:17:40,06 وقتی عقل به حدی برسد 122 00:17:40,13 --> 00:17:49,00 که صیانت پیدا کند از انحراف. 123 00:17:49,03 --> 00:17:59,15 وقتی نفس به جایی برسد 124 00:17:59,19 --> 00:18:06,18 که صیانت پیدا کند از هوی، 125 00:18:06,23 --> 00:18:15,00 در این تقدیر منطق می‌شود صواب. 126 00:18:15,02 --> 00:18:19,12 این اول کلمه است. 127 00:18:19,13 --> 00:18:32,18 از زبان مأموم او جز علم و جز حکمت 128 00:18:32,19 --> 00:18:44,20 و جز صدق و به غیر حق بیرون نمی‌آید. 129 00:18:44,23 --> 00:18:51,24 این مقام مأموم او است. 130 00:18:52,02 --> 00:18:54,22 این کلمه‌ی اول است، 131 00:18:55,00 --> 00:19:01,01 تا برسد به هفتادمین مقام. 132 00:19:01,02 --> 00:19:09,20 مجموع این فضائل در کسی که جمع بشود، 133 00:19:10,00 --> 00:19:17,01 تازه می‌شود مأموم امام دهم. 134 00:19:17,14 --> 00:19:23,12 آیا خود آن امام کجاست؟ 135 00:19:23,14 --> 00:19:37,17 سید بن طاووس در زیارت آن حضرت 136 00:19:37,19 --> 00:19:43,01 که نقل می‌کند ... 137 00:19:43,18 --> 00:19:53,04 عقول کمّلی از شیخ الطائفه 138 00:19:53,12 --> 00:20:02,24 تا شیخ انصاری در حل این معما متحیر است، 139 00:20:03,01 --> 00:20:08,20 مقابل قبر او باید ایستاد. 140 00:20:08,21 --> 00:20:14,10 سلامی که هست این است: 141 00:20:14,12 --> 00:20:19,24 السلام علیک یا سرّ الله، 142 00:20:20,02 --> 00:20:27,14 سلام بر تو ای سر خدا. 143 00:20:28,08 --> 00:20:37,08 تمام انبیا از آدم تا به عیسی 144 00:20:37,11 --> 00:20:50,05 شرفشان به چیست؟ فضلشان ( به چیست؟) 145 00:20:50,06 --> 00:20:53,06 شرفشان این است که به قدر 146 00:20:53,08 --> 00:21:02,06 ظرفیت وجودشان حامل سرّ خدا بشوند. 147 00:21:02,15 --> 00:21:12,03 حالا آن کسی که وجود او شده سرّ خدا، 148 00:21:12,05 --> 00:21:18,10 این جا می‌شود درک کرد؟ 149 00:21:18,11 --> 00:21:34,21 امام علی بن محمد النقی الهادی سرّ الله است. 150 00:21:34,22 --> 00:21:40,16 بعد یک سلامی دارد 151 00:21:40,17 --> 00:21:49,11 که آن جا دیگر کمیت اولین و آخرین لنگ است: 152 00:21:49,13 --> 00:22:01,05 السلام علیک یا حق الله، تو حق خدایی. 153 00:22:01,07 --> 00:22:20,24 قطب الدین راوندی آن مردی که در رجال، 154 00:22:21,01 --> 00:22:24,13 مقامات او روشن است 155 00:22:24,14 --> 00:22:31,15 و قبر او در قم مزار اهل فضل است، 156 00:22:31,22 --> 00:22:36,10 او این قضیه را نقل می‌کند: 157 00:22:37,10 --> 00:22:43,19 یکی از حجّاب { حاجب های } متوکل عباسی 158 00:22:43,23 --> 00:22:51,12 که از اسرار آن دستگاه خبردار است، 159 00:22:51,16 --> 00:23:00,07 گفت: متوکل تصمیم گرفت 160 00:23:00,14 --> 00:23:06,17 که روز سلام، خودش سواره، 161 00:23:06,22 --> 00:23:16,22 امام دهم در رکابش پیاده، بیرون برود. 162 00:23:17,01 --> 00:23:33,09 وزیر گفت: این کار، بسیار گران بر تو تمام می‌شود، 163 00:23:33,18 --> 00:23:47,23 کاری کن که نیت تو بر مردم آشکار نشود. 164 00:23:48,19 --> 00:23:58,18 گفت: چه بکنم؟ گفت: اعلان کن 165 00:23:59,08 --> 00:24:07,01 که همه -بدون استثناء- از اشراف، اعیان، 166 00:24:07,05 --> 00:24:20,00 قواد جیش، امراء بلاد همه پیاده بیایند 167 00:24:20,02 --> 00:24:26,21 تا علی بن محمد هم در آن‌ها، 168 00:24:26,23 --> 00:24:37,11 مقصد اصلی تو به این وسیله مخفی بشود؛ 169 00:24:37,18 --> 00:24:48,09 چون وقتی با جمع بود کسی متوجه نیت تو 170 00:24:48,16 --> 00:24:56,02 نخواهد شد. ( او هم) قبول کرد و اعلان شد. 171 00:24:56,11 --> 00:25:03,06 فردا همه بیرون آمدند، 172 00:25:03,07 --> 00:25:10,16 آن متوکل و آن سامره‌ی آن روز 173 00:25:10,19 --> 00:25:18,23 و آن ملویّه و آن حشمت ظاهری. 174 00:25:21,23 --> 00:25:30,17 امام دهم هم در میان جمعیت بیرون آمد. 175 00:25:30,19 --> 00:25:43,01 تا مقصد او حاصل شد و جمع متفرق شد 176 00:25:43,07 --> 00:25:47,11 و امام برگشت به خانه. 177 00:25:47,14 --> 00:25:54,08 این حاجب متوکل می‌گوید: 178 00:25:54,20 --> 00:26:01,18 وقتی نشست در دهلیز خانه، 179 00:26:02,00 --> 00:26:08,06 من دیدم عرق بر جبینش نشسته، 180 00:26:08,11 --> 00:26:22,03 مندیلی آوردم و عرق آن جبین را گرفتم. همین اندازه، 181 00:26:22,06 --> 00:26:27,02 حالا ببین آخر چه می‌شود. 182 00:26:27,05 --> 00:26:32,05 وقت عرق را از جبین گرفتم، 183 00:26:34,05 --> 00:26:37,09 به آن حضرت گفتم: 184 00:26:38,09 --> 00:26:48,20 متوکل نیت بدی نداشت نسبت به شما، 185 00:26:49,07 --> 00:26:55,06 تا این کلمه را گفتم یک جمله گفت: 186 00:26:55,12 --> 00:27:05,10 فرمود: "تمتعوا فی دارکم ثلاثة ایام"؛ 187 00:27:05,19 --> 00:27:14,18 سه روز از این زندگی تمتع کنید {لذت ببرید}، 188 00:27:15,03 --> 00:27:20,13 "ذلک وعد غیر مکذوب"؛ 189 00:27:20,18 --> 00:27:32,08 این وعده خلاف ندارد. 190 00:27:32,21 --> 00:27:40,19 این جمله را گفت، برخواست به اندرون رفت، 191 00:27:41,00 --> 00:27:43,23 من هم بیرون آمدم. 192 00:27:44,03 --> 00:27:49,17 معلمی داشتم شیعی مذهب؛ 193 00:27:50,01 --> 00:27:57,00 چون من از درباریان متوکل بودم، 194 00:27:57,04 --> 00:28:06,11 با او مزاح می‌کردم و او را رافضی می‌خواندم. 195 00:28:06,14 --> 00:28:12,11 وقتی آمدم گفتم: ای رافضی! 196 00:28:12,13 --> 00:28:16,23 امام تو همچو جمله‌ای گفت. 197 00:28:17,01 --> 00:28:27,22 گفت: تو خودت از او این جمله را شنیدی 198 00:28:28,01 --> 00:28:36,21 ": تمتعوا فی دارکم ثلاثة ایام"، گفتم: بله. 199 00:28:36,23 --> 00:28:45,18 گفت: چون من حق هم صحبتی با تو دارم، 200 00:28:45,19 --> 00:28:51,19 به تو سفارش می‌کنم: الآن برو، 201 00:28:51,20 --> 00:28:59,09 هرچه اموال داری جمع کن، پراکنده کن، 202 00:28:59,20 --> 00:29:05,17 خودت هم از خانه دیگر بیرون نیا. 203 00:29:08,17 --> 00:29:13,23 تا این کلمه را گفت، گفتم: چرا؟ 204 00:29:14,00 --> 00:29:22,06 گفت: روز سوم متوکل بر می‌افتد. 205 00:29:22,13 --> 00:29:30,16 تا این کلمه را گفت، من بر او پرخاش کردم، 206 00:29:31,06 --> 00:29:35,11 او را از خانه بیرون کردم، 207 00:29:35,15 --> 00:29:45,12 بعد در فکر فرو رفتم که احتیاط طریق نجات است. 208 00:29:45,15 --> 00:29:53,19 رفتم همه‌ی اموالم را جمع کردم، 209 00:29:53,20 --> 00:29:59,14 در ( میان) اقوامم پراکنده کردم، 210 00:29:59,17 --> 00:30:10,13 در خانه ام خودم ماندم و یک حصیر. بودم در آن خانه . 211 00:30:10,15 --> 00:30:23,12 شب چهارم (متوکل )به دست پسر، پدر کشته شد. 212 00:30:23,14 --> 00:30:29,17 "فقطع دابر القوم الذین ظلموا 213 00:30:29,19 --> 00:30:35,14 والحمد لله رب العالمین" 214 00:30:36,14 --> 00:30:46,03 "تمتعوا فی دارکم ثلاثة ایام"، یک آیه خواند، 215 00:30:46,05 --> 00:30:56,17 این اراده‌ی متصل به اراده‌ی خدا، 216 00:30:56,18 --> 00:31:05,09 عالمی را به یک نفس زیر و رو می‌کند. 217 00:31:09,01 --> 00:31:10,19 عمده این است: 218 00:31:11,24 --> 00:31:18,24 این مرد که از حاجبان متوکل بود 219 00:31:19,10 --> 00:31:27,06 ، بعد آمد به خانه‌ی آن حضرت، 220 00:31:27,15 --> 00:31:30,07 زانو به زمین زد، 221 00:31:30,11 --> 00:31:51,05 نشان تشیع و ایمان به ائمه‌ی معصومین را 222 00:31:51,08 --> 00:31:56,18 بر سینه‌ی خود نصب کرد. 223 00:31:56,20 --> 00:32:05,19 هم در دنیا امان یافت، هم در آخرت. 224 00:32:05,21 --> 00:32:17,24 از اسفل سافلین رسید به اعلی علیین. چرا ؟ 225 00:32:18,00 --> 00:32:26,07 برای این که یک آن با آن مندیل 226 00:32:26,10 --> 00:32:30,19 عرق از این جبین گرفت. 227 00:32:30,21 --> 00:32:35,15 اثر این عمل این شد. 228 00:32:35,24 --> 00:32:43,19 حالا اگر این مملکت روز سوم این ماه 229 00:32:43,21 --> 00:32:52,06 یکپارچه عزا برای یک همچو کسی بشود 230 00:32:52,07 --> 00:33:01,01 و این جوان‌های پاک فطرت 231 00:33:01,03 --> 00:33:09,04 که در فاطمیه آن غوغا را سر پا کردند، 232 00:33:09,07 --> 00:33:20,12 کمر وهابیت را شکستند و این مملکت را بیمه کردند، 233 00:33:20,14 --> 00:33:29,04 آن روز هم به آن غیرت تشیعی که 234 00:33:29,07 --> 00:33:45,03 از شیر مادر و آن نیت پاک پدر به آنان رسیده، 235 00:33:45,08 --> 00:33:57,09 در هیئات عزا برای مظلومیت آن امامی که 236 00:33:57,10 --> 00:34:03,17 چهل و یک سال داشت که 237 00:34:03,22 --> 00:34:11,03 با جگر پاره پاره از این دنیا رفت 238 00:34:11,07 --> 00:34:24,23 و آن خونِ دلها را از زمان معتصم 239 00:34:25,23 --> 00:34:29,01 تا زمان واثق...، 240 00:34:29,02 --> 00:34:49,09 چه خون‌ها به دل او شد و چه رنج‌ها دید! 241 00:34:50,00 --> 00:35:01,21 شما اهل علم باید همه دامن به کمر بزنید. 242 00:35:02,03 --> 00:35:07,24 شما چکاره اید؟ 243 00:35:08,22 --> 00:35:16,01 یک عمری سر سفره ی امام زمان هستید، 244 00:35:16,05 --> 00:35:23,24 روز سوم این ماه روز شهادت جد او است، 245 00:35:24,08 --> 00:35:33,18 آن هادی که نوه‌ی او آن مهدی است که 246 00:35:34,03 --> 00:35:41,04 یملأ الله الارض به قسطا وعدلا 247 00:35:41,09 --> 00:35:47,15 بعد ما ملئت ظلما وجورا، 248 00:35:47,18 --> 00:35:53,24 او نظرش به شما خواص 249 00:35:54,03 --> 00:36:02,22 و به شما مردم عادی این مملکت است 250 00:36:02,24 --> 00:36:11,22 که برای جد او، برای آن کسی که 251 00:36:11,24 --> 00:36:24,07 خدا در شأن او و بیان رب الارباب این است: 252 00:36:24,09 --> 00:36:38,22 ولیی و ناصری، او ولی من است، 253 00:36:39,00 --> 00:36:45,06 او ناصر و یاور من است، 254 00:36:45,08 --> 00:36:51,24 او امین من بر وحی من است، 255 00:36:52,00 --> 00:36:56,05 او شاهد خلق من است، 256 00:36:57,05 --> 00:37:04,19 کسی که خدا در شأن او بیانش این است. 257 00:37:04,22 --> 00:37:12,08 بارالها! خودت امام زمان را 258 00:37:12,10 --> 00:37:17,09 از این امت راضی بفرما. 259 00:37:17,12 --> 00:37:25,19 بارالها! به این مملکت توفیق بده 260 00:37:25,20 --> 00:37:34,12 که روز سوم این ماه پرچم عزای جد او را 261 00:37:34,16 --> 00:37:41,16 آن چنان که در حد توان آن‌ها است، برافرازند 262 00:37:45,02 --> 00:37:49,24 و به امام هشتم که قلبش 263 00:37:50,05 --> 00:37:56,09 برای این نوه‌ی جگرسوخته اش، 264 00:37:56,17 --> 00:38:04,04 پریشان است، تسلیتی و تعزیتی باشد. 265 00:38:04,16 --> 00:38:10,09 اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن 266 00:38:10,10 --> 00:38:17,09 صلواتک عليه وعلي آبائه، 267 00:38:17,10 --> 00:38:25,06 في هذه الساعة وفي کل ساعة 268 00:38:25,08 --> 00:38:34,18 وليا وحافظا وقائدا وناصرا 269 00:38:34,19 --> 00:38:39,02 ودليلا وعينا 270 00:38:39,05 --> 00:38:45,04 حتي تسکنه أرضک طوعا 271 00:38:45,08 --> 00:38:50,21 وتمتعه فيها طويلا.